۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۱

استقبال روسيه از موضع شوراي امنيت

وزارت امور خارجه روسيه با ابراز نگراني نسبت به وضعيت سوريه از اقدام شوراي امنيت در محكوم كردن حملات گروه‌هاي تروريستي سوريه به شهر حلب استقبال كرد.
 به نقل از روزنامه اماراتي الخليج، گنادي گاتيلف، معاون وزير امور خارجه روسيه در پيامي در صفحه شخصي خود در پايگاه اجتماعي توييتر از اقدام اخير شوراي امنيت در محكوميت حملات گروه‌هاي تروريستي سوريه به شهر حلب استقبال كرد.

وي همچنين تاكيد كرد: شوراي امنيت به طرح روسيه درباره اقدامات تروريستي برخي گروه‌هاي سوري پاسخ داد.

گاتيلف همچنين تاكيد كرد كه اوضاع سوريه و وضعيت دشوار اين كشور ارزيابي روشمندي را مي‌طلبد.

همچنين احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در اظهاراتي مدعي شد: گلوله توپي كه در شهر آقچا قلعه تركيه در مرزهاي اين كشور با سوريه شليك شده است فقط توسط ارتش سوريه به كار گرفته مي‌شود.

وي گفت: تركيه در هر حالي مي‌داند كه گلوله‌هاي توپي از كدام طرف شليك مي‌شود و مطمئن است كه اين گلوله توپ از فاصله ۱۲ كيلومتري به اراضي تركيه شليك شده است و چه كسي عامل اين اقدام بوده است.

وي ادامه داد: اين گلوله توپ از نوع D۳۰ و كاليبر ۱۲۲ ميلي متري است كه فقط ارتش سوريه در اختيار دارد.

همچنين جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد از حمايت كشورش از تركيه طي درگيري‌هاي اخير مرزي با سوريه خبر داد.

وي گفت: دولت آمريكا اقدامات خشونت‌آميز و خصمانه سوريه را محكوم كرده و با ملت تركيه و خانواده‌هاي پنج تن از كساني كه در حملات موشكي سوريه كشته شدند ابراز همدردي مي‌كند.

ارنست ادامه داد: همانطور كه مي‌دانيد شوراي امنيت اين حمله را محكوم كرده چنانكه ناتو نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرده است كه طرفدار هم‌پيمان ما تركيه است و نيز خواهان اتخاذ موضعي براي پايان دادن به اقدامات خصمانه سوريه شده است.

وي افزود: ما مي‌دانيم كه تركيه اقداماتي را براي ممانعت از نقض تماميت ارضي‌اش توسط سوريه اتخاذ كرده است لذا ما در كنار مسئولان تركيه و طرفدار آنها هستيم.

اين مسئول آمريكايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا آمريكا اقدام پارلمان تركيه را براي آغاز عمليات نظامي در خارج از مرزهاي اين كشور در موارد لازم تاييد مي‌كند يا خير؟ گفت: ما مي‌دانيم اقداماتي كه دولت تركيه آغاز كرده تنها به منظور پايان دادن اقدامات خصمانه سوريه در نقض تماميت ارضي تركيه است. لذا از تركيه حمايت كرده و معتقديم كه اقدام پارلمان اين كشور درست و شايسته است.

از سوي ديگر، مختار لماني، رئيس دفتر اخضر الابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در دمشق نيز روز شنبه با شماري از گروه‌هاي مسلح در جنوب سوريه ديدار و گفت‌وگو كرد.

خالد المصري، سخنگوي هيات اعزامي سازمان ملل به سوريه اعلام كرد كه در اين ديدار لماني با جمعي از رهبران گروه‌هاي مسلح سوريه در منطقه "اللجاة" در جنوب دمشق درباره مواضع‌شان نسبت به بحران سوريه و ماموريت الابراهيمي گفت‌وگو كرد.

بنا به گفته المصري، لماني پس از اين ديدار با اعضاي سازمان هلال احمر سوريه و استاندار شهر درعا نيز در خصوص وضعيت سوريه گفت‌وگو كرد.

در همين حال ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن نيز با رياض حجاب، نخست‌وزير بركنار شده سوريه ديدار و با وي در مورد آخرين تحولات سوريه گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار جوده بر پايبندي اردن به ادامه كمك‌هايش به آوارگان سوري و تلاش براي دست يافتن به راهكاري سياسي در خصوص سوريه تاكيد كرد.

وي گفت: دولت اردن خواهان توقف درگيري‌هاي خشونت‌آميز در سوريه، تحكيم وحدت ملي و آغاز مرحله انتقالي در سوريه است تا بدين وسيله بتوان امنيت و وحدت سوريه را بار ديگر به اين كشور بازگرداند.
کد مطلب: 9693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *