۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
آسوشيتدپرس بررسی کرد

رزمايش هوايی ايران؛ نمايش اقتدارمقابل آمريکا

رزمايش سالانه نيروي هوايي امسال ايران همزمان با خبر اعزام اسکادران جنگي آمريکا به خليج فارس درحال انجام است.
رزمايش هوايی ايران؛ نمايش اقتدارمقابل آمريکا
گروه ديپلماسي- سميرا عبدالملکي: رزمايش سالانه نيروي هوايي امسال ايران همزمان با خبر اعزام اسکادران جنگي آمريکا به خليج فارس درحال انجام است.
يک خبرگزاري آمريکايي با اشاره به برگزاري رزمايش اقتدارهوايي «فدائيان حريم ولايت» توسط نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، آن را نمايش اقتدار ايران در پي تصميم اخير پنتاگون براي اعزام جنگنده‌ها و ناوهاي جنگي بيشتر به منطقه تلقي کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خبرگزاري آسوشيتدپرس با مورد توجه قرار دادن آغاز مرحله اصلي و فاز عملياتي يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي «فداييان حريم ولايت» که روز يکشنبه در منطقه عمومي انارک اصفهان و با شرکت پايگاه‌هاي نيروي هوايي ارتش آغاز شد، در گزارشي نوشت: هم‌زمان با تصميم آمريکا براي اعزام هواپيماهاي جنگنده بيشتر به منطقه به منظور آنچه «بازدارندگي از توقيف کشتي‌هاي تجاري در خليج فارس از سوي ايران» خوانده شده، ايران يک رزمايش هوايي سالانه را در بخش مرکزي کشور آغاز کرد.
آسوشيتدپرس با مورد توجه قرار دادن گزارش رسانه‌هاي داخلي ايران درباره جزئيات اين رزمايش هوايي، نوشت: «بيش از 90 جنگنده، بمب‌افکن و پهپاد در اين رزمايش شرکت خواهند کرد».
در ادامه اين گزارش با پرداختن به اظهارات امير سرتيپ خلبان، «حميد واحدي» فرمانده نيروي هوايي ارتش درباره اين رزمايش آمده است: پيام اين رزمايش، پيام دوستي،‌ صلح و امنيت در منطقه است. امنيت پايدار،‌ بهبود و پيشبرد روابط منطقه‌اي، همزيستي صلح‌آميز و دفاع از مرزهاي هوايي در دستور کار قرار دارد.
اين مطلب مي‌افزايد: «ايران هر چند وقت يک بار، چنين رزمايش‌هايي برگزار و چرايي آن را برآورد آمادگي رزمي نيروهاي خود و به نمايش درآوردن توانمندي‌هاي نظامي اين کشور بيان مي‌کند».
ثبات‌زدايي آمريکا در خليج فارس
آسوشيتدپرس با اشاره به تصميم ثبات‌زدايي پنتاگون براي اعزام نيروهاي بيشتر به منطقه با مطرح کردن ادعاهايي عليه نقش ايران در منطقه و واکنش مقامات ايران همراه بود، آمده است: «آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به تلاش‌هاي ايران براي توقيف کشتي‌هاي تجاري در تنگه هرمز و درياي عمان، قرار است جنگندهاي بيشتر و يک ناو به اين مناطق اعزام کند.  پنتاگون گفت که ناوشکن USS Thomas Hunder  و چند فروند جنگنده -35 F به اين منطقه اعزام خواهد شد».
آسوشيتدپرس در ادامه با پرداختن به ادعاي وزارت دفاع آمريکا درباره ماجراي اقدام ايران به توقيف قانوني دو نفتکش متخلف و نقش آن در حوزه دريانوردي، نوشت: «اين اقدام آمريکا پس از آن انجام مي‌شود که ايران به توقيف دو نفتکش به نام TRF Moss با پرچم مارشال آيلندز و Richmond Voyager با پرچم باهاما، هفته گذشته در نزديکي تنگه هرمز مبادرت کرد. نيروي دريايي آمريکا گفت که در هر دو مورد، کشتي‌هاي ايراني با نزديک شدن ناوشکن موشک‌انداز USS McFaul,  عقب‌نشيني کردند. نيروي دريايي آمريکا مي‌گويد، ايران حداقل پنج کشتي تجاري را در مدت دو سال گذشته توقيف کرده و چندين کشتي ديگر را آزار داده است. بسياري از اين درگيري‌ها در تنگه هرمز يا در نزديکي آن رخ داده‌اند».
مقامات آمريکايي براي توجيه حضور نظامي خود در خاورميانه و خليج فارس مدعي هستند که با اين اقدامات امنيت منطقه را براي کشورهاي حاشيه خليج فارس و عبور کشتي‌هاي سراسر جهان تامين مي‌کنند. اين در حالي است که اقدامات تنها موجب افزايش تنش‌ها در منطقه شده و جمهوري اسلامي ايران نيز بارها تاکيد کرده است که اين کار بر عهده کشورهاي منطقه است و آن‌ها خود قادر به انجام آن هستند.
اجراي تاکتيک‌هاي مختلف آفندي و پدافندي
سرلشکر پاسدار «محمد باقري» رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح نيز در حاشيه برگزاري يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي فدائيان حريم ولايت نيروي هوايي ارتش که در منطقه انارک اصفهان برگزار شد، مي‌گويد: «با اين سطح از آمادگي هيچ دشمني توان نفوذ و تجاوز به حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران را ندارد.
به لطف الهي رزمايش به اهداف تعيين شده خود دست پيدا کرد و در آن انواع عمليات‌هاي پهپادي، جنگنده با سرنشين و همچنين هواپيماي ترابري، پشتيباني، سوخت‌رسان و آمبولانس هوايي توانستند مأموريت محوله را به خوبي اجرا کنند و انواع تاکتيک‌ها، توسط اين هواپيماها تمرين شد.»
رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به مراحل انجام شده از رزمايش اقتدار هوايي فداييان حريم ولايت نيروي هوايي ارتش در روز گذشته، تصريح مي‌کند: «روز و شب گذشته همرزمان ما در نيروي هوايي تمرين‌هايي را انجام دادند، علاوه بر آن در خليج فارس، تنگه هرمز، مناطق شمال شرقي، شمال غربي و جاي جاي کشورمان اين رزمايش با موفقيت برگزار و گزارش آن صبح دوشنبه ارائه شد که گوياي انجام موفق اين رزمايش بود.» وي افزود: خدا را شاکر هستيم که نيروي هوايي ارتش با تکيه بر توانمندي‌هاي بومي، آموزش‌هاي کيفي، مهارت‌هاي عالي که دارد، همچنين با جانفشاني و حرکت‌هاي جهادي، امنيت بسيار مناسب و قابل قبولي را براي فضاي کشور از شمال تا تنگه هرمز و جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسي تأمين کرده است و با اين سطح از آمادگي هيچ دشمني توان نفوذ و تجاوز به حريم هوايي کشور جمهوري اسلامي ايران را ندارد.
شليک بمب‌هاي 500 پوندي
براساس گزارش قرارگاه رسانه‌اي اين رزمايش، در دومين روز از مرحله اصلي و فاز عملياتي يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي فداييان حريم ولايت، اهداف زميني توسط پهپاد‌هاي بمب افکن کرار با شليک بمب‌هاي 500 پوندي، با موفقيت منهدم شدند.
امير سرتيپ دوم خلبان عليرضا رودباري، سخنگوي يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي فداييان حريم ولايت با اعلام خبر فوق و بيان اينکه بمب‌هاي 500 پوندي، پيش از اين توسط جنگنده‌هاي اف4 و اف5 حمل و مورد استفاده قرار مي‌گرفت، گفت: پهپاد‌هاي بمب افکن کرار با شليک بمب‌هاي 500 پوندي، اهداف زميني را با موفقيت منهدم کردند.
همچنين سخنگوي يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي فداييان حريم ولايت، گفت: انواع پهپادهاي نيروي هوايي ارتش مجهز به بمب‌هاي هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا يافته پس از شناسايي مواضع و اهداف مهم و حياتي نيروهاي نارنجي (نيروهاي تعبيه شده در نقش دشمن) را منهدم کردند.
امير رودباري ادامه داد: در دومين روز از مرحله اصلي و فاز عملياتي اين رزمايش، بعد از رصد، شناسايي و عکسبرداري مواضع توسط هواپيماي آر اف4 و پهپادهاي شناسايي مهاجر6 و کمان 12، پهپادهاي انهدامي آرش مجهز به سر جنگي، اهداف مهم و حياتي نيروهاي نارنجي (نيروهاي تعبيه شده در نقش دشمن) را مورد هدف  قرار داده و منهدم کردند.
سخنگوي يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي فداييان حريم ولايت افزود: پهپاد مهاجر6 نيروي هوايي ارتش در اين مرحله از رزمايش ضمن ارسال برخط تصاوير و با تجهيز به بمب‌هاي هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا يافته «قائم» با موفقيت اهداف زميني و ادوات دشمن را مورد اصابت قرار داد.
وي خاطرنشان کرد: يکشنبه شب جنگنده بمب‌افکن‌هاي راهبردي «سوخو 24» و «اف 4» نيروي هوايي ارتش در حمله شبانه با استفاده از اصل غافلگيري، رادارهاي زميني نيروهاي نارنجي (نيروهاي تعبيه‌شده در نقش دشمن) را مورد هدف قرار داده و با موفقيت منهدم کردند.
امير رودباري تصريح کرد: انجام تيراندازي عليه اهداف هوايي، با سرعت و در ارتفاعات مختلف و با استفاده از انواع موشک‌هاي ليزري، تلويزيوني حرارتي، راداري و انواع راکت‌ها و بمب‌هاي توليد شده توسط متخصصان داخل کشور، يکي از بخش‌هاي مهم اين مرحله از رزمايش بود.
وي اظهار کرد: استفاده از فلر براي روشنايي صحنه نبرد در راستاي شناسايي و انهدام اهداف و پرنده‌هاي مشابه توسط هواپيماي «اف4» در اين رزمايش بود.
سخنگوي يازدهمين رزمايش اقتدار هوايي فدابيان حريم ولايت، تصريح کرد: در ادامه اجراي اين رزمايش عمليات سوختگيري هوايي از تانکر سوخت‌رسان بوئينگ707، به منظور اجراي پوشش هوايي در ارتفاع پست توسط جنگنده‌هاي «اف14» با موفقيت انجام شد.
کد مطلب: 199793
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *