۰
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
جدال اپوزيسيون اسرائيل با نتانياهو به نقطه بی بازگشت نزديک می شود

تابستان گداخته بی بی

روزنامه‌هاآرتص مي‌نويسد که کابينه «بنيامين نتانياهو» همچنان دنبال محو «حاکميت قانون و استقلال دستگاه قضايي» است و طرح فعاليت اداره بازرسي پليس زير نظر مستقيم وزير دادگستري، گذاشتن خشت ديگري از ديکتاتوري در اين رژيم و تبديل آن به «جمهوري موز» است.
تابستان گداخته بی بی
گروه بينالملل- مهدي يزدي: روزنامه‌هاآرتص مي‌نويسد که کابينه «بنيامين نتانياهو» همچنان دنبال محو «حاکميت قانون و استقلال دستگاه قضايي» است و طرح فعاليت اداره بازرسي پليس زير نظر مستقيم وزير دادگستري، گذاشتن خشت ديگري از ديکتاتوري در اين رژيم و تبديل آن به «جمهوري موز» است. کميسيون امنيت داخلي رژيم صهيونيستي قرار است لايحه اصلاح در دستگاه پليس را تصويب کند؛ طرحي که جزيي جدا نشدني از قوانين «کودتايي» (نتانياهو عليه نهادهاي اين رژيم) است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر اساس اين طرح، اداره بازرسي پليس «ماحش» که اکنون زير نظر دادستاني کل است، مستقيما زير نظر «ياريو لوين» وزير دادگستري خواهد رفت و وي مي‌تواند خود رئيس آن را نصب يا عزل کند و اين اصلا معقول نيست.‌هاآرتص تاکيد مي‌کند ؛«صورت زشت و تهديدآميز اين طرح اکنون ديگر تکميل شده،يعني يک انتصاب سياسي که به هيچ وجه معقول نيست، به گونه اي که رئيس اداره بازرسي پليس حتي مسوول رسيدگي به اتهامات عليه دادستاني کل خواهد شد.»
گسترش اعتراضات
هفته گذشته اعتراضات عليه اصلاحات قضايي نخست‌وزير اسرائيل شکل و فرم متفاوتي به خود گرفت ؛ معترضان راهي فرودگاه بين‌المللي بن‌گوريون شدند.اپوزيسيون درحال پيشروي گام‌به‌گام عليه دولت اسرائيل و جذب طيف‌هاي گسترده‌تر ساکنين سرزمين‌هاي اشغالي هستند. شبکه 12 تلويزيون اسرائيل در اين باره گزارش داد، 250 نفر از نيروهاي ذخيره يگان سيرت متکال به فرماندهان خود اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه و تصويب اين طرح، حاضر به خدمت نظامي نخواهند بود. در همين راستا، شبکه عبري زبان کان هم گزارش داد که 106 نفر از خلبانان و افسران ذخيره نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي از حضور در دوره‌هاي آموزشي نظامي به سبب طرح تغييرات قضايي نتانياهو امتناع کرده‌اند.
مخالفان بي بي علاوه بر جذب نيروهاي ذخيره و خلبانان ارتش ، توانسته‌اند با کاخ‌سفيد و واشنگتن هم عليه نخست‌وزير اسرائيل ارتباط برقرار کنند. «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا به شدت از «تغييرات قضايي» و وضعيت در کرانه باختري از نظر گسترش شهرک سازي، ايجاد پاسگاه‌هاي غيرقانوني و عدم رسيدگي به خشونت شهرک نشينان انتقاد مي‌کند و اين امر منجر به از بين رفتن همدلي با تل آويو و آسيب رساندن به مسائل استراتژيک في ما بين مي‌شود که از جمله آن، عقب‌نشيني فزاينده در موضع هسته‌اي ايران و نيز ادامه تعويق‌هاي تحقيرآميز در دعوت از نتانياهو براي سفر به واشنگتن است. نکته جالب اينجاست که اپوزيسيون اسرائيل از مواضع بايدن عليه نتانياهو به شدت حمايت کرده‌اند که عملا تاييد دخالت آمريکا در وضعيت رژيم اشغالگرقدس است.در شش ماهي که از عمر کابينه فعلي مي‌گذرد، رژيم اسرائيل شاهد تشديد تهديدات در طيف گسترده اي از چالش‌هاي راهبردي بوده است، در حالي که پيامدهاي زيانبار آن از موضوعي به موضوع ديگر در حال افزايش است و روندهاي منفي را تشديد مي‌کند که باعث کاهش تاب‌آوري اين رژيم مي‌شود. عملکرد کابينه نشان مي‌دهد که در رسيدگي به مسائل مربوط به کنترل اوضاع و نيز مواجهه با موضوعاتي که زير نفوذش نيست، شکست خورده است.
در آغاز اعتراضات گسترده به لايحه اصلاحات قضايي، کابينه نتانياهو مجبور شد که عقب نشيني و مراحل تصويب آن را به حالت تعليق درآورده و با ميانجيگري رئيس رژيم صهيونيستي با ائتلاف مخالفان وارد گفت وگو شود که تاکنون نتيجه‌اي نداشته است اما تشديد تنش‌هاي اخير بين ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان باعث شده که لاپيد و گانتس که در ائتلاف مخالفان نتانياهو قرار دارند به تازگي مذاکرات را به حالت تعليق درآوردند.
تلاش نتانياهو براي کودتاي قانوني
«آوي گيل» مديرکل سابق وزارت امور خارجه و پژوهشگر موسسه صهيونيستي موسوم به «جويش پاليسي» مي‌گويد که کابينه نتانياهو بر اجراي «کودتاي قانوني» بدون اجماع و به قيمت ايجاد شکاف عميق در داخل رژيم اسرائيل و از بين بردن همبستگي داخلي بسيار حياتي صهيونيستها، اصرار دارد.
او در مقاله اي در روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت افزود: بحران ناشي از تلاش براي تغييرات قضايي با توجه به خطر فزاينده اي که اسرائيل را از خارج تهديد مي‌کند همزمان با افزايش بي ميلي نيروهاي ذخيره براي خدمت در پست‌هاي کليدي، به قدرت ارتش و بازدارندگي آن آسيب رسانده است. اين مقام سابق رژيم صهيونيستي گفت: مفاد کودتاي قانوني مدنظر نتانياهو، از نگاه آمريکا به منزله کنار گذاشتن ارزش‌هاي مشترک ميان دو طرف و روابط ويژه اي که با هم دارند، تلقي مي‌شود از جمله اينکه رفتار اسرائيل در کرانه باختري به زوال اخلاقي تعبير مي‌شود که البته به خوبي با منطق غلط کودتاي مدنظر او همخواني دارد.
دو قطبي خطرناک
روزنامه «اسرائيل اليوم» مي‌نويسد؛نوعي نگراني در پليس  اسرائيل نسبت به تشديد تنش و دودستگي ميان حاميان جناح راست و جناح چپ (ائتلاف کابينه و ائتلاف مخالفان) وجود دارد.اين رسانه فاش کرد که پليس رژيم صهيونيستي به شدت نگران شکل گيري جنگ داخلي درپي تشديد اين اختلافات است. يک مقام امنيتي هم گفته که  رکود اقتصادي 150 ميليارد شِکِلي، فرار سرمايه گذاري‌ها و فناوري‌هاي پيشرفته و محدوديت آمريکا در فضاي سايبري رژيم صهيونيستي، امنيت آن را تهديد مي‌کند.
آنچه بيش از همه تل‌آويو را نگران مي‌کند «از دست دادن بلوک داخلي و امتناع نيروهاي ذخيره از داوطلب شدن» است. در واقع آنچه رژيم صهيونيستي از سر مي‌گذراند يک فاجعه است.
گزارش‌هاي اطلاعاتي حاکي از آن است که «فضاي عمومي داخلي رژيم صهيونيستي و تهديدهاي نيروهاي ذخيره مبني بر عدم فرمانبري در روز صدور فرمان، بازتاب زيادي بر بازدارندگي اين رژيم در منطقه دارد و آن را تضعيف مي‌کند.»
«آمي آيالون» رئيس سابق شاباک گفت: «شکاف عميق‌تر از هميشه است و کودتا عليه رژيم ارتش مردم را نابود خواهد کرد.»
در همين حال، نتايج يک نظرسنجي انجام شده توسط شبکه 12 اسرائيل نشان مي‌دهد که بيشتر صهيونيست‌ها نگران شکل‌گيري جنگ داخلي در سرزمين‌هاي اشغالي هستند. طبق نتايج نظرسنجي اين شبکه، به دليل تشديد اعتراضات عليه لايحه تغييرات قضايي و تشديد اختلافات با پافشاري کابينه بر پيش بردن روند تصويب اين لايحه، 67 درصد صهيونيست‌ها نگران شکل گيري اين جنگ داخلي هستند و 29 درصد معتقدند که چنين اتفاقي رخ نخواهد داد.
اين درحالي است که سازمان دهندگان تظاهرات عليه لايحه جنجالي «تغييرات قضايي» کابينه رژيم صهيونيستي، جمعه با صدور فراخواني براي تظاهرات گسترده عليه اين طرح طي دوشنبه هفته جاري، هشدار دادند که اين رژيم در حال حرکت به سمت «پرتگاه» است.
تابستان داغ
هاآرتص مي‌نويسد ؛ امروز شاهد يک حمله افسارگسيخته به تمام جايگاه‌هاي قانوني در دستگاه‌هاي مجريه و قضاييه هستيم و اين اقدامات عمدتا هم به خاطر اتهامات فسادي است که قبلا به بنيامين نتانياهو وارد شده است. اصلاح اين قانون به ماحش اين امکان را مي‌دهد که دست به تعدي به قانون بزند و دادستان‌ها را از طريق طرح اتهامات و بازجويي، بترساند تا بتواند رضايتمندي وزير دادگستري که رئيس اوست، جلب کند، اين گونه است که کم کم داريم به «جمهوري موز» نزديک مي‌شويم.
جمهوري موز در اصطلاح سياسي براي به تصوير کشيدن فساد، سرکوب، شکست در جلوگيري از تسلط بر قدرت اجرايي و استبداد مقامات و زمامداري آنها با اعمال زور و سرکوب عليه مخالفان استفاده مي‌شود.
با وجود بازگشت قدرتمندانه جنبش‌هاي اعتراضي به خيابان‌هاي اسرائيل، بيشتر اهرم‌هاي قدرت و نفوذ هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، به استثناي موضع و اظهارات دولت آمريکا در انتقاد شديد از دولت نتانياهو و اقدامات آن، اهرم نيروهاي ذخيره و ارتش هنوز به صورت قوي و شفاف براي اعمال فشار بر دولت حرکت نکرده و بخش تجارت و اقتصاد قويا وارد عمل نشده است و همچنان در مرحله تلاش براي بازدارندگي و فشار هستند و تصميم نهايي نگرفته‌اند.
ادامه روند تصويب اصلاحات قضايي به معناي تداوم و تشديد اعتراض است و انتظار مي‌رود نيروهاي ذخيره و بخش تجاري با قدرت به اعتراض بپيوندند زيرا تجربه گذشته نشان مي‌دهد که نتانياهو و دولت او فقط زبان زور و فشار را مي‌فهمد، از اين روي، تابستان اسرائيل بسيار گرم و همراه با زورآزمايي طرف‌هاي مختلف خواهد بود.
کد مطلب: 199232
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *