۰
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۹

تاثیر اعتراضات جدید خاورمیانه بر سیاست خارجی آمریکا

سفیر پیشین ایران در اردن گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده حمایت آمریکا از تندروهای اسلامی، سلفی‌ها و اخوانی‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به خصوص در کشورهای که بهار عربی در آن شکل گرفت کاهش یابد.

محمد ایرانی در گفتگو با فرارو ضمن بیان این مطلب در تحلیل خود درباره تاثیر ناآرامی‌ها در کشورهای اسلامی در اعتراض به توهین به مقدسات اسلامی بر سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: هم اکنون دموکرات‌ها در ایالات متحده آمریکا در راس قدرت هستند و همه تلاششان این است که برای یک دوره چهار ساله دیگر این حضور را تمدید کنند.

وی افزود: براین اساس تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که فرصت زیادی هم باقی نمانده، دموکرات‌های تمام تلاش خود را خواهند کرد تا هم فضای داخلی و هم فضایی بین المللی را آرام کنند و از هرگونه تنش احتمالی در این دو حوزه پرهیز خواهند کرد.

سفیر پیشین ایران در اردن تصریح کرد: بر اساس پیش بینی‌ها و نظر سنجی‌ها باراک اوباما رییس جمهوری کنونی آمریکا و نامزد منتخب دموکرات‌ها هم وضعیت بهتری نسبت به نامزد جمهوری خواهان دارد و با اندک درصدی از رقیب خود پیش افتاده است.

وی ادامه داد: از این رو تنش‌های بین المللی به هیچ وجه وضعیت موجود را به نفع دموکرات‌ها تغییر نمی‌دهد و برعکس کفه ترازو را برای جمهوری خواهان سنگین‌تر خواهد کرد.

ایرانی تاکید کرد: بررسی تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که پس از شکل گیری موج اعتراضات نسبت به توهین به مقدسات مسلمانان به خصوص در کشورهای که میزبان «بهارعربی» بوده‌اند؛ به خوبی نشان می‌دهد که جریان حاکم در آمریکا یعنی دموکرات‌ها از این تحولات استقبال نکردند و نارضایتی خود را از بروز این ناآرامی‌ها اعلام کردند.

وی افزود: برعکس جمهوری خواهان از بروز این تحولات ابراز نارضایتی نکردند چرا که آن‌ها اساسا به دنبال دامن زدن به بحران‌های داخلی و بین المللی به منظور ایجاد محدودیت‌هایی علیه دموکرات‌ها هستند تا از این طریق رقیب را از میدان به در کنند.

این کار‌شناس سیاست خارجی گفت: هر چند برخلاف این نگاه و استراتژی کوتاه مدت در ایالات متحده آمریکا که تاریخ مصرف آن تا برگزاری انتخابات ریاست جمهور است، یک نگاه و استراتژی کلان و بلند مدت هم وجود دارد که هیچ ارتباطی به این ندارد که چه گروهی بر مسند قدرت و حاکمیت ایالات متحده آمریکا تکیه زده است.

وی افزود: بر اساس این نگاه و استراتژی واحد، ایالات متحده آمریکا به دنبال تثبیت نظام سلطه است و به تعبیر دیگر این استراتژی در راستای تحقق «دکترین خاورمیانه بزرگ» است؛ تحولات در منطقه خاورمیانه هم که منجر به تغییر بازیگران در این منطقه شده است تنها ممکن است در نوع تاکتیک این کشور تغییر ایجاد کند و گرنه این استراتژی همچنان باقی و پابرجا است.

سفیر پیشین ایران در اردن تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا اکنون در مسیر تحقق دکترین خاورمیانه بزرگ با موانع جدی روبرو شده است که مهم‌ترین آن ورود بازیگران قدرتمند به صحنه است.

وی افزود: در بستر تحولات و ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و به طور مشخص در سوریه شاهد ورود دو قدرت بزرگ بین المللی یعنی روسیه و چین به این عرصه بودیم که این حضور تا حدود زیادی دستیابی آمریکا به اهدافش را دچار چالش کرد.

ایرانی گفت: هر چند این چالش هم چندان برای آمریکا جدی به نظر نمی‌رسد و تنها منجر به تغییر تاکتیک برای تحقق استراتژی بلند مدت این کشور شد.

وی افزود: تحولات پس از بروز اعتراضات در کشورهای مسلمان به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا هم دامنه تغییر تاکتیک از سوی آمریکا برای تحقق استراتژی دکترین خاورمیانه بزرگ را گسترده‌تر کرده است و این کشور ناگزیر است نسبت به رفتار خود با حاکمان جدید و مخالفان تجدید نظر کند.

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به قدرت گرفتن سلفی‌ها و اخوانی‌ها با حمایت غربی‌های پس از «بهار عربی» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده حمایت از تندروهای اسلامی، سلفی‌ها و اخوانی‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا تا حدود زیادی کاهش پیدا کند. هر چند کمی زود است که بخواهیم تبعات احتمالی تحولات اخیر در منطقه را ارزیابی کنیم.
 

کد مطلب: 7075
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *