۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۵
رئيس شوراي امنيت:

بررسي اوضاع سوريه در دستور کار نيست

نماینده گوآتمالا در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت گفت موضوع سوریه در ماه جاری میلادی در دستور کار شورای امنیت نیست.
گرنت روزنتال گفت: در برنامه این ماه شورای امنیت بحث و مذاکره ای درباره سوریه قید نشده است مگر آنکه اخضر ابراهیمی نماینده ویژه مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب بخواهد در شورای امنیت حاضر شود.
وی درباره لیبی نیز افزود: با وجود آنکه موضوع لیبی جزو برنامه کار شورای امنیت است ولی در ماه جاری درباره لیبی نیز بحث و گفتگویی نخواهیم داشت.
رئیس دوره ای شورای امنیت در پاسخ به این سئوال که آیا شورای امنیت در ماه جاری جلسه ای درباره خلع سلاح، ایران و کره شمالی خواهد داشت نیز گفت: خیر شورای امنیت در ماه اکتبر جلسه ای مرتبط با خلع سلاح که متعاقب آن بحث و گفتگو درباره ایران و کره شمالی مطرح می شود، برگزار نخواهد کرد ولی اگر مورد خاصی پیش آید آماده ایم به فوریت در مورد دو کشور یاد شده جلسه ای تشکیل دهیم.
وی افزود: شورای امنیت در ماه اکتبر سه جلسه علنی خواهد داشت و به بحث و گفتگو درباره وضع خاورمیانه ، ارتقاء نقش حاکمیت قانون و همچنین زنان، صلح و امنیت می پردازد.
روزنتال گفت: جلسات یاد شده به ترتیب در روزهای بیست و چهارم و بیست و ششم مهر و هشتم آبان برگزار می شوند.
خبرنگاری از نماینده گوآتمالا در سازمان ملل سئوال کرد آمریکا در سال ۱۹۵۴ میلادی باعث شد حکومت وقت گواتمالا که به طور دمکراتیک و به خواست مردم به روی کار آمده بود سرنگون شود و بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز در این باره عذرخواهی کرده است. آیا با توجه به نقش حاکمیت قانون، ارجاع به دیوان عالی بین المللی و معافیت از مجازات شامل آمریکا نیز می شود و یا این موضوع فقط درباره کشورهای آفریقایی و یا دیگران قابل اجراست؟
روزنتال گفت: معافیت از مجازات ملیت نمی شناسد و با معافیت از مجازات در هر مکانی که رخ دهد مبارزه می کنیم و هر کسی که مسئول خشونتها است را مسئول قرار می دهیم.
وی افزود: ما درباره خشونتهای گسترده در دیوان عالی بین المللی گفتگو می کنیم و فکر می کنم هر آنچه در سال ۱۹۵۴ میلادی در کشورم رخ داد کاملا قابل سرزنش است و من از آن دفاع نمی کنم ولی اتفاقی که در کشور من رخ داد در سطح خشونتهای گسترده نبود.
رئیس دوره ای شورای امنیت گفت: ما می خواهیم با معافیت از مجازات بدون در نظر گرفتن برنده و یا بازنده در سطح ملی و بین المللی مبارزه شود و نهاد ویژه ای هم در همین زمینه در گوآتمالا داریم .
کد مطلب: 9202
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *