۰
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۴

آيا آمريکا خلاف برجام عمل کرده است؟

علي بيگدلي*
در خصوص توافق هسته‌اي ايران و 1+5 در حال حاضر دو مساله مطرح است.
آيا آمريکا خلاف برجام عمل کرده است؟

در خصوص توافق هسته‌اي ايران و 1+5 در حال حاضر دو مساله مطرح است يکي رعايت يا عدم رعايت محتويات برجام است که غربي‌ها اعتقادشان آن است که هيچ اقدامي خلاف محتويات برجام انجام نداده‌اند يعني برجام گفته همه تحريم‌ها را لغو مي‌کند و تمام تحريم‌ها را هم لغو کرده است. اما آنچه که تبعات آن تحريم‌ها است که هيات مذاکره‌کننده ما بايد همان زمان به هوش بود که تنها برداشتن تحريم‌ها اهميتي ندارد بلکه تبعات آن بسيار مهم است که دولت آمريکا اجازه دهد پول‌هاي ما از شبکه بانکي آنها گذر کند. مساله ديگر هم آن است که اعلام کرديم که به هيچ وجهي هيچ موضوع ديگري در مذاکرات هسته‌اي وارد نشود و آمريکايي‌ها هم از خدا خواسته بودند که «در متن برجام چنين آمده که تمام تحريم‌ها برداشته شده» ولي زيرکي‌‌اي که آمريکايي‌ها کردند اين بود که بعد از برداشتن تحريم‌ که ما حدود 100 ميليارد دلار از دنيا طلب داريم و معاملات نفتي ما با دلار بوده است اين دلار بايد به شبکه بانکي آمريکا برود و سپس از آنجا اجازه حواله به ما داده شود که آمريکايي‌ها اين اجازه را نمي‌دهند.

جان‌کري طي چندين بار در ملاقات‌هايش با وزير خارجه کشور ما اعلام کرده که مشکلي در اين زمينه نداريم. حال مساله اين است که اولا صحبت در اين خصوص وظيفه وزير خارجه نيست بلکه کار وزير خزانه‌داري است و آنها گفتند که مشکلي در اين خصوص وجود ندارد و به بانک‌هاي اروپايي هم اعلام کرده‌ايم که مي‌‌توانيم معاملات را انجام دهيد اما عملا کاري در اين زمينه تاکنون صورت نگرفته است اين يک بخش است که محتويات برجام از طرف آنها نقض نشده است.

دوم آنکه بعد از برجام حداقل پيش‌نويس سه تحريم را کميته روابط خارجي مجلس سنا مطرح کردند که عبارت از متوقف کردن توليد موشک‌هايي با برد 2500 کيلومتر که در برجام آمده که ايران حق ندارد موشک‌هايي را بسازد که قابليت حمل کلاهک هسته‌اي را دارد اما موشک‌هايي که الان پرتاب کرده‌ايم اصلا قابليت حمل کلاهک هسته‌اي را نداشته است.

تحريم‌هاي بعدي هم مربوط به دخالت ايران در امور ساير کشورها و عدم رعايت حقوق بشر مي‌شود که اينها هيچکدام در برجام نيامده است لذا اينکه گفته مي‌شود دست ما در برجام کوتاه نيست سياستمداران ما مي‌دانند که محتويات برجام با آنچه که بعد از برجام در ايران شکل گرفته کاملا متفاوت است بنابراين مقامات رسمي ما بدون آنکه اظهارنظري درباره اين مساله کنند و ذهن مردم را روشن کنند توپ را در زمين آمريکا‌يي‌ها انداختند که آنها بدعهدي کرده‌اند. حال آنکه بدعهدي آنها در تهيه پيش‌نويس اين سه تحريم بوده است.

البته اگر آمريکا بيش از اين ما را تحت فشار قرار دهد همانطور که آقاي صالحي اعلام کرد مجددا به همان غني‌سازي 20 درصد برخواهيم گشت. اين اقدام خوبي بود چون عکس‌العمل متقابل است و ما هم در قبال فشارهاي بيشتر، آنها را تهديد مي‌کنيم و اين اقدام درستي است.

اما آنچه الان مطرح است موضوع انتخابات است که بايد ببينيم چه کسي به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا انتخاب خواهد شد که البته اگر ترامپ بر سر کار آيد شرايط متفاوت خواهد بود هرچند که اگر کلينتون هم انتخاب شود باز هم وي چندان وفادار به تعهداتش با ما نخواهد بود لذا پيشنهاد آن است که چند ماه آينده که ماه‌هاي پاياني دوره رياست جمهوري اوباما است به گونه‌اي شرايط را مهيا سازند تا ببينيم ما با کداميک از اين دو نامزد رياست‌جمهوري در کاخ سفيد مواجه مي‌شويم که سياست‌هايي براي حداقل 4 سال آينده را براساس سياست‌هاي رئيس‌جمهور جديد تعيين مي‌کند لذا اين جمله را به عنوان ايراني تکرار مي‌کنم که اگر آمريکايي‌ها بخواهند بيش از حد ما را تحت فشار قرار دهند ما هم اقدام به نقض برجام کرده و به دنبال غني‌سازي 20 درصدي خواهيم رفت.

*کارشناسي مسائل بين‌الملل

کد مطلب: 58818
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *