۰
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶

پیام هند به سازمان ملل درباره ایران

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی که در مسایل هند و خاورمیانه فعال است درباره تصمیم هند در عدم پیروی از تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت: این سیاست هند در واقع پیامی نهفته برای سازمان ملل داشته و با آن می خواهد از برجام حمایت کند.
یک پایگاه تحلیلی آمریکایی که در مسایل هند و خاورمیانه فعال است درباره تصمیم هند در عدم پیروی از تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت: این سیاست هند در واقع پیامی نهفته برای سازمان ملل داشته و با آن می خواهد از برجام حمایت کند.
به گزارش ایرنا در روز شنبه، 'لوبلاگ' در مطلبی با اشاره به موضعگیری اخیر هند درباره برجام مبنی بر اینکه از تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نخواهد کرد ، نوشت: این تصمیم شجاعانه هند که احتمالا تنش با آمریکا را افزایش خواهد داد، نشان دهنده تحول سیاسی هند و اولویت منافع ملی این کشور است.
سوشما سواراج وزیر خارجه هند هفته گذشته قبل از دیدار با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف در دهلی نو در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که کشورش تنها از تحریم هایی پیروی می کند که توسط سازمان ملل علیه کشورها وضع شود. ظریف در چند هفته گذشته با هدف بدست آوردن حمایت پس از خروج آمریکا از برجام چندین سفر دیپلماتیک انجام داده است.
پایگاه اینترنتی مذکور نوشت: پیام پنهانی سواراج در رابطه با نقش سازمان ملل متحد در اختلافات کنونی است که پیرامون خروج یک جانبه ایالات متحده از معاهده هسته ای ایران متمرکز شده است.
در واقع وی به طور غیر مستقیم از سازمان ملل می خواهد با توجه به موضع خود که شامل لزوم تعهد کامل به شرایط توافقنامه نه تنها از سوی کشورهای امضا کننده بلکه تمام کشور های عضو این سازمان است ، از برجام با قدرت حمایت کند.
لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه 2231 هر شش قطعنامه سابق را که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریمهای وسیع در رابطه با موضوع هسته ای ایران شده بود را ملغی کرده و رسما از این توافق حمایت کرده و اعلام کرد عمل به آن کاملاً الزام آور می باشد.
مقاله مذکور در این پایگاه تحلیلی در ادامه این پیشنهاد را مطرح کرد که با توجه به حمایت سازمان ملل از برجام طرفهای امضاء کننده این تواقف هسته ای نیز با پیروی از الگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان به طور کلی یک قطعنامه جدید به شورای امنیت در دفاع از آن ارائه دهند چون از آنجا که چنین کاری حتما با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد باعث آسیب بیشتر به اعتبار و تصویر جهانی دولتمردان واشنگتن خواهد شد.
علاوه بر آن، این کار آمریکا بطور همزمان باعث ایجاد فشار بیشتر هم از داخل و هم از خارج بر ترامپ خواهد شد تا مجددا در مورد این تصمیم حساب نشده و در واقع ، حرکت غیرقانونی علیه برجام ، که ایالات متحده را در جامعه بین المللی منزوی کرده است، تجدید نظر کند.
'لوبلاگ' تاکید کرد که در همین رابطه، ممکن است اقدام به موقع هند کشور های امضا کننده برجام در شورای امنیت از جمله انگلیس، فرانسه، چین و روسیه را ترغیب کند تا علیه نقض قرارداد قانونی بین المللی توسط آمریکا اقدام کنند.
پایگاه تحلیلی مذکور خاطرنشان کرد که واکنش هند یکی دیگر از شکست های رویکرد خصمانه کاخ سفید علیه ایران است که هم اکنون آمریکا را از متحدان اصلی اروپایی خود منزوی ساخته است. اروپایی ها سعی می کنند توافق هسته ای ایران یا برجام را از طریق مشوق های پیشنهادی به تهران حفظ کنند.
'لوبلاگ' افزود: با توجه به فشار آمریکا، موضع هند برای ادامه تجارت عادی خود با ایران، ضمانتی برای تهران جهت حفظ یکی از مهمترین شرکای تجاری انرژی خود است. در واقع، واردات نفت هند از ایران در ماه های اخیر به بیش از 600 هزار بشکه در روز رسیده است.
سخنان سواراج توجه جهان را بر دهلی نو و روابط اقتصادی و ژئوپلتیک رو به رشد آن با تهران جلب کرده است. این روابط به وضوح در دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از هند در بهمن ماه سال گذشته که منجر به امضای تعدادی توافقنامه جدید تجاری از جمله گسترش بندر چابهار با سرمایه گذاری هند شد، قابل مشاهده است.
بندر چابهار برای هند اهمیت دارد زیرا این کشور می تواند با استفاده از آن تجارت با افغانستان را افزایش دهد.
کد مطلب: 88009
برچسب ها: هند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *