۰
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
وزارت امور خارجه همچنان نظاره‌گر جعل نام تاريخي خليج فارس توسط عراق است

تداوم سکوت دستگاه ديپلماسي در قبال جعل نام خليج فارس

با گذشت سه روز از استفاده گسترده از نام جعلي خليج ع ر ب ي براي خليج فارس در مسابقات کشورهاي حاشيه خليج فارس در عراق، همچنان وزارت امور خارجه ايران سکوت کرده و واکنشي به اين جعل آشکار نشان نداده است.
تداوم سکوت دستگاه ديپلماسي در قبال جعل نام خليج فارس
گروه سياسي-خاطره ميرزا:با گذشت سه روز از استفاده گسترده از نام جعلي خليج ع ر ب ي براي خليج فارس در مسابقات کشورهاي حاشيه خليج فارس در عراق،همچنان وزارت امور خارجه ايران سکوت کرده و واکنشي به اين جعل آشکار نشان نداده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پيش از اين کشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس بارها از نام مجعول براي خليج فارس استفاده کرده بودند اما اين که کشور عراق، نخست وزير عراق و حتي مقتدي صدر روحاني شيعه در عراق هم از نام جعلي استفاده کنند در نوع خود عجيب است.
جام ملت‌هاي کشورهاي عربي در شهر بصره کشور عراق با حضور هشت تيم عراق، عمان، عربستان سعودي، يمن، بحرين، کويت، قطر و امارات آغاز شد. اين مسابقات هر چهار سال يک بار برگزار مي‌شود و اين بيست و پنجمين دوره برگزاري آن است.
اين مسابقات اولين‌بار در سال 1970 در بحرين برگزار شد.
دوره قبلي به ميزباني قطر برگزار شد و بحرين به مقام قهرماني دست يافت. عراق براي اولين‌بار در سال 1979 ميزبان اين مسابقات بود و همان سال هم قهرمان اين رقابت‌ها شد و حالا براي بار دوم ميزبان است و سرمايه گذاري کلاني براي ميزباني اين رقابتها انجام داده است.
در اين مسابقات نام جعلي براي خليج فارس، نه فقط در پلاکاردها و تابلوهاي برگزاري مسابقات در شهر بصره به کار رفته بلکه مقامات عراقي و حتي رييس فيفا هم از اين نام استفاده کرده‌اند و به جز واکنش وزير ورزش و جوانان، هيچ واکنشي از سوي ايران اعلام نشده است! گويا براي نشان دادن واکنش به اين جعل، مهم اين است که کدام کشور نام جعلي براي خليج فارس به کار مي‌برد؛ عربستان يا عراق؟!
محمد‌ شياع السوداني،‌ نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي در مورد مسابقات جام ملت‌هاي خليج (فارس) از عبارت جعلي «خليج ع ر ب ي» استفاده کرد. نخست‌وزير عراق هم در مراسم افتتاحيه و در حضور مهمانان پرشمار عربي هم از عبارت جعلي «خليج ع ر ب ي» استفاده کرده است.
مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق هم در توئيتي از عبارت جعلي «خليج ع ر ب ي» استفاده کرده بود. مقتدي صدر در ابتداي توئيت خود، مي‌نويسد: «ميهمانان عرب بزرگوار ما از کشورهاي(خليج ع ر ب ي)، به شما خوشامد مي‌گويم».
فدراسيون جهاني فوتبال و جياني اينفانتينو، رئيس فيفا هم در اقدامي عجيب و نادرست، ضمن تاييد عبارت «خليج‌ع ر ب ي» در حاشيه تورنمنت عراق، از اين نام استفاده کردند.
اما با اين وجود تنها واکنش وزارت امور خارجه و ساير مسئولان حوزه ديپلماسي و سياست کشور، سکوت بوده و تنها وزير ورزش و جوانان، با محکوم کردن تحريف نام خليج فارس در مسابقات کشورهاي عربي و استفاده از عنواني جعلي توسط رئيس فيفا، خواستار رسيدگي جدي اين موضوع شد.
حميد سجادي وزير ورزش و جوانان با محکوم کردن اين تحريف، از فدراسيون فوتبال خواست اقدامات مقتضي از جمله اعتراض رسمي و پيگيري‌هاي قانوني را به سرعت در دستور کار قرار بدهد.
وزير ورزش و جوانان همچنين دفتر امور بين‌الملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ويژه رسيدگي و پيگيري اين موضوع با محوريت فدراسيون فوتبال کرد. اما مشخص نيست فدراسيون فوتبال چه اقدامي مي‌تواند انجام دهد؟!  فدراسيون فوتبال پيش از اين بيانيه‌اي به شرح زير صادر کرد:
«در پي استفاده از واژه‌اي مجعول به‌جاي عنوان تاريخي خليج هميشه فارس در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي کشورهاي عربي، فدراسيون فوتبال ضمن تأکيد بر مفاهيم عميق خليج فارس، اين عنوان بر جاي مانده از کهن‌ترين منابع تاريخي، اعتراض رسمي جامعه فوتبال و ملت ايران را نسبت به اين موضوع به فدراسيون جهاني فوتبال ابراز مي‌دارد.
روشن است که خليج فارس نامي اصيل و تاريخي است که از ساليان دور و به‌صورت مستمر، در همه زبان‌ها و ادبيات جهاني استفاده شده‌ و در اطلس‌هاي دربردارنده نقشه‌هاي کهن و نقشه‌هاي تاريخي هم به‌صورت کامل با اين عنوان از آن ياد شده است.
بر اين اساس، سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحيح روندهاي ناصواب خلاف عرف بين‌المللي در سال‌هاي آتي، توسط فدراسيون فوتبال ايران به فيفا ارسال خواهد شد».
اين درحاليست که محکوميت اين امور وظيفه وزارت امور خارجه و مسئولان سياسي کشور است که تاکنون سکوت کرده‌اند که شايد دليل اين سکوت، در روابط نزديک دو کشور بويژه در شرايط تحريم باشد که عراق از مهمترين واردکنندگان کالا از ايران است.
جالب اينجاست که همزمان با جعل نام خليج فارس در مسابقات فوتبال کشورهاي عربي، گوگل هم در اقدامي عجيب، نام جعلي را در داخل پرانتز در کنار نام خليج فارس در گوگل مپ به کار برد!
خليج فارس، از نقشه‌هاي تاريخي
تا جمال عبدالناصر
جالب اينجاست که در تمام نقشه‌هاي تاريخي، نام خليج فارس به همين شکل نقش بسته است؛ از جمله نقشه‌هاي باقيمانده از قرن پانزدهم ميلادي.
بر کتيبه‌هاي دوره هخامنشي، از جمله کتيبه داريوش بزرگ در مصر، نام «درياي پارس» خودنمايي مي‌کند. «نيارخوس»، سردار مقدوني، که در سال 326 ق.م، به دستور اسکندر مقدوني، خليج فارس را پيمود و تا دهانه رود سند پيش رفت، در سفرنامه خود مي‌نويسد: «اسکندر خيال داشت کشتي‌هاي زياد ترتيب دهد و خود از دهانه سند تا درياي هند و پارس سير کند.» همه اينها و موارد متعدد ديگر نشاندهنده قدمت تاريخي نام خليج فارس يا درياي پارس است.
در دوران جديد هم جمال عبدالناصر سياستمدار برجسته و رئيس‏‌جمهوري پيشين مصر که ناسيوناليسم عربي او شهرت داشت اگرچه در ترويج نام خليج ع ر ب ي کوشيد اما خودش هم بارها از نام خليج فارس استفاده کرد.
روزنامه‌هاي مصري تا سال 1971 همچنان عبارت خليج فارس را به‌طور متناوب به کار برده‌اند. رهبران ناسيونالسيت و عبدالناصر در مصر عبارت خليج فارس را به کار مي‌بردند و ناصر در چند مقاله از جمله در مقاله معروفي که در کتاب درسي ادبيات مصر چاپ شده (المغني ص 61) نام خليج فارس را به کار برده بود. هرچند جمال عبدالناصر به ترويج نام خليج ع ر ب ي در جهت تقديم ناسيوناليسم عربي شهرت دارد اما خودش در نامه‌هايي از نام خليج فارس استفاده کرده است.
از جمله  در سندي که تلگرافي از سوي «جمال عبدالناصر» به «ابراهيم العريض» از مقامات ارشد نظامي بحرين ارسال شده بود، چنين نوشته شده است: استاد بزرگوار «ابراهيم العريض» مسئول نيروي دريايي بحرين در «خليج فارس»، با کمال خوشحالي و خوشبختي آغاز سال جديد هجري را به جنابعالي تبريک و تهنيت عرض مي‌کنم. البته پيش از ناصر، در عراق از اين واژه جعلي استفاده مي‌شد.
سلطنت‌طلبان عراقي در دهه 50 ميلادي (30 شمسي) و پس از آن در اوايل كودتاي حسن‌البكر در عراق واژه جعلي خليج ع ر ب ي را به کار مي‌بردند. در واقع به نظر مي‌رسد اين دولت‌هاي عراقي (چه سلطنت طلبان و چه بعثيون) بودند كه به همراه مليون عرب ضد ايراني؛  در اين بازه‌ي زماني واژه خليج عربي را اختراع كردند.
حالا وظيفه وزارت امور خارجه است که دست از تعلل بردارد و صريح و روشن، به کشور عراق بابت جعل نام تاريخي خليج فارس
هشدار دهد.
کد مطلب: 186353
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *