۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۲

هم صدایی جبهه پایداری با دولت

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه امروز در مخافت با بحث "تغییر مجری انتخابات"، گفت: «تغییر قانون انتخابات و بازنگری در مورد مجری آن، زیر سوال بردن تجربه ۳۰ ساله درباره برگزاری انتخابات است.»
به نقل از فرارو، دبیرکل جبهه پایداری ضمن بیان این مطلب افزود دولت تاکنون در برگزاری انتخابات موفق بوده است.


"تغییر مجری انتخابات"، بحث داغ این روزهای فضای سیاسی ایران است. یک سال به برگزاری انتخابات باقیمانده است و برخی نهادها و گروه های سیاسی به دنبال کاهش تنش های پیرامون انتخابات آتی ایران هستند. شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات می گوید امکان تغییر مجری انتخابات وجود دارد.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در گفت و گو با فرارو این موضوع را اعلام کرد و گفت: «اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات را جزو وظایف شورای نگهبان قرار داده است اما درباره اجرای انتخابات صحبتی نکرده است. لذا اجرای انتخابات می تواند بر عهده هر بخش دیگری قرار بگیرد.»


بنا به گفته کدخدایی، برای تغییر وظیفه اجرای انتخابات از قوه مجریه به نهادی دیگر باید قانون عادی اصلاح شود. یعنی نمایندگان مجلس می توانند این وظیفه را اصلاح کنند.


این اظهارات را می توان چراغ سبز شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات تفسیر کرد. این برای اولین بار است که این شورا از امکان تغییر مجری انتخابات سخن می گوید.


بحث تغییر مجری انتخابات سال گذشته پس از تذکر شفاهی علی مطهری در صحن علنی مجلس دوباره مطرح شد. علی مطهری در تذکر خود پیشنهاد داده بود که برگزاری انتخابات صرفا در اختیار دولت نباشد. پیش از آن نیز این بحث در مجمع تشخیص مصلحت برای اولین بار مطرح شده بود که با مخالفت‌های صورت گرفته از دستور کار خارج شد. اما پیشنهاد شفاهی مطهری با استقبال محمدرضا باهنر روبه رو شد. باهنرسال گذشته درباره پیشنهاد مطهری گفت: «اینکه اجرای انتخابات بر عهده دولت و وزارت کشور است، صرفاً در قوانین عادی آمده که قابل تجدید نظر است.»


با مطرح شدن این بحث از سوی مطهری، یک سالی پیرامون آن سخنی مطرح نشد تا این که چند هفته پیش علی لاریجانی و آیت الله محمد یزدی بحث اصلاح قانون انتخابات را مطرح کردند و پس از سخنان آن ها محمد رضا باهنر "بحث تغییر مجری انتخابات" را دوباره زنده کرد.


باهنر در اواخر تیر ماه گفت: «در مجموع می‌توان گفت بسیار مطلوب است كه برگزاری انتخابات از قوه‌‌مجریه به نهاد دیگری منتقل شود.»


به این ترتیب هم تغییر مجری انتخابات در میان اصولگرایان به بحثی مهم بدل شد و هم این که شورای نگهبان به آن روی خوش نشان داد. پس از طی این فرآیند سیل موضع گیری های موافق از سوی فعالان سیاسی اصولگرا به راه افتاد گویی که همه منتظر این بوده اند تا راهی بیابند برای تغییر مجری انتخابات.


اکنون آن ها این راه را یافته اند. استقبال از این طرح آن قدر چشمگیر بود که حتی به حمید رضا ترقی - یکی از اعضای شاخص موتلفه- که از حامیان تمام قد دولت به حساب می آید نیز سرایت کرد. ترقی در این باره معتقد است بهترین روش پیشنهادی برای اجرای انتخابات تشکیل کمیته ای از سه قوا باشد که فرا قوه‌ای عمل کند.


بیشتر احزاب سیاسی و نمایندگان مجلس نیز از این ایده استقبال کرده اند. اما دولت در موضع گیری قابل پیش بینی به شدت با آن مخالفت کرد. میرتاج الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور اولین واکنش را به این طرح را نشان داد و در یادداشتی نوشت که دولت نهاد اصلی حاكمیت در امور اجرایی و تمشیت كار هر كشور است هر گونه تضعیف آن تضعیف نظام جمهوری اسلامی است.


میر تاج الدینی در ادامه به دفاع از اجرای انتخابات توسط دولت پرداخت و نوشت: «اجرای انتخابات توسط دولت فی الواقع توسط نماینده مستقیم مردم انجام می پذیرد ثانیاً دولت در نظام جمهوری اسلامی كه در رأس آن رییس جمهور قرار دارد با تنفیذ ولایت مطلقه فقیه مشروعیت پیدا كرده و امور كشور را بدست می گیرد و این جنبه انتخاب مردم و تنقیذ ولایت از اختصاصیات و ویژگی های دولت در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است و منحصر به فرد هم می باشد. ثالثاً وزراء از جمله وزیر كشور كه مجریان امور هستند با انتخاب رییس جمهور و رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی كه منتخبان ملت هستند كارها را بدست گرفته اندو هر گونه نظارت در ادامه فعالیت و مدیریت آنها وجود دارد.»


در کنار این موضع گیری معاون پارلمانی احمدی نژاد، وزیر کشور نیز این بحث را رد کرد. مصطفی محمد نجار اجرای انتخابات را بر اساس قانون برعهده قوه مجریه خواند و برخی اظهار نظرها در روزهای اخیر را «غیرقانونی» دانست. نجارگفت: «اگر قرار باشد انتخابات را کسی یا جایی غیر از قوه مجریه انجام دهد «تداخل قوا پیش می آید.»


اما مخالفت با بحث تغییر مجری انتخابات فقط به دولت محدود نمی شود بلکه امروز که به جبهه پایداری هم رسید. دبیرکل این جبهه همصدا با دولت اعلام کرد که مخالف تغییر مجری انتخابات است. آقا تهرانی در این باره اظهار کرد: «تغییر قانون انتخابات و بازنگری در مورد مجری آن، زیر سوال بردن تجربه ۳۰ ساله درباره برگزاری انتخابات است.»


کد مطلب: 972
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *