۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۵

گسترش اختلاف القاعده و ارتش آزاد سوریه

حمله تروریست‌های مسلح به یک کلیسا و اداره اطلاعات حلب، سفر فرستاده جدید سازمان ملل به دمشق و تشدید فشارهای غرب علیه سوریه از تحولات مهم عرصه امنیتی و سیاسی سوریه به شمار می‌رود.
فارس: در عرصه میدانی سوریه امروز شاهد حمله گروه‌های مسلح به یک کلیسا در شهر حلب بود تا ثابت شود که صرف نظر از مساجد، کلیساها نیز از حملات کینه‌توزانه و انتقامجویانه تروریست‌های مسلح در امان نیست.

تحولات میدانی سوریه / حمله افراد مسلح سوریه به اداره اطلاعات حلب و یک کلیسا

صبح امروز گروهک‌های تروریستی در حلب به کلیسا «مار میخائیل» دو خمپاره شلیک کردند که در حیاط این کلیسا منفجر شد و با اینکه از خود تلفات جانی برجا نگذاشت، اما خساراتی مادی به این کلیسا وارد کرد.

تروریست‌ها همچنین به یک مکان مذهبی نیز در العزیزیه حمله کردند. اگرچه در این حمله هم کسی آسیب ندید اما خسارت مادی زیادی به این محل وارد شد.

هفته گذشته افراد مسلح در حلب، گلدسته یک مسجد را با بمب‌گذاری تخریب و ارتش سوریه را به این اقدام متهم کردند.

از سوی دیگر خبرنگار فارس در مشق از حمله بیش از ۲۰۰ فرد مسلح به اداره اطلاعات نیروی هوایی سوریه در منطقه «الزهراء» در حلب خبر داد.

تشدید اختلافات «ارتش آزاد» و «القاعده» در سوریه پس از ترورر الشامی

اما تنها چند روز پس از انتشار خبر کشته شدن «ابو محمد الشامی العبسی»، موسوم به رئیس «مجلس شورای امارت اسلامی» شکاف و اختلاف بین تروریست‌های مسلح در سوریه به شدت تعمیق شده است.

العبسی که به نزدیکی به سازمان القاعده معروف بود،‌ چند روز پیش در گذرگاه مرزی «باب الهوی» بین سوریه و ترکیه ربوده و با ضربات چاقو کشته شد و در این بین گروهک «الفاروق» وابسته به گروهک ارتش آزاد متهم به دخالت در این ترور شده است که درگیری‌های شدید و خونینی را بین القاعده سوریه و تروریست‌های گروهک فاروق به دنبال داشته است.

الشامی مسئولیت گروهک تروریستی «جبهه یاری شام»، وابسته به القاعده را برعهده داشت.

از سوی دیگر پایگاه خبری سوری الحقیقه امروز از حمله عناصر مسلح سوریه به جولان اشغالی خبر داد و در این ارتباط نوشت که این اقدام هیچ ارتباطی به درگیری‌های داخلی سوریه نداشته و تنها خدمت به منافع دشمن صهیونیستی است.

تحولات سیاسی سوریه

اما در عرصه سیاسی خبر می‌رسد که اخضر ابراهیمی، فرستاده جدید ویژه سازمان ملل در امور سوریه به زودی به دمشق می‌رود تا ماموریت خود را با افتتاح مقر دائمی برای خود در سوریه آغاز کند. به احتمال زیاد، جانشین کوفی عنان پنج‌شنبه آینده وارد دمشق خواهد شد.

همچنین گفته می‌شود که وی قصد دارد، همه تلاش های خود را بر شانه خالی کردن از سفارش‌ها و دخالت‌های اتحادیه عرب متمرکز کند، چون قطر و رژیم‌های عربی خلیج فارس تلاش دارند، روی سیاست‌ها و مواضع او تاثیر گذاشته و تسلط پیدا کنند که با سیاست‌های ابراهیمی و استقلال و گرایش‌های کاری وی همخوانی ندارد.

از سوی دیگر «مختار لمانی» به سمت ریاست دفتر اخضر ابراهیمی در سوریه انتخاب شده است. به نظر می‌رسد، انتخاب لمانی که یک شهروند کانادایی مغربی تبار است، برای این ماموریت تا حد زیادی مناسب است، زیرا وی پیشتر مامور فرستاده ویژه اتحادیه عرب در عراق بود.لمانی همچنین سمت سفیر سازمان کنفرانس اسلامی در سازمان ملل را در نیویورک طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ میلادی عهده‌دار بود.

اما «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه شرکای اروپایی این کشور را تحریک‌کننده مخالفان در سوریه برای مبارزه مسلحانه خواند.

لاوروف امروز، شنبه در پایان مذاکرات خود با «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مشکل سوریه در جریان این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت و او بار دیگر مواضع مسکو در قبال این موضوع را به اطلاع همتای آمریکایی خود رساند.وی بر توقف خونریزی‌ها در سوریه و مذاکره مخالفان و دست برداشتن از مبارزه مسلحانه آنها تاکید کرد و از نشست شورای امنیت سازمان ملل در ۲۰ سپتامبر در نیویورک خبر داد.

این در حالی است که وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا امروز در دیداری در قبرس بر لزوم اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تاکید کردند.

«اراتو کازاکو مارکولیس» وزیر خارجه قبرس با اعلام این خبر گفت که درباره افزایش تحریم‌‌ها علیه سوریه اتفاق‌نظر وجود دارد. وی همچنین بر لزوم کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد.

وی با انتقاد از وتوی قطعنامه‌هایی که علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تنظیم می‌شوند، افزود: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند تا با مسکو که مهمترین حامی دیپلماتیک و نظامی دولت اسد است، تعامل کنند.»

این در حالی است که کمیسیون اروپا قصد دارد مبلغ ۵۰ میلیون یوروی دیگر را در قالب کمک‌های بشردوستانه برای کمک به معارضان سوریه اختصاص دهد.

ده‌ها فعال یمنی در مقابل ساختمان هیئت دولت یمن با شعار «همه با هم جلوی اعزام جوانان یمنی به سوریه برای جنگ و خدمت به طرح‌های بیگانه را می‌گیریم»، تجمع کردند.

تظاهرات‌کنندگان، با محکوم کردن فتنه طائفه ای و اقدامات تحریک آمیز در سوریه به اسم دین و تحت عنوان جهاد مقدس آن را مشابه اقدام برخی نیروهای تندروی سنتی در افغانستان و همسو با طرح‌های دولت‌های بیگانه دانستند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، اعلام کردند سکوت دولت و نیروهای سیاسی و فعالان اجتماعی یمن، در مقابل شخصیت‌های سیاسی، نظامی و دجال‌هایی که به نام دین، جوانان یمنی را عازم سوریه می‌کنند تا با حمایت عربستان و قطر در این کشور بجنگند، نوعی سوء استفاده از فقر و بیکاری مردم یمن است.
 
کد مطلب: 6031
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *