۰
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
مذاکرات غير مستقيم با ايران و آمريکا ادامه دارد

چانه‌زنی ها برای تبادل زندانيان بين تهران و واشنگتن

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال ايسنا در مورد اظهارات اخير «جيک ساليوان » مشاور امنيت ملي آمريکا مبني بر اينکه مذاکرات غير مستقيم با ايران براي آزادي شهروندان آمريکايي در جريان است و اين که آخرين اخبار در مورد تبادل زندانيان بين دو کشور  چيست؟ گفت: همان طور که در جلسات قبل توضيح دادم ما از همه مسيرهاي ديپلماتيک از جمله گفت‌وگوهاي با واسطه و تبادل پيام با واسطه براي احقاق حقوق مردم ايران از جمله  در بحث رفع انسداد دارايي‌هاي بلوکه شده ايران ، آزادي زندانيان و مذاکرات رفع تحريم‌ها استفاده مي‌کنيم .
چانه‌زنی ها برای تبادل زندانيان بين تهران و واشنگتن
گروه سياسي - سميرا عبدالملکي:سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال ايسنا در مورد اظهارات اخير «جيک ساليوان » مشاور امنيت ملي آمريکا مبني بر اينکه مذاکرات غير مستقيم با ايران براي آزادي شهروندان آمريکايي در جريان است و اين که آخرين اخبار در مورد تبادل زندانيان بين دو کشور  چيست؟ گفت: همان طور که در جلسات قبل توضيح دادم ما از همه مسيرهاي ديپلماتيک از جمله گفت‌وگوهاي با واسطه و تبادل پيام با واسطه براي احقاق حقوق مردم ايران از جمله  در بحث رفع انسداد دارايي‌هاي بلوکه شده ايران ، آزادي زندانيان و مذاکرات رفع تحريم‌ها استفاده مي‌کنيم .
وي گفت : تلاش‌هاي ديپلماتيک در مورد آنچه که اشاره کردم ، ادامه دارد .
«جيک ساليوان» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد درگفت‌وگو با شبکه صداي آمريکا خاطر نشان کرد که دولت جو بايدن با هدف آزاد کردن آمريکايي‌هاي بازداشت‌شده در ايران، با جمهوري اسلامي «مذاکرات غيرمستقيم» دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جيک ساليوان در ادامه اظهار داشت: ما به‌طور غيرمستقيم با ايران تماس داشته‌ايم و هيچ مذاکره مستقيمي بر سر موضوع هسته‌اي يا بازداشت‌شدگان وجود ندارد. ما از اين دست گفت‌وگوهاي غيرمستقيم در مورد بازداشت‌شدگان داشته‌ايم؛ زيرا اين وظيفه ما است که تلاش کنيم شهروندان آمريکايي را به خانه بازگردانيم. اين مقام کاخ سفيد افزود: بنابراين، ما با هر دولتي به هر نحوي که بتوانيم، صحبت مي‌کنيم، مانند کاري که با دولت روسيه درباره آمريکايي‌هاي بازداشت‌شده انجام مي‌دهيم. ساليوان اين مذاکرات را در راستاي «تلاش براي يافتن راه‌حلي براي بازگرداندن شهروندان آمريکايي به خانه» توصيف کرد و گفت: در حال حاضر هيچ خبر جديدي در مورد اين که ما به نتيجه خاصي رسيده باشيم، ندارم. در حال حاضر سه شهروند ايراني-آمريکايي به نام‌هاي عماد شرقي، مراد طاهباز و سيامک نمازي و يک ايراني داراي اقامت دائم آمريکا به نام شهاب دليلي در ايران زنداني هستند. مشاور امنيت ملي کاخ سفيد همچنين در مورد اقدامات احتمالي آمريکا در رابطه با نزديک شدن «بندهاي غروب» برجام در زمينه عدم فروش تسليحات توسط تهران با توجه به همکاري تسليحاتي جمهوري اسلامي ايران و روسيه با تکرار ادعاهاي بي‌اساس مبني بر استفاده روسيه از پهپادهاي ساخت ايران عليه اوکراين گفت که ايالات متحده اقدامات زيادي را براي تحميل هزينه بر ايران بابت تحويل پهپاد [به روسيه] انجام داده است. او با تاکيد بر تداوم اين اقدامات افزود: ما اين تحميل هزينه را قبل از انقضاي اين مفاد برجام انجام داده‌ايم و پس از آن نيز انجام خواهيم داد. پيشتر ، «جان کربي» سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي کاخ سفيد هم در گفت‌وگو با روزنامه الشرق تاکيد کرد که واشنگتن همواره از کانال‌هاي گفت‌وگو با ايران حتي در دوره‌اي که تلاش‌ها براي احياي برجام متوقف شد، محافظت کرد. او گفت: براي مثال ما به طور روتين در خصوص آزادي زندانيان آمريکايي موجود در تهران با ايراني‌ها گفت‌وگو مي‌کنيم.
جان کربي درباره اخبار منتشرشده مبني بر تلاش ايران براي توقيف دو کشتي تجاري در آب‌هاي خليج فارس نيز مدعي شد که ايراني‌ها غيرمسئولانه رفتار مي‌کنند اما اين امر به معناي توقف تماس‌ها با اين کشور نيست.
سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد خاطرنشان کرد که وجود خطوط ارتباطي با ايران مساله بدي نيست بلکه بالعکس امر خوبي است. او گفت که گفت‌وگو با ايران لزوما بدين معنا نيست که اين کشور از رفتارهايي که ما مخالف آن هستيم، عدول کند.
جان کربي تاکيد کرد که آمريکا در خليج فارس حضور نظامي دارد و به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و با برخي اقدامات بي‌ثبات‌کننده در منطقه مقابله مي‌کند.
او درباره توافق هسته‌اي نيز گفت که توافق قريب‌الوقوعي با ايران در اين زمينه نداريم.
اين مقام آمريکايي درباره توافق تبادل زندانيان نيز گفت که نمي‌توانم به جزئيات بپردازم اما درخصوص بازگرداندن شهروندان آمريکايي بازداشت‌شده در ايران و روسيه با دو کشور گفت‌وگو کرديم.
برخي معتقدند که ايران و ايالات متحده آمريکا خبرها درباره نزديک بودن دستيابي به توافق بر سر تبادل زندانيان و همچنين بر سر برنامه هسته‌اي ايران را تکذيب مي کنند.اين تکذيب کردن، شبيه به تاکتيک هاي لحظات آخر در ميز مذاکره است ولي با فشارهاي مخالف داخلي همراه شده که در واشنگتن شديدتر از تهران است. آن چه در رسانه هاي بزرگ آمريکايي درباره اين توافق منتشر مي شود، درز عمدي اطلاعات از سوي واشنگتن است که به احتمال زياد مي خواهد واکنش‌هاي داخلي را بسنجد و حرکت بعدي حزب جمهوري خواه را پيش بيني کند تا بتواند متناسب با آن واکنشي نشان دهد که در چارچوب انتخابات رياست جمهوري سال 2024 قابل بهره برداري باشد.
تکذيب دستيابي به توافق از سوي آمريکا، نسبي است به طوري که واشنگتن خبرهاي درز کرده در اين زمينه را غيردقيق توصيف کرده که نشان مي دهد تلاش ها ادامه دارد و توافق در آخرين مراحل تکميل خود است. همچنين بسياري بر اين باورند که برکناري رابرت مالي نيز به اين موضوع ارتباط دارد.
کد مطلب: 198960
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *