۰
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
وزيرامورخارجه ايران در نيويورک تاکيد کرد

اميدواری به کنترل تنش خاورميانه

اميرعبداللهيان درباره تبعات حمله زمينی به غزه هشدار داد
وزير امورخارجه ايران به نيويورک رفته‌بود تا در سازمان ملل جنگ ديپلماتيک با اسرائيل را دنبال کند. وزير امور خارجه ايران در سفر 3 روزه به، علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل و ديدار با آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل، ديدارهاي دوجانبه و چند جانبه‌اي درباره آخرين وضعيت منطقه و سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين داشت.
اميدواری به کنترل تنش خاورميانه
گروه ديپلماسي - هديه گل‌محمدي: وزير امورخارجه ايران به نيويورک رفته‌بود تا در سازمان ملل جنگ ديپلماتيک با اسرائيل را دنبال کند. وزير امور خارجه ايران در سفر 3 روزه به، علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل و ديدار با آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل، ديدارهاي دوجانبه و چند جانبه‌اي درباره آخرين وضعيت منطقه و سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي نسبت به آنچه که کشتار هدفمند مردم غزه و گسترش ميدان جنگ هشدار داده و برلزوم برقراري آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه تاکيد مي‌کند. وزير امور خارجه ايران در پايان رايزني‌هاي بين المللي خود درباره وضعيت سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و توقف بمباران غزه از سوي رژيم اسرائيل و برقراري آتش بس فوري گفت: اميدوار هستيم در آينده نزديک، شاهد تحول در مسير ابتکار سياسي باشيم اما اگر مسير جنگ بخواهد در منطقه دنبال شود، دود آن به چشم جنگ افروزان هم خواهد رفت.
«حسين امير عبداللهيان» با «آنتونيو گوترش» درباره آخرين تحولات خاورميانه و وضعيت نوار غزه گفت‌وگو کرد. رئيس دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد : «سکوت برخي کشورها و همراهي آمريکا در برابر تهاجم وحشيانه و نسل‌کشي رژيم اسرائيل، عامل تشجيع اين رژيم آپارتايد براي تشديد حملات عليه غيرنظاميان در غزه و کرانه باختري شده است. جمهوري اسلامي ايران حمايت مستمر از مبارزات رهايي‌بخش و مقاومت مردم فلسطين با هدف تحقق کامل حقوق انساني آن‌ها را در زمره اصول اساسي سياست خارجي خود قرار داده است.»
وزيرامورخارجه ايران بر ضرورت اقدام فوري و قاطع جامعه بين‌المللي و سازمان ملل متحد به‌ويژه شوراي امنيت آن در انجام وظايف خود در زمينه حمايت از مقاومت مردم فلسطين تاکيد کرد و گفت:« ايران از هرگونه راه حل سياسي که موجب توقف فوري جنايت عليه بشريت و نسل‌کشي در غزه، ارسال کمک‌هاي مستمر انسان‌دوستانه و مقابله با کوچ اجباري مردم غزه است حمايت مي‌کند. در صورت تداوم وضع کنوني و جنايات جنگي رژيم صهيونيستي، هرگونه احتمالي مبني بر گسترش دامنه جنگ و گشودن جبهه‌هاي جديد در منطقه عليه رژيم اسرائيل متصور است.»
ناخرسندي ايران از گسترش تنش‌ها
«حسين اميرعبداللهيان» در گفت‌وگويي با راديو ملي آمريکا عنوان کرد که وي با « رهبران مقاومت در لبنان و همچنين گروه‌هاي فلسطيني» ديدار داشته و شنيده است که آن‌ها برنامه‌هايي دارند که «از هر آنچه که شاهدش بوديد، قوي‌تر و عميق‌تر هستند».
 زير خارجه کشورمان در اين گفت‌وگو تصريح کرد که ايران تنها «حمايت سياسي» به حماس ارائه مي‌کند. وي در پاسخ به اين سوال که «آيا ارسال تسليحات توسط ايران به حماس را تکذيب مي‌کند»، گفت که وي تنها به «وضع موجود» اشاره داشته و حماس تسليحات کافي براي نبرد کنوني خود در اختيار دارد.
اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي کشورمان در پاسخ به اين سوال که چه چيزي باعث حمايت ايران از افزايش اين درگيري خواهد شد، گفت:« ما نمي‌خواهيم درگيري گسترش پيدا کند. در واقع ما به همه توصيه و آن‌ها را ترغيب مي‌کنيم تا در اسرع وقت جنايات جنگي را کنار بگذارند. با اين حال شرايط همچنان پيچيده است. براي منطقه ما تحمل اينکه 7000 غيرنظامي در نتيجه بمباران‌هاي رژيم اسرائيل کشته شده‌اند، سخت است.»
استقلال جريان مقاومت
وي در پاسخ به اينکه آيا ايران از طرفين مي‌خواهد که از خود خويشتن‌داري نشان بدهند، گفت: «آن‌ها براي خود تصميم‌گيري مي‌کنند. در هر لحظه هر اتفاقي ممکن است رخ دهد. ما آمريکا را ترغيب مي‌کنيم که حمايت کامل خود از رژيم اسرائيل را رها کند. مطابق با اطلاعاتي که در منطقه داريم، سيستم‌هاي سياسي و امنيتي اسرائيل به طور کامل از کار افتاده‌اند. اسرائيلي‌ها هيچ اعتمادي به نتانياهو و سيستم سياسي و امنيتي وي ندارند.»
اميرعبداللهيان بيان کرد: «هم‌اکنون تنها ماشين جنگ اسرائيل درحال فعاليت است و آن نيز توسط آمريکا هدايت و کنترل مي‌شود. راستش را بخواهيد نتانياهو هم نقش خود را در اين مسئله ايفا مي‌کند چراکه اگر حملات و اين جنگ متوقف شود، او در عرض کمتر از 2 روز سقوط خواهد کرد.»
انگشت مقاومت روي ماشه
وزير خارجه ايران در ادامه سخنان خود گفت: «دو هفته پيش با برخي رهبران کشورهاي منطقه، رهبران مقاومت در لبنان و همچنين گروه‌هاي فلسطيني ديدار کردم. من از نقشه‌هاي آن‌ها متوجه شدم که انگشت آن‌ها بر روي ماشه است. اين نقشه‌ها بسيار قوي‌تر و عميق‌تر از هر آنچه هستند که تا به حال شاهدش بوديد.»
وي افزود: «اگر شرايط ادامه پيدا کند و زنان و کودکان و غيرنظاميان در غزه و کرانه باختري همچنان کشته شوند، هرچيزي امکان‌پذير خواهد بود.
به همين خاطر باور داريم که که اگر اين شرايط در منطقه ادامه پيدا کند و زنان و کودکان و غيرنظاميان در غزه و کرانه باختري همچنان کشته شوند، هرچيزي امکان‌پذير خواهد بود. بنابراين آن‌ها خود محاسبات در رابطه با امنيت‌شان را انجام مي‌دهند و همانطور که گفتم آن‌ها براي خود تصميم‌گيري مي‌کنند.ـ
اميرعبداللهيان در رابطه با اشخاص به اسارت گرفته شده توسط حماس گفت: چندين روز پيش با اسماعيل هنيه در دوحه ديدار کردم. وي گفت که براي نبرد نظامي با ارتش اسرائيل براي مدت طولاني آمادگي دارد. وي گفت که با اسرائيل به توافق رسيده‌اند تا غيرنظاميان را از اين درگيري دور نگه دارندآن‌ها به پايگاه‌هاي نظامي يکديگر حمله خواهند کرد. اين درگيري ميان نظاميان ادامه خواهد داشت و غيرنظاميان از آن‌ خارج خواهند شد. ما گفت‌وگوهايي با مقامات قطري داشتيم تا زندانيان غيرنظامي آزاد شوند. من اين مسئله رابا آقاي اسماعيل هنيه مطرح کردم. او گفت که ما هيچ انگيزه يا دليلي براي نگه داشتن زندانيان غيرنظامي نداريم و به محض اينکه آتش‌بس برقرار شود، آن‌ها را احراز هويت کرده و با جدايي نظاميان از غيرنظاميان، آن‌ها را آزاد مي‌کنيم.
هشدار درباره باز شدن جبهه جديد
وزير امورخارجه ايران درگفت‌وگو با شبکه سي‌ان‌ان در پاسخ به اين سوال که چرا جمهوري اسلامي ايران عمليات حماس عليه سرزمين‌هاي اشغالي در هفتم اکتبر، موسوم به طوفان الاقصي را يک پيروزي تاريخي براي ملت فلسطين توصيف مي‌کند؟ گفت: اجازه دهيد من اين سوال را از شما بپرسم که آيا اسرائيل فلسطين را اشغال کرده است يا فلسطينيان اسرائيل را اشغال کرده‌اند؟ کدام يک اشغالگر است؟
در پاسخ به اين اشغالگري و 75 سال تحقير اين اتفاق رخ داده است.
اميرعبداللهيان در پاسخ به سوال مجري سي‌ان‌ان که تاکيد کرد منظور او فقط حمله هفت اکتبر است، نه 75 سال گذشته گفت: من از شما به‌طور خاص مي‌پرسم که در پاسخ به حملات گسترده [اسرائيل] و کشتار بيش از 7000 انسان در غزه چرا شما هر دو طرف را نمي‌بينيد؟ بله، ما کشتن غير نظاميان در هيچ جا را تائيد نمي‌کنيم.
وزير امورخارجه ايران همچنين در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ نسبت به گشوده شدن جبهه‌هاي جديد عليه آمريکا در صورت ادامه حمايت قاطعانه اين کشور از رژيم صهيونيستي در جريان حملات وحشيان و سهمگين آن در طول سه هفته گذشته عليه مردم غزه هشدار داد.
وي در ادامه تاکيد کرد که اگر بنيامين‌ نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز به تهاجم تمام عيار خود عليه غزه ادامه دهد از اقدامات خود پشيمان خواهد شد.
کنايه به آمريکا
بنابر گزارش شبکه بلومبرگ، اميرعبداللهيان در ادامه اظهارات خود که نشان دهنده تشديد تنش ميان تهران و واشنگتن است، افزود: آمريکا به ديگران توصيه مي‌کند که از خود خويشتنداري نشان دهند، اما کاملاً در کنار اسرائيل ايستاده است. اگر آمريکا به کاري که تاکنون انجام داده است ادامه دهد، جبهه‌هاي جديدي عليه آمريکا گشوده خواهد شد. من مي‌خواهم هشدار دهم که ادامه کشتار زنان و کودکان سبب خواهد شد تا اوضاع منطقه از کنترل خارج شود. طرف آمريکايي بايد تصميم بگيرد - آيا مي‌خواهد جنگ را تشديد کند؟
به گزارش بلومبرگ، حسين اميرعبداللهيان کمتر از يک روز پس از آن اين اظهارات را بيان کرد که آمريکا ادعا کرد دو تأسيسات در سوريه مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب ايران را که به ادعاي واشنگتن براي حملات عليه نيروهاي آمريکايي در منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هدف قرار داده است. مقامات آمريکايي گفته‌اند که مدرکي ندارند که نشان دهد ايران صراحتاً دستور اين حملات را داده است اما تهران را براي آن مسئول مي‌دانند.ايران هشدار داده است که در صورت گسترش جنگ اسرائيل و حماس، آمريکا در امان نخواهد ماند.
عواقب ناخوشايند حمله زميني به غزه
وزير امورخارجه ايران خاطر نشان کرد: ما نيروهاي جديدي را نه به سوريه و نه به ساير نقاط منطقه اعزام نکرده‌ايم. اما ما فقط تحولات را تماشا نمي‌کنيم. جمهوري اسلامي ايران بر اساس منافع ملي خود اقدام خواهد کرد. اميرعبداللهيان هشدار داد که تهاجم زميني عواقب ناگواري براي اسرائيل خواهد داشت.: در اين صورت، گشودن جبهه‌هاي جديد اجتناب‌ناپذير خواهد بود و اسرائيل را در موقعيت جديدي قرار مي‌دهد که نتانياهو را از اقدامات خود پشيمان مي‌کند. [وضعيت] به نقطه انفجار رسيده است. هر چيزي ممکن است و هر جبهه‌اي ممکن است گشوده شود.
وزير امور خارجه ايران همچنين گفت که به حماس توصيه کرده است افراد غيرنظامي را که توسط اين گروه در جريان عمليات هفت اکتبر به اسارت گرفته شده‌اند، آزاد کند.
وي با تاکيد بر اينکه «گروه‌هايي که در سوريه و عراق نيروهاي آمريکايي را هدف قرار مي‌دهند، مستقل عمل مي‌کنند و از تهران راهنمايي دريافت نکرده‌اند» اظهار داشت: آنها هيچ دستور از ما دريافت نمي‌کنند. طرف آمريکايي مدعي است که اينها با ايران مرتبط است اما اين گروه‌ها براي خودشان مستقل تصميم مي‌گيرند.
کد مطلب: 205438
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *