۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
بررسی يک ادعاي جنجالی

بهترين لژيونر تاريخ ايران

ادعاي علي خطير در روزهاي اخير حواشي زيادي را به همراه داشته است. در طول تاريخ فوتبال ايران، بازيکنان زيادي وجود دارند که دوران حرفه‌اي خودشان را به دور از وطن تجربه کردند و به اصطلاح لژيونر شدند. اين بازيکنان با عملکرد درخشاني که در عرصه ملي و باشگاهي داشتند به فوتبال کشورهاي ديگر معرفي شده‌اند و نام خود را در تاريخ تيم‌هاي خارجي ثبت کردند.
بهترين لژيونر تاريخ ايران
گروه ورزشی- ايمان گودرزی: در طول تاريخ فوتبال ايران، بازيکنان زيادي وجود دارند که دوران حرفه‌اي خودشان را به دور از وطن تجربه کردند و به اصطلاح لژيونر شدند. اين بازيکنان با عملکرد درخشاني که در عرصه ملي و باشگاهي داشتند به فوتبال کشورهاي ديگر معرفي شده‌اند و نام خود را در تاريخ تيم‌هاي خارجي ثبت کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در روزهاي اخير و طي يک اظهار نظر جنجالي، يک سوال ذهن فوتبال دوستان ايران را مشغول کرده است؛ چه کسي بهترين لژيونر تاريخ ايران است؟ هفته گذشته مديرعامل باشگاه استقلال در يک گفت‌وگوي تلويزيوني از جواد نکونام به عنوان برترين لژيونر تاريخ فوتبال کشورمان نام برد. اظهارنظري که با واکنش‌هاي زيادي از جانب اهالي فوتبال در فضاي مجازي همراه شد و البته اکثرا اين نظر را براي ادامه کل کل بين باشگاه استقلال و پرسپوليس مي‌دانستند.
اما براي اينکه بتوانيم بهترين لژيونر تاريخ ايران را مشخص کنيم بايد چه معيارهايي در نظر بگيريم؟ بدون شک مهمترين فاکتور براي ارزيابي بهترين لژيونرها اعتبار ليگي است که بازيکن به آن منتقل مي‌شود، در کنار ليگ،ثبات بازيکن نيز نقش به سزايي در اين انتخاب خواهد داشت. مثلا بازيکني مانند آندرانيک تيموريان که دو فصل در بولتون بازي کرد اما در فولام و بارنزلي عملکرد خوبي نداشت در ليگ بالاتري نسبت به خيلي از بازيکنان قرارداشت اما عدم ثبات او در ليگ انگليس مي‌تواند سامورايي را در ليست لژيونرهاي نا موفق تاريخ ايران قرار دهد.
با ثبات، مثل مهدي مهدوي کيا
شايد ليگ آلمان از نظر کيفيت بالاتر از لاليگا نباشد اما لژيونرهايي داشتيم که از نظر ثبات عملکرد بسيار بهتري نسبت به ساير لژيونرها داشته‌اند. براي درک بهتر بايد عملکرد مهدي مهدوي کيا و وحيد‌هاشميان را به ياد آوريم؛ موشک‌هامبورگي‌ها 11 سال در اين تيم درخشيد و نامش را به عنوان يکي از 11 بازيکن برتر تاريخ اين باشگاه به ثبت رساند. مهدوي‌کيا در بازي‌هاي اروپايي هم براي‌هامبورگ گل زد و به عنوان بهترين پاسور بوندس‌ليگا در يک فصل هم دست يافت.او حتي در بازي‌هاي زيادي هم بازوبند کاپيتاني تيمش را هم بر بازو بست.ديگر بازيکن باثبات فوتبال ايران که در فوتبال ماشيني آلمان دوام آورد و موفق هم کار کرد وحيد‌هاشميان است.‌هاشميان طي 11 سال حضور در بوندس‌ليگا افتخار پوشيدن پيراهن بايرن‌مونيخ را هم به دست آورد و همچنين در يک فصل 16 گل براي بوخوم در بوندس‌ليگا به ثمر رساند تا کارنامه پرباري با اين باشگاه اروپايي داشته باشد.
خاطره دايي آرزوي هر لژيونر
شهريار فوتبال ايران، علي دايي که پانزده سال رکورددار گل ملي فوتبال دنيا بود پاي ايراني‌ها را به يکي از قدرتمندترين باشگاه‌هاي تاريخ فوتبال يعني بايرن‌مونيخ باز کرد. دايي با بايرن به فينال جام باشگاه‌هاي اروپا هم رسيد اما بهترين عملکردش در فوتبال آلمان با هرتابرلين بود. اوج کار شهريار با هرتا گلزني به چلسي و ميلان بود و پس از پنج سال فوتبال اروپا را ترک کرد. بازيکن مثال‌زدني ديگر علي کريمي است. جادوگر فوتبال ايران در بايرن‌مونيخ فوق‌العاده کار کرد و بازي‌هايي که او با پيراهن بايرن انجام داد در خاطر هواداران فوتبال ايران نقش بسته است‌. کريمي با يک مصدوميت بدموقع دچار بدبياري شد اما با اين تيم فاتح بوندس ليگا و جام حذفي شد و بعدها پيراهن شالکه آلمان را هم بر تن کرد. مهدي طارمي که هم‌اکنون در پورتو بازي مي‌کند هم با کسب چند قهرماني در پرتغال و آقاي گل در اين کشور و گلزني در مقابل تيم‌هاي مطرحي همچون ليورپول و يوونتوس هنوز فرصت درخشش در فوتبال اروپا و اضافه کردن به افتخاراتش را دارد.سردار آزمون، مهرداد ميناوند، رحمان رضايي، عليرضا جهانبخش، امير عابدزاده و عليرضا حقيقي هم تجربه خوبي از بازي در فوتبال اروپا را دارند.
جواد نکونام؛ اولين ايراني لاليگا
جواد نکونام،‌هافبکي که بدون ترديد جزو بهترين بازيکنان تاريخ ايران به شمار مي‌رود، يک لژيونر بسيار موفق بودنکونام اولين بازيکن ايراني بود که راهي لاليگا شد و از سال 2006-2012 به مدت 6 سال پياپي در اين باشگاه توپ زد. روزنامه ديناوارا اسپورت چاپ پامپلونا اسپانيا در نظرسنجي از کارشناسان اين روزنامه، جواد نکونام را به عنوان بهترين بازيکن اوساسانا در فصل 2006-2007 برگزيد. نکونام در سومين فصل حضورش در اوساسونا موفق شد در ديدار تيم‌هاي رئال مادريد و اوساسونا که در ورزشگاه برنابئو بر گزار مي‌شد دروازه کاسياس را باز کند.
با اين حال شايد انتخاب بهترين لژيونر تاريخ فوتبال ايران کار بسيار سختي باشد.به خصوص اينکه قرار باشد فلش بکي هم به گذشته‌ها زد.يعني زماني که کريم باقري،خداداد عزيزي،رضا شاهرودي،محمد خاکپور،مهدي پاشازاده،ايمان مبعلي،جواد کاظميان،مهرداد اولادي،رضا عنايتي،حامد کاويانپور،عليرضا امامي فر،داريوش يزداني،محمدرضا مهدوي و عقب تر از اين‌ها،مجيد نامجو مطلق،حميد درخشان،پرويز قليچ خاني، حميد عليدوستي لژيونر شدند و انصافا هم عملکرد خوبي در تيم‌هايي که بازي مي‌کردند داشتند.
کد مطلب: 205996
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *