۰
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۷

مصرف قهوه، مانع گسترش بیماری کبد چرب

قهوه یکی از پر مصرف­ترین نوشیدنی­ها در جهان است، بطوری­که پیش­بینی می­شود روزانه 25/2 میلیارد فنجان قهوه در سراسر دنیا مصرف می­شود.
مصرف قهوه، مانع گسترش بیماری کبد چرب
قهوه یکی از پر مصرف­ترین نوشیدنی­ها در جهان است، بطوری­که پیش­بینی می­شود روزانه  25/2 میلیارد فنجان قهوه در سراسر دنیا مصرف می­شود.
بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، نوشیدن قهوه به مقدار زیاد، موجب کاهش میزان التهاب، کم­شدن مقاومت انسولینی و پائین آمدن احتمال بروز دیابت می­شود. تحقیقات اخیر نشان می­دهد احتمال ابتلا به بیماری­های قلبی و عروقی در افرادی که به میزان بالایی قهوه می­نوشند کمتر است و این ارتباط در زنان بیش از مردان مشاهده می­شود.
بر اساس این گزارش میزان HDL1 به عنوان شاخصی که ارتباط معکوس با احتمال ابتلا به سکته دارد در میان زنانی که قهوه می­نوشند، بیش از زنانی است که قهوه مصرف نمی­کنند. این امر در بین مردان مشاهده نشده است و همچنین میزان CRP2 که نشان دهنده وجود التهاب در بدن است در زنانی که قهوه مصرف می­کنند به میزان پایین­تری گزارش شده اما این نتیجه در رابطه با مرگ ناشی از سرطان­ها و یا بیماری­های مزمن مانند بیماری­های گوارشی و تنفسی مشاهده نشده است.
به گزارش مرکز تحقیقات بیماری­های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس مطالعه­ای که بر روی بیش از پانصدهزار شرکت کننده در ده کشور اروپایی صورت گرفت، میزان مصرف قهوه، آنزیم­های کبدی و آزمایش­های مربوط به بیماری­های قلبی و متابولیک در آنان بررسی شده است که نتایج این مطالعه نشان می­دهد، میزان آنزیم­ها و نشانگرهای­زیستی (Biomarker) مربوط به سیروز کبدی ( التهاب شدید کبدی) در افرادی که به میزان بالایی قهوه مصرف می­کنند، کمتر تشخیص داده شد که بر این اساس، احتمالا قهوه تأثیر مثبت بر روی عملکرد کبد خواهد داشت. تحقیقات نشان داده­اند که کافئین Caffeine)) اثرات ضد فیبروژنیک بر روی سلول­های کبدی داشته و میزان تکثیر سلولی را کاهش و میزان مرگ سلولی را افزایش می­دهد.
قهوه با کاهش تجمع چربی­ها و التهاب کبدی، موجب ممانعت از گسترش بیماری کبد چرب می­شود. اثر سودمند مصرف قهوه در جلوگیری از وخیم شدن بیماری کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت C گزارش شده که نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده ارتباط مستقیم بین مصرف بیشتر قهوه با احتمال کمتر خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری­های متعدد است. 
پانوشت
1HDL  یکی از ملکول‏­های چربی خون از نوع لیپوپروتئین است و کار عمده آن انتقال کلسترول از بافت ‏ها و هدایت آن به سمت کبد بوده به طور کلی این نوع چربی مفید در خانم‏ ها بیشتر از آقایان و در ورزشکاران بیشتر از افراد غیر ورزشکار است. میزان بالای HDL خطر بیماری­های قلبی را پایین و میزان کم آن، خطر این نوع بیماری را به شدت بالا می­برد.
2 پروتئین­های فاز حاد مانند پروتئین CRP در اثر عواملی چون التهاب و عفونت­هایی مثل عفونت باکتریایی و ویروسی و بدخیمی­ها در سرم خون افزایش می­یابند. این پروتئین­ها وظیفه کاهش التهاب در بافت­ها بوسیله از بین بردن قطعات بافتی آسیب دیده را برعهده دارند، این پروتئین­ها جز سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند.
 
کد مطلب: 79195
برچسب ها: کبد چرب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *