۰
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۰

وزارت خارجه: کشف مجدد دوکشور در اجلاس تهران

معاون آسیا اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت:با اشاره به انجام ۱۴۲ سخنرانی در اجلاس سران اظهار داشت: تعداد بالای درخواست‌ها برای انجام سخنرانی در اجلاس تهران موجب شد که از هیئت‌ها درخواست کنیم زمان کمتری سخنرانی کنند تا نوبت به همه برسد.
انتخاب:  تلاش چینی‌ها برای جلو افتادن سخنرانی‌شان

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه یادآور شد: نمایندگان بسیاری از کشورهای مختلف به بنده مراجعه می‌کردند تا زمان سخنرانی آنها را جلوتر بیندازیم که به عنوان مثال چین یکی از این هیئت‌ها بود.

"در اجلاس‌های بین‌المللی ابتدا روسای جمهور، نخست وزیران و سپس وزاری امور خارجه صحبت می‌کنند حتی اگر کشور مهمی در سطح وزیر امور خارجه در اجلاس حضور داشته باشد باید ترتیب را رعایت کنند درحالی که در اجلاس تهران برخی از کشورهای بزرگ فشارهایی را وارد می‌کردند که زودتر سخنرانی کنند".

عراقچی با بیان اینکه قالب هئیت‌هایی که با آنها صحبت کردیم از برگزاری اجلاس راضی بودند و تعداد محدودی از آنها با اشکالات پروتکلی و برخی سخت گیری‌ها مواجه شده بودند، تاکید کرد: اعمال سخت‌گیری‌های امنیتی در تمام اجلاس‌های بین‌المللی طبیعی است و در اجلاس تهران نیز با توجه به حساسیت برگزاری این اجلاس و تلاش برخی از کشورهای سلطه‌گر برای عدم موفقیت ایران این سخت‌گیری‌ها برای هیئت‌ها قابل درک بود اما این موضوع به طور طبیعی برای برخی از هیئت‌های حاضر در ایران مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.



** کشف مجدد برخی کشورها در اجلاس تهران/آغاز ارتباط سیاسی با"فیجی"

وی در ادامه گفت‌وگو با آنا، با بیان اینکه بنگلادش از سایر کشورهایی بود که در حاشیه اجلاس توانستیم همکاری‌ها را به میزان زیادی گسترش دهیم و تفاهم نامه‌ای برای ایجاد مکانیزم مشورتی و کمک‌های توسعه‌ای با این کشور به امضا برسانیم، گفت: در حاشیه اجلاس سران عدم تعهد در ایران با کشور فیجی نیز اعلامیه شروع روابط سیاسی را امضا کردیم و تمام این موارد حاکی از قدرت و مشروعیت ایران است.

معاون آسیا اقیانوسیه وزارت امور خارجه تاکید کرد: برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران سبب شد تا ظرفیت‌های جدیدی را در روابط دو جانبه با سایر کشورها کشف کنیم به گونه‌ای که به تعبیر برخی دوستان، ۲ کشور نپال و مغولستان را مجددا کشف کردیم.

عراقچی افزود: مغولستان کشوری منزوی بود که هم‌اکنون برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت تلاش می‌کند و ابراز علاقه بسیار شدیدی برای برقراری روابط دو جانبه با ایران می‌کرد.

وی با اشاره به از بین رفتن تمام اسناد تاریخی کشور مغولستان در طول زمان، ابراز داشت که این کشور در تلاش برای تدوین و بازنویسی تاریخش است که در این رابطه نیز از ایران درخواست کمک کرده است. گنبد سلطانیه در زنجان یکی از آثار به جای مانده از دوران مغول‌ها در ایران است که رئیس جمهور این کشور از این بنا بازدید کرد.
کد مطلب: 6386
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *