۰
سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۲
سودجویی بزرگ با سوءاستفاده از نیاز جویندگان شغل

سود 10 میلیارد تومانی برگزارکنندگان آزمون بخش خصوصی

ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی ویژه سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان کشور که ثبت نام آن از ۱۸ تیرماه آغاز شده بود، روز جمعه این هفته به پایان می‌رسد؛ آزمونی که سودی حداقل 10 میلیارد تومانی برای برگزارکنندگانش به همراه دارد.
سود 10 میلیارد تومانی برگزارکنندگان آزمون بخش خصوصی
گروه اجتماعی- حسین قبادیان: ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی ویژه سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان کشور که ثبت نام آن از ۱۸ تیرماه آغاز شده بود، روز جمعه این هفته به پایان می‌رسد؛ آزمونی که سودی حداقل 10 میلیارد تومانی برای برگزارکنندگانش به همراه دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،محمدحسین قمری دبیر ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی در خصوص برگزاری این دوره از آزمون گفته: ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی برای بهره‌مندی از ۲۵ هزار موقعیت شغلی در بیش از چهار هزار و ۹۰۰ سازمان و شرکت صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان در بخش خصوصی برگزار می‌شود
امسال داوطلبان ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی در ۹ دسته شغلی و ۲۳۲ عنوان شغلی برای استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان تقسیم می‌شوند. اما نکته جالب هزینه ای است که از شرکت کنندگان بابت حضور در این آزمون اخذ می‌شود.
این آزمون در ۹ دسته شغلی برگزار می‌شود اما هر داوطلب می‌تواند در دو دسته شغلی ثبت نام کند. هزینه ثبت نام در صورت انتخاب یک دسته شغلی، 137 هزار و 700 تومان و برای انتخاب دسته شغلی دوم 61 هزار و 300 تومان است.
با توجه به اینکه این آزمون برای بهره مندی از ۲۵ هزار موقعیت شغلی برگزار می‌شود، طبیعتا باید چهار برابر موقعیتهای شغلیف ثبت نام کننده در نظر بگیریم؛ هرچند ممکن است از این میزان بیشتر هم باشد. در چهارمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی، بیش از 90 هزار نفر شرکت کرده بودند بنابراین رقم صد هزار شرکت کننده در این آزمون تقریب نزدیک به واقعیتی است.
هنوز ثبت نام به پایان نرسیده و مشخص نیست چه تعداد در یک دسته شغلی و چه تعداد در دو دسته شغلی در آزمون شرکت می‌کنند اما معمولا در آزمونهایی شبیه به این، شرکت کنندگان برای افزایش شانس خود، دو دسته شغلی را انتخاب می‌کنند که مستلزم پرداخت هزینه ای بالاتر است. با این حال، برای محاسبه درآمد برگزارکنندگان آزمون، فرض می‌کنیم نیمی‌از صد هزار شرکت کننده – که تخمین است – در یک دسته شغلی و نیمی‌دیگر در دو دسته شغلی در آزمون شرکت کنند. در این صورت با در نظر گرفتن میانگین صد هزار تومان برای هر نفر و تخمین حضور صد هزار نفر در این ازمون، حداقل 10 میلیارد تومان به جیب برگزارکنندگان آزمون بخش خصوصی می‌رود که رقم بزرگی است.
اما برگزارکنندگان آزمون بخش خصوصی چه کسانی هستند؟ در بخش «درباره ما» در پایگاه اطلاع رسانی آزمون استخدامی‌بخش خصوصی هیچ اطلاعی درباره برگزارکنندگان وجود ندارد و تنها آدرسی هم که به چشم می‌خورد، نشانی پارک فناوری پردیس معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری است.
محمدحسین قمری دبیر ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی، در دوره‌های قبلی هم دبیر این آزمون بوده و عضو هیات مدیره موسسه غیرتجاری میزان گستران کارآفرین بوده که در سل 1396 تاسیس شده و مسئولیت برگزاری این آزمون‌ها را بر عهده دارد.
نکته مهم اینجاست که نه تنها سهمیه استخدامی‌استانهای مختلف یا دسته‌های شغلی مختلف در این آزمون مشخص نشده بلکه نفس برگزاری ازمون شرکتهای خصوصی توسط یک شرکت خصوصی دیگر،در حالیکه خود شرکتهای خصوصی می‌توانند جویندگان شغل را با یکآگهی ساده استخدام جذب کنند، جای پرسش و ابهام دارد. ضمن این که موسسات کاریابی یا کارآفرینی، وظیفه یا حقی برای برگزاری آزمون سراسری ندارند و اصولا برای جذب نیرو در شرکتهای متعدد و متنوع بخش خصوصی، هیچ ضرورتی برای برگزاری آزمون هماهنگ وجود ندارد.
آزمون به حدی گسترده و روند برگزاری آن به حدی وسیع است که اصولا در هیچ چارچوب علمی‌و منطقی مشخصی نمی‌گنجد. وقتی سهیمه‌های ثبت نامی‌هر دسته یا عنوان شغلی یا هر استان به طور مشخص اعلام نشده، داوطلبان شرکت کننده چگونه می‌توانند دلیل عدم موفقیت احتمالی خود را مورد سنجش یا پرسش قرار دهند؟
کد مطلب: 169163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *