۰
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۵

کویت: از جزییات ایده ناتوی عربی بی خبریم

معاون وزیر امور خارجه کویت از جزییات ایده موسوم به 'ناتوی عربی' اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که در این باره باید با مقامات آمریکایی گفت و گو شود.
معاون وزیر امور خارجه کویت از جزییات ایده موسوم به 'ناتوی عربی' اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که در این باره باید با مقامات آمریکایی گفت و گو شود.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'خالد الجار الله ' در حاشیه مراسم روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان به خبرنگاران گفت : ایده هایی در خصوص همکاری های مشترک راهبردی در خاورمیانه به کویت ارایه شده است و ما آن را بررسی خواهیم کرد اما در خصوص جزییات بیشتر ایده ها، در آینده با مقامات آمریکایی گفت وگو خواهد شد.
رویترز اخیرا به نقل از مقام‌های عرب از طرح دولت 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا برای تشکیل ائتلافی با کشورهای عربی در مقابله با ایران خبر داده است. از اهداف این طرح تعمیق همکاری‌ها در زمینه دفاع موشکی و مقابله با تروریسم است.
به گفته مقام‌های عرب، ‌آمریکا در پی تشکیل ائتلافی امنیتی و سیاسی با شش کشور عرب حوزه خلیج فارس به همراه مصر و اردن برای مقابله با ایران در منطقه است.
قرار است اجلاسی در این رابطه طی روزهای 12 و13 اکتبر آینده بنا به درخواست ترامپ و با حضور رهبران هشت کشور در واشنگتن برگزار شود.
بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران امروز (دوشنبه) در پاسخ به سوالی درباره احیای طرح ناتوی عربی از سوی رییس جمهوری آمریکا اظهارداشت: این موضوع بحث جدیدی نیست و در گذشته هم برخی اندیشکده ها و نهادها آن را مطرح کردند اما امروز این موضوع با صدای بلندتری مطرح می شود.
قاسمی خاطرنشان کرد: ناتو با توجه به وضعیت زمانی و برخی ضرورت ها و ظرفیت ها تشکیل شد اما با مسائلی که در حوزه کشورهای عربی به عنوان واقعیات روشن وجود دارد، استفاده از چنین واژه ای اشتباه است و نمی توان شباهتی بین این مجموعه با کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی برقرار کرد.
'عبدالباری عطوان' سردبیر روزنامه 'رای الیوم' در واکنش به این طرح گفت : آمریکا می خواهد به بهانه تشکیل ائتلاف طائفه ای جدید تحت نام 'ناتوی عربی' و تقویت توان دفاعی اعراب، صدها میلیارد دلار از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کاسبی کند.
وی اظهار داشت: کشورهای عرب خلیج فارس به سوی یک جنگ منطقه ای بزرگ سوق داده می شوند که هیزم و تامین کننده هزینه های جنگی آن خواهند بود اما نتایج آن تضمین شده نیست و حتی اگر آمریکا در آن پیروز شود ، این پیروزی با ویرانی منطقه واقتصاد آن وتخریب شهرها و کشته شدن صدها هزار نفر از ساکنانش همراه خواهد شد زیرا ایران به طور حتم پاسخ آمریکا را خواهد داد و تماشاچی نخواهد ماند.
کد مطلب: 91383
برچسب ها: کویت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *