کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عراق شرکت نفتی شورون آمریکا را در لیست سیاه قرار داد

3 مرداد 1391 ساعت 21:23

دولت عراق شرکت شورون آمریکا را به علت امضای قرار داد نفتی با منطقه کردستان در لیست سیاه قرار داد.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز ، شرکت شورون آمریکا به تازگی سهام دو پروژه بزرگ نفتی در منطقه کردستان عراق را خریداری کرده است که این مساله در تناقض با قوانین دولت مرکزی بغداد است و به همین علت دولت عراق شرکت شورون را در لیست سیاه قرار داده است و این شرکت حق مشارکت در پروژه های انرژی عراق را نخواهد داشت .

بر اساس این گزارش ، وزارت نفت عراق طی بیانیه ای اعلام کرد ، بر اساس سیاستهای وزارت نفت عراق و قانون اساسی این کشور ، ما تصمیم گرفتیم شرکت شورون را از مشارکت در هر گونه پروژه های نفت و گاز عراق محروم کنیم و این شرکت حق هیچ گونه همکاری در توسعه پروژه های انرژی عراق را نخواهد داشت .

بر این اساس شرکت شورون آمریکا هفته گذشته خریداری ۸۰ درصد از سهام دو بلوک بزرگ نفتی در منطقه کردستان را تایید کرده است . شورون دومین شرکت بزرگ آمریکایی پس از اگزون موبیل است که برای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی کردستان اعلام آمادگی کرده است . بیست درصد دیگر سهام این دو پروژه در اختیار شرکت او ام وی اتریش قرار دارد .

دولت مرکزی عراق به شدت مخالف امضای قراردادهای مستقل انرژی دولت کردستان عراق با سایر کشورها و شرکتهای خارجی است . دولت خود مختار کردستان و دولت مرکزی عراق طی سالهای اخیر اختلافات شدیدی بر سر مالکیت منابع و ذخایر نفت و گاز منطقه کردستان و نحوه تقسیم در آمد های حاصل از فروش نفت و گاز این منطقه داشته اند .دولت مرکزی عراق مقامهای کردستان را به قاچاق نفت خود به کشورهای همسایه متهم می کند .


کد مطلب: 691

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/691/عراق-شرکت-نفتی-شورون-آمریکا-لیست-سیاه-قرار

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir