۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکيد کرد

اميدواری ايران به تمديد آتش‌بس در غزه

ايران تهديدپذير نيست
نشست هفتگي «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز (دوشنبه) برگزار شد. بخش عمده سوالات خبرنگاران معطوف به جنگ غزه، ادامه آتش‌بس، واکنش گروه‌هاي مقاومت و نقش آمريکا در تحولات خاورميانه بود.
اميدواری ايران به تمديد آتش‌بس در غزه
گروه ديپلماسي، عليودايع: نشست هفتگي «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز (دوشنبه) برگزار شد. بخش عمده سوالات خبرنگاران معطوف به جنگ غزه، ادامه آتش‌بس، واکنش گروه‌هاي مقاومت و نقش آمريکا در تحولات خاورميانه بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،کنعاني با انتقاد از نقش مخرب واشنگتن گفت: در طول جنگ غزه متاسفانه آمريکا عملاً بخشي از جنگ بود و شايد بتوان گفت که تمام اين جنگ بود. اگر آمريکا و حمايت‌هاي آن نبود؛ اين جنگ  رخ نمي‌داد. آمريکا توان اثرگذاري بر روي اسرائيل براي بازدارندگي جهت جلوگيري از وقوع اين جنگ را داشت ولي در طول اين مدت به رژيم صهيونيستي براي انجام جنايت در غزه چراغ سبز نشان داد.
پيشبيني ادامه آتشبس
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه  امروز زمان توافق آتش‌بس چهار روزه بين رژيم صهيونسيتي و جنبش حماس تمام مي‌شود. آيا اين احتمال وجود دارد که توافق آتش بس تمديد شود؟ گفت: خواست و انتظار ما اين است که جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه به طور کامل متوقف شود و آتش‌بس موقت وارد يک روند پايدار شود و  جنايت صهيونيست‌ها عليه مردم غزه تکرار نشود و اين خواست جامعه جهاني نيز هست.
وي با بيان اين که در اين ارتباط با طرف‌هاي منطقه‌اي در تماس و رايزني هستيم، گفت: يکي از اهداف در مذاکرات اين است که آتش‌بس موقت، وارد روند پايداري شود و جنايت‌هاي رژيم صهيونسيتي عليه مردم فلسطين و غزه تکرار نشود.
کنعاني با اشاره به سفر اخير وزير امور خارجه به قطر و ديدار و رايزني‌هايش با مقامات اين کشور عربي در خصوص تحولات اخير اراضي اشغالي و ضرورت توقف جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه ادامه داد: دولت قطر  در اين زمينه تلاش‌هاي جدي در حال انجام دادن است و رايزني‌ها و مشورت‌هاي مختلف انجام داده است و اميدواريم آتش‌بس کنوني، جنبه پايدار به خود بگيرد.
امدادرساني نظامي آمريکا به اسرائيل
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در بخشي ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح کرد: ما اطلاعات دقيقي داريم که آمريکا از پايگاه‌هاي نظامي خود در منطقه براي کمک‌رساني نظامي و ارسال تجهيزات و تسليحات براي رژيم صهيونيستي به صورت مستمر استفاده کرده است. در اين ارتباط ما اطلاعات لازم را به طرف‌هاي ذي‌ربط منطقه‌اي و طرف‌هايي که نياز بود در اين زمينه اطلاع داشته باشند، ارائه کرده‌ايم.
اختلاط تعهدات براي طراحي اتهام
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد بيانيه اخير سه کشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران گفت:  فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله غني‌سازي در سطوح مختلف صلح‌آميز و در راستاي حقوق جمهوري اسلامي ايران براساس NPT است. جمهوري اسلامي ايران به تمام تعهدات خود در برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل عمل کرده است.
کنعاني با بيان اين که اين کشورها بعضا تعهدات داوطلبانه را  با تعهدات قانوني مخلوط مي‌کنند و تلاش دارند  که با پنهان کردن واقعيات، اتهاماتي را مطرح کنند، گفت: همکاري‌هاي ايران با آژانس  بين‌المللي انرژي اتمي تحت شعاع اظهارات غير سازنده برخي طرف‌ها قرار نمي‌گيرد و همکاري‌هاي ايران با آژانس برمبناي توافق و بيانيه مشترک تنظيم شده ادامه پيدا مي‌کند. وي همچنين با بيان اين که مذاکرات، مسير خود را دارد، ادامه داد: مسير ديپلماتيک در بحث مذاکرات برجامي همچون گذشته باز است  و ايران براي انجام مذاکرات و تداوم مذاکرات براي بازگشت متعهدانه طرف‌هاي برجام به اين توافق بين‌المللي، هيچ‌گونه محدوديتي ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اين که به نظر مي‌رسد کشورهاي اروپايي، از مکانيزم ماشه به عنوان تهديدي بالاي سر جمهوري اسلامي استفاده مي‌کنند گفت: تهديدي بالاي سر جمهوري اسلامي ايران نيست و ايران نشان داده که يک کشور تهديدپذير نيست.
کنعاني با بيان اين اين که ايران کشور مقتدري است، تاکيد کرد: اين اقتدار در حوزه‌هاي سياسي، نظامي، دفاعي و منطق حقوقي و بين‌المللي وجود دارد. ايران منطق تهديد را هيچ‌گاه نپذيرفته است و نخواهد پذيرفت. 
دفاع از حق تعيين سرنوشت فلسطين
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره طرح‌هاي برخي از کشورها در مورد فلسطين که عمدتا دربرگيرنده نظر مردم فلسطين براي تعيين آينده خود نيست، گفت: کسي حق ندارد براي مردم فلسطين تکليف تعيين کند و راهکارهاي وارداتي، غير واقع‌بينانه و يک‌جانبه که مبتني بر طرفداري از رژيم صهيونيستي است، ساليان گذشته توسط برخي از کشورها از جمله آمريکا مطرح شده و  اين طرح‌ها، راه حل موضوع فلسطين نبوده‌اند و در واقع باعث افزايش بحران شده‌اند.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران تاکيد دارد که اين ملت فلسطين است که بايد در مورد سرنوشت و آينده خود تصميم بگيرد  و راهکار مطرح شده از سوي جمهوري اسلامي ايران در اين ارتباط راهکار دموکراتيکي است که در سازمان ملل نيز ثبت شده است .همه راهي جز  تکمين از خواست ملت فلسطين ندارند  و اين ملت  فلسطين است که بايد سرنوشت خود را رقم بزند.
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي  تاکيد کرد: بازگشت رژيم صهيونيستي به رويکرد نظامي بدون واکنش نخواهد بود و گروه‌هاي مقاومت در منطقه نشان داده‌اند که در برابر جنايت‌هاي رژيم صهيونسيتي عليه مردم فلسطين دست بسته نمي‌مانند و در حمايت از مردم فلسطين ترديد نخواهند کرد.اين هشدار به دولت آمريکا داده شده و علني هم ما اين موضوع را اعلام کرده‌ايم .
استقلال جريان مقاومت
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد اقدامات برخي از نيروهاي مقاومت در منطقه عليه منافع رژيم صهيونيستي اسرائيل و آمريکا گفت: آنچه که در منطقه از سوي برخي از گروه‌هاي مقاومت عليه اهداف رژيم صهيونيستي و آمريکا مشاهده مي‌کنيم بخشي از واکنش طبيعي ملت‌هاي منطقه و جريان مقاومت عليه حمايت‌هاي آمريکا از رژيم صهيونيستي و جنايت‌هاي اين رژيم عليه مردم فلسطين است. در واقع اين اقدامات واکنش به خطاي آمريکا و محاسبه غلط آمريکا در مورد موضوع فلسطين است و قبلا اين هشدار داده شده بود که اين رويکرد غلط دولت آمريکا در ارتباط با موضوع فلسطين با واکنش ملت‌هاي منطقه و خارج از منطقه مواجه خواهد شد. آمريکا بايد تکليف خود را روشن کند که آيا بخشي از تجاوز، جنايت و نسل‌کشي صهيونيست‌ها در غزه است يا بخشي از راه حل براي موضوع فلسطين. دولت آمريکا در عمل نشان داده که يا بخش يا تمام آن چيزي است که رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين انجام مي‌دهد.
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در همين ارتباط گفت: اقدام آمريکا عليه نيروهاي مقاومت در منطقه يک اقدام تجاوزکارانه است و دولت آمريکا نمي‌تواند با حضور غير قانوني در منطقه عليه نيروهايي که نماينده ملت‌هاي منطقه هستند اقدام تجاوزکارانه و جنايتکارانه انجام دهد.
وي تاکيد کرد: دولت آمريکا بايد رفتار خود در منطقه را اصلاح کند و در صورت تداوم اينگونه رفتارها از سوي آمريکا، امکان تکرار اينگونه اقدامات عليه اهداف آمريکا توسط گروه‌هاي موجود در منطقه متصور است. اين اقدامات ربطي به ايران ندارد و ما بارها گفته‌ايم که گروه‌هاي مقاومت در منطقه تحت امر ايران نيستند، گروه‌هاي وکالتي و نيابتي ايران نيستند. آنها نماينده ملت‌هاي منطقه هستند و در مورد آنچه که انجام مي‌دهند خودشان مسئوليت دارند. آنها خودشان بررسي مي‌کنند و تصميم مي‌گيرند.
بازي مخرب زلسنکي
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد اظهارات اخير زلنسکي رئيس جمهور اوکراين در مورد همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه و اظهار نگراني وي در مورد رفع تحريم‌هاي تسليحاتي ايران و هشدار اين مقام اوکرايني به مقامات غربي و اروپايي در اين زمينه تاکيد کرد: همانطور که بارها گفتيم ما موضع روشني در ارتباط با بحث اوکراين داريم و نبايد اجازه بدهيم فضاسازي رسانه‌اي در اين ارتباط روي مواضع رسمي مقامات اوکرايني تاثير بگذارد و روابط دو کشور را بيش از اين متاثر کند.
وي با تاکيد بر اينکه روابط ايران با روسيه در حوزه‌هاي مختلف نظامي، سياسي و تجاري در چارچوب منافع دو کشور است و اين همکاري‌ها متعارف و شناخته شده است، تصريح کرد: اين همکاري‌ها به زيان هيچ کس و هيچ طرفي نيست و متاسفانه برخي در اوکراين و برخي درکشورهاي غربي با طرح برخي از ادعاها دنبال منافع خود هستند و جاي تاسف دارد که مقامات اوکراين با طرح اين ادعاها به دنبال اهداف نظامي، سياسي و اقتصادي هستند و مي‌خواهند کمک‌هاي نظامي و تسليحاتي غرب را با طرح اين ادعاها به سمت خود جذب کنند. ما به صراحت گفته ايم که مخالف جنگ، کشته شدن و آوارگي انسان‌ها هستيم. مخالف از بين بردن زيرساخت‌ها هستيم و خواستار توقف جنگ هستيم و بارها اين موضوع را اعلام کرده‌ايم و به مقامات اوکراين نيز گفته‌ايم.
کنعاني تاکيد کرد: ما علاقه‌مند هستيم که روابط دوستانه‌مان با دو کشور اوکراين و روسيه حفظ شود و همانطور که اشاره کردم روابط ما با روسيه در حوزه‌هاي مختلف به معناي تقابل با اوکراين نيست.در مورد پهپادها نيز اعلام کرديم که ما هيچ پهپادي را به روسيه براي استفاده در جنگ اوکراين ارسال نکرده‌ايم.
کد مطلب: 207131
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *