۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مخالفان نتانياهو در ميان گرد و خاک طوفان‌الاقصی به خيابان آمدند

بازگشت تل‌آويو به مدار اختلافات داخلی

هزاران نفر از ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي در تل‌آويو در تظاهرات ضددولتي خواستار استعفاي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل و توافقي براي آزادسازي اسراي اسرائيلي در غزه شدند.
بازگشت تل‌آويو به مدار اختلافات داخلی
گروه بينالملل - علي ودايع: هزاران نفر از ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي در تل‌آويو در تظاهرات ضددولتي خواستار استعفاي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل و توافقي براي آزادسازي اسراي اسرائيلي در غزه شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،واقعيت ماجرا اينجاست که اسرائيل از اختلافات آشکار و پنهان در رنج است.  گرد و خاک طوفان‌الاقصي آنچنان مهيب بوده که کم‌تر به وضعيت داخلي سرزمين اشغالي پرداخته مي‌شود. اسرائيل ظرف 42 هفته گذشته صحنه جدال داخلي ليبرال‌ها و دست‌راستي‌هاي کابينه بي‌بي بوده‌است.
نتانياهو اکنون مقصر دوقطبي سازي  اسرائيل  با مطرح کردن لايحه تغييرات قضائي و در نتيجه تضعيف توان رزمي ارتش صهيونيستي است. درپي اقدامات جنجالي کابينه نتانياهو، گسست سياسي در رژيم صهيونيستي تا حدي شديد شده که جنگ غزه نيز نتوانسته سران اين رژيم را متحد کند.
شامگاه شنبه ، دو تظاهرات جداگانه با حضور صدها نفر از اعضاي خانواده‌هاي اسراي اسرائيلي در تل‌آويو برگزار شد. اين افراد با سر دادن شعارهايي عليه نتانياهو از او خواستند به شکست خود در مقابل حماس اعتراف کرده و فورا از نخست وزير کناره گيري کند.
اين خانواده‌هاي معترض همچنين خواهان بازگشت فوري اعضاي خانواده خود از غزه شدند. از سوي ديگر شبکه تلويزيوني کان از برگزاري تظاهرات خانواده اسراي صهيونيست در غزه عليه سياست‌هاي نتانياهو در تقاطع کاپالان در تل‌آويو خبر داد.
نتانياهو مقصر رديف اول
بنا به گفته منابع عبري ، انتظار مي‌رود اين تظاهرات‌ها طي روزهاي آينده تشديد شود؛ چرا که خانواده‌هاي اسرا مي‌بينند کابينه اسرائيل کاري براي آزادي آنها انجام نمي‌دهد و اساسا آزادي اسرا در ميان اولويت‌ها و اهداف جنگ اسرائيل عليه غزه نيست.
رويترز پيشتر نوشته بود که اسرائيلي‌ها کابينه نتانياهو را مقصر حمله حماس و شروع جنگ غزه مي‌دانند. روزنامه صهيونيستي «معاريو» نيز روز جمعه (20 اکتبر) با انتشار آخرين نظرسنجي در سرزمين‌هاي اشغالي نوشت: 80 درصد اسرائيلي‌ها نتانياهو را مسئول شکست و کشته‌هاي حمله از نوار غزه مي‌دانند.
مساله بنيادين کابينه نتانياهو اينجاست که حمله زميني به غزه ورود به دروازه‌هاي جهنم است. برخي محافل امنيتي اسرائيلي فاش کرده‌اند که برآورد‌ها احتمال تلفات سنگين نظاميان اشغال‌گر را مطرح مي‌کند. در اين ميان ، رژيم صهيونيستي براي کاهش تلفات خودي پروژه انهدام سفره‌اي را در دستورکار قرار داده که منجر به شهادت بيش از 4600 فلسطيني شده‌است. اين وضعيت نه راه پيش براي نتانياهو ايجاد مي‌کند و نه راه بازگشت.
کابوس نتانياهو در تل آويو
حدود دو سال قبل و در بحبوحه ناتواني نفتالي بنت و يائير لاپيد براي تشکيل دولت، نداف ارگمن رئيس سازمان امنيت داخلي رژيم اشغالگر (شاباک) اعلان کرده اگر تنش‌هاي مربوط به تشکيل دولت با همين شدت ادامه يابد، احتمال تنش‌هاي شديد داخلي (جنگ داخلي) وجود دارد. در موضوع تشکيل دولت اخير بنيامين نتانياهو ميزان پراکندگي و بيگانگي ميان ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي هويدا بود. جايي که نتانياهو مجبور شد با دورترين افراد از بعد سياست  با پيشه و پيشينه‌ي خود ائتلاف نمايد تا بحران بي‌دولتي تمام شود.
تلاش نتاهياهو براي تغيير قانون اساسي و کاستن از اختيارات دادگاه‌ها هم در همين بستر تغيير بافت و کيفيت جمعيت درون سرزمين‌هاي اشغالي قابل تفسير است. تعداد صهيونيست‌هاي ثروتمند و کارآفرين روز به روز در حال کاهش است و جمعيت حريديم‌ها (يهوديان ارتدوکسي که کار نمي‌کنند، ماليات نمي‌دهند و تنها عبادات مختلف را به جا آورده و تورات و تلمود مي‌خوانند و البته همگي بالاي ده فرزند دارند) مستمرا در حال افزايش است. اينان شکاف بزرگي را درون سرزمين‌هاي اشغالي به وجود آورده و جماعتي اعتراض دارند که چرا قوانين بايد متناسب با خواست حريديم‌ها تغيير نمايد و البته سياستمداران هم به دليل ضريب تاثير بالاي راي حريديم‌ها رضايت آن‌ها را در نظر مي‌گيرند. تظاهرات‌هاي سال گذشته درون سرزمين‌هاي اشغالي و همين طور دشواري تشکيل دولت به سبب پراکندگي ترکيب آرا در کنست (مجلس رژيم اشغالگر) آينه‌ي تمام نماي اين حقيقت هستند.
به نظر مي‌رسد ساختار جمعيتي رژيم صهيونيستي خود دليل بزرگي براي اضمحلال و فروپاشي اين رژيم است و اگر اکنون جنايت در غزه مقداري شکاف‌ها را پوشش داده است تا سرباز نمودن زخم‌هاي ناسور زمان زيادي نمانده است.
روزي که نتانياهو به لطف ناتواني اپوزيسيون اسرائيل با کمک راست‌گرايان راديکال به قدرت رسيد ؛ خيلي‌ها در تل‌آويو مي‌گفتند که خطر بي‌بي از ايران ، حزب‌الله و حماس براي آنها مرگبارتر است. حالا در ميان گرد و غبار طوفان‌الاقصي اين نتانياهو است که زمينه تحقير کشنده اسرائيلي‌ها را فراهم کرد. نخست‌وزير صهيونيستي نيازمند گسترش دامنه جنگ است اما او در پشت پرده توسط آمريکا تحت فشار قرار گرفته است تا سطح تنش در خاورميانه از اين گسترده تر نشود. از طرف ديگر آسيب پذيري اقتصادي ، امنيتي و در نهايت اجتماعي رژيم صهيونيستي با گذشت زمان به صورت تصاعدي افزايش پيدا خواهد کرد. خانواده‌هاي اسراي اسرائيلي از ناتواني بي بي خشمگين هستند و همين مي‌تواند يک محرک شديد براي نارضايتي‌هاي گذشته و نوعي درگيري دروني در سرزمين اشغالي خواهد شد.
کد مطلب: 205094
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *