۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۰

تحقیق و تفحص از گمرک و بانک مرکزی به خاطر مازراتی و پورشه

براساس آمار گمرک در دو ماه مرداد و شهریور سال جاری بالغ بر ۷۳۵۱ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی ۱۶۲.۷ میلیون دلار وارد کشور شد.
این میزان واردات خودرو به کشور درست در برهه‌ای رخ داده که نوسانهای شديد ارزی در همین مدت به وقوع پیوست و تامین ارز برای واردات مواد اولیه بسیاری از صنایع نیز به مشکل خورد.

با این وجود سیر صعودی واردات خودرو به کشور در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد که واردکنندگان با كمتر مشکلی از بابت تامین ارز موردنیازشان چه به شکل ارز با نرخ مرجع و چه به شکل ارز با نرخ آزاد مواجه بوده‌اند.

نکته جالب اینجاست که براساس گزارشهای منتشر شده در پنج ماه نخست امسال که ۱۶ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شد، ۷۸ درصد از این واردات از طریق ارز دولتی انجام شده است.

این مسئله مي‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که واردکنندگان خودرو از چنان لابی قوی برخوردارند که توانسته‌اند از رانت خود برای دسترسی به ارز دولتی آن هم در چنین شرایطی استفاده کنند.

الیاس طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «اکنون خیلی چیزها است که متاسفانه نمی توانند توضیح دهند. دولت متاسفانه تنها توجیه می کند و این موضوع هم یکی از آن موارد است.»

نماینده مردم اقلید ادامه داد: «به طور مثال در مسئله ارز که اکنون شاهد آن هستیم حقیقت را به مردم نمی گویند و این نوساناتی که در بازار ارز وجود دارد و قدرت تصمیم گیری، تفکر، تولید و اقتصاد را کاهش داده است، نیاز به شفاف سازی و بیان واقعیات دارد.»

وی افزود: «در این مورد هم باید گفت متاسفانه خودروهای لوکس را با قیمت ارز مرجع وارد کردند و نهایتا کاری که مجلس می تواند انجام دهد این است که بحث تحقیق و تفحص را نسبت به گمرک و بانک مرکزی دنبال کند تا این مسئله برای مردم روشن شود.»

طاهری اظهار کرد: «قطعا این مسئله با شعارهای عدالت خواهانه همخوانی ندارد. همچنین ما معتقدیم اگر کالایی با ارز مرجع وارد کشور شد؛ با همان قیمت هم به دست مصرف کننده برسد. در حالی که اینها خودرو را با ارز مرجع وارد کرده اما با قیمت ارز آزاد به فروش می رسانند.»

وی تاکید کرد: «لذا این مسئله هیچ همخوانی با شعارهای عدالت خواهانه ندارد و با این کار قطعا هیچ حمایتی از صنعت داخلی هم صورت نمی گیرد.»

این نماینده مجلس در پایان گفت: «مجلس اکنون بحث تحقیق و تفحص از گمرک و بانک مرکزی را دنبال می کند تا ببینیم چگونه و به چه کسانی این ارز واگذار شده است.»

همچنین نادر قاضی پور دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با فرارو گفت: «اگر کسی خودروی خارجی سوار شود یک خانواده ایرانی را از کار ساقط می کند و هر کسی که خودروی ایرانی سوار شود به یک خانواده ایرانی شغل می دهد. لذا این اصل را مسئولین باید در نظر داشته باشند.»

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: « واردات خودروهای لوکس به کشور، جز ایجاد چشم و هم چشمی فایده ای ندارد. ما ارائه ارز با نرخ مرجع را برای واردات دارو، مواد اولیه کارخانجات تولیدی و دانشجویان قرار دادیم و نه واردات خودروهای لوکس.»

وی در پایان افزود «واردات خودروهای لوکس ظلم به مردم است و دولت این تخلف را انجام می دهد. این نظر مجلس است و دکتر لاریجانی هم به این مسئله حساسیت دارد و اعلام موضع کرده و هیات رئیسه و نمایندگان و به خصوص اعضای کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه اصل ۴۴ و تولید ملی برخورد با این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده اند.»
کد مطلب: 9883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *