۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۵

حزب پیروز انتخابات هلند، به دنبال تشکیل دولت ائتلافی

رهبر حزب راست میانه لیبرال هلند بر تشکیل یک دولت ائتلافی باثبات تاكيد كرد. مذاکرات برای تشکیل چنین ائتلاف‌هایی در هلند معمولا هفته‌ها یا ماه‌ها به طول می‌انجامد.
 مارک روته، رهبر لیبرال‌های هلند که پنج ماه قبل با انحلال دولت ائتلافی خود مجبور به استعفا شد، روز پنجشنبه بار دیگر فریاد پیروزی سر داد، چرا که حزب وي نه تنها پیشتاز انتخابات پارلمانی زودهنگام شد، بلکه توانست ۱۰ کرسی به شمار کرسی‌های خود در پارلمان اضافه کند.

به گزارش يورو نيوز، مارک روته با ابراز خوشحالی از پیروزی حزبش در انتخابات می‌گوید، این پیروزی مسئولیت سنگینی را برای او به همراه خواهد داشت چرا که او و حزبش باید توقعات رای دهندگان را برآورده کنند. وي اضافه کرد که از این به بعد بر تشکیل یک دولت ائتلافی باثبات تمرکز خواهد کرد.

البته روته بايد برای کسب اکثریت در پارلمان و تشکیل دولت با احزاب دیگر ائتلاف کند. مذاکرات برای تشکیل چنین ائتلاف‌هایی در هلند معمولا هفته‌ها یا ماه‌‌ها طول می‌کشد.

حزب کارگر را که در انتخابات دوم شد، شاید بتوان پیروز دیگر انتخابات نامید چرا که به لطف رهبری دیه دریک سامسوم، در شش ماه اخیر این حزب توانست ۹ نماینده بیشتر از قبل به پارلمان بفرستند و سوسیالیست‌ها را که تا چند ماه قبل بخت اول پیروزی بودند، عقب براند.

در دورانی که واحد پول یورو روزهای سختی را پشت سر می گذارد، پیروزی احزاب طرفدار اتحادیه اروپا خیال سیاستمداران دیگر کشورهای اروپایی را هم که به دنبال اتحاد اروپا هستند، راحت کرد.

یک تحلیل‌گر می‌گوید: شرایط در آلمان بی شباهت به هلند نیست. در هلند ما دیدیم که رای دهندگان به نفع همسویی اروپا رای دادند. به نوعی گفتند که ما به هر قیمتی حمایتمان را از یونان ادامه نمی‌دهیم اما حاضر به انعطاف پذیر بودن در این باره هستیم.

خیرت ویلدرس، سیاستمدار راستگرای هلند بدون تردید بازنده اصلی انتخابات بود چرا که حزب آزادی او ۹ کرسی از دست داد.
کد مطلب: 6672
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *