۰
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۸

پرفروش ترین خودروهای جهان

سال ۲۰۱۷ برای صنعت خودروسازی، سالی پُرسود بود و اگرچه سیطره برندهای بزرگی همچون «تویوتا»، «فورد» و «هیوندایی» در بازار بین‌الملل به‌راحتی قابلِ‌مشاهده است؛ اما سایر خودروسازها هم توانستند مارکت خود را گسترش دهند.
پرفروش ترین خودروهای جهان
سال ۲۰۱۷ برای صنعت خودروسازی، سالی پُرسود بود و اگرچه سیطره برندهای بزرگی همچون «تویوتا»، «فورد» و «هیوندایی» در بازار بین‌الملل به‌راحتی قابلِ‌مشاهده است؛ اما سایر خودروسازها هم توانستند مارکت خود را گسترش دهند.
به گزارش روزنامه سایه، فروش خودروهای سواری در سال ٢٠١٧، رکورد ٧٨,٦میلیون‌دستگاه را شکست و آمریکا و چین، بزرگ‌ترین سهم را دراین‌بازار داشتند که مصرف داخلی‌شان هم قابلِ‌توجه است؛ به‌طوری‌که تنها ٦.٩میلیون‌دستگاه تنها در آمریکا به‌فروش رسید. درواقع، از سال ١٩٠٠ میلادی که کمپانی «فورد» با مدل سواری Model T Today وارد عرصه تولید خودرو شد؛ آمریکا یکی‌از بزرگ‌ترین و مؤثرترین کشورها در صنعت خودروسازی و بازار آن بوده؛ این کشور در سال ٢٠١٦، بیشترین سهم فروش را در مارکت بین‌المللی داشت.
بررسی‌های آماری Carsalesbase نشان می‌دهد که به‌ازایِ هر ١٠٠٠نفر جمعیت ایران، بین ٨٠ تا ١٠٠ خودرو وجود دارد که این عدد برای کل اروپا ٦٠٠دستگاه است. طی دودهه اخیر، تعداد خودروهای ایران از ٢,٥میلیون‌ به ١٦.٨میلیون‌دستگاه رسیده که روند قابلِ‌توجهی‌ست. پرفروش‌ترین خودروی سال ٢٠١٧ در ایران، «پراید» از محصولات خودروسازی «سایپا» بود.
درواقع، سهم خودروهای دیزلی در فروش جهانی ٢٠١٧، تنها ١٦,٢درصد از کل بازار بود که دودستگاه از هر سه‌دستگاه آن نیز در اروپا به‌فروش رسید. جالب‌‌آنکه به‌خاطرِ مسئله انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسائل زیست‌محیطی، قوانین سختگیرانه‌ای در کشورهای این جغرافیا به‌منظورِ استفاده از خودروهای سوخت دیزلی و حتی بنزینی وضع شده است. درصد فروش خودروهای با سوخت‌های جایگزین از مدل‌های JATO گرفته تا Hybrid؛ ٤.٤درصد کل فروش بازار معادل با ٣.٧٩میلیون‌دستگاه بود. البته مدل‌های هایبریدی به‌عنوانِ محبوب‌ترین خودروهای دوست‌دار محیط زیست، با ١٣درصد از‌ این ‌میزان فروش، بیشترین سهم را داشتند.
در سال گذشته میلادی، میزان فروش جهانی خودرو سواری برپایه داده‌های مرکز JATO Dynamics بیش‌از ٢,٤درصد افزایش داشت و به‌لحاظِ عددی؛ نسبت به سال ٢٠١٦، دومیلیون‌ خودرو بیشتر در جهان فروخته شد. 
شرکت خودروسازی ژاپنی،فرانسوی Renault–Nissan Alliance که از مشارکت استراتژیک دو شرکت خودروسازی «رنو» و «نیسان» در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد؛ بیشترین سهم در بازار خودرو سواری جهان در سال ٢٠١٧ را داشت که با فروش ١٠,٦١میلیون‌دستگاه از ماشین‌های خود، رشدی ٦.٥درصدی را تجربه کرد. این برند که گفته می‌شود از هر ۱۰ خودروی تولید‌شده در جهان؛ یک خودرو به آن تعلق دارد، حتی رنو را با فروش ١٠.٥٣میلیون‌دستگاه در سال گذشته پشتِ‌سر گذاشت.
ازنظرِ مدل نیز خودروهای شاسی‌بلند یا SUV، ٣٤,٨٥درصد فروش کل خودروهای سواری جهان (با افزایشی ١٢.٧درصدی) در سال ٢٠١٧ را داشتند و بیش‌از ٢٧.٨٥میلیو‌ن مدل آنها به‌فروش رسید که رکورد محسوب می‌شود. این یعنی طی سه‌سالِ‌اخیر، رشد فروش آنها در بازار جهانی بیش‌از ١١درصد بوده! البته باید گفت که خودروهای Compact SUV، ٤٠درصد بازار شاسی‌بلندها را در سیطره خود داشتند.
به‌رغمِ رشد ملایم فروش اتومبیل در چین در چندسالِ‌گذشته؛ این کشور در سال ٢٠١٧ بالاترین میزان تک‌فروشی را با عدد ٢٥,٨میلیون‌دستگاه به‌خود اختصاص داد. بازار خودرو در کشورهای حوزه موسوم بهEMEA  که خاورمیانه، اروپا و آفریقا را شامل می‌شود؛ درکل، ٣.٥درصد رشد (٢١میلیون‌دستگاه) در سال ٢٠١٧ نشان می‌دهد که بیشترین میزان نرخ فروش سالیانه را به‌لحاظِ آماری؛ آلمان داشت. عدد رشد این حوزه برای آمریکای شمالی نیز ١.٥درصد بود؛ درحالی‌که هند به‌عنوانِ چهارمین بازار خوب فروش برندهای مختلف خودرو در جهان، بخشی‌از رشد ٥.٢درصدی آسیا دراین‌زمینه را ممکن ساخت.
فروش خودروهای بنزینی در جهان در سال ٢٠١٧ با رشد سه‌درصدی به ٦٢,٣٩میلیون‌دستگاه روبه‌رو بود؛ درحالی‌که خودروهای دیزل یا LCVها، با کاهشی ٣.٧درصدی، به ١٣.٩٤میلیون‌دستگاه رسیدند.
مصطفی رفعت
کد مطلب: 93206
برچسب ها: خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *