۰
جمعه ۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
ضدحملات اوکراين به نتيجه مطلوب دست نيافته‌است

موفقيت ديوار آتشين ارتش سرخ

کي‌يف ناچار به پذيرش صلح مي‌شود؟
اوکراين با سماجت بر نقشه‌هاي فاش‌شده، ضدحملات بهاره عليه پيشروي‌هاي روسيه را آغاز کرده‌است. تا اينجاي کار بنا به روايت ارتش سرخ، آبي‌ها متحمل تلفات کشنده‌اي شده‌اند.
موفقيت ديوار آتشين ارتش سرخ
گروه بينالملل - عليودايع: اوکراين با سماجت بر نقشه‌هاي فاش‌شده، ضدحملات بهاره عليه پيشروي‌هاي روسيه را آغاز کرده‌است. تا اينجاي کار بنا به روايت ارتش سرخ، آبي‌ها متحمل تلفات کشنده‌اي شده‌اند. بنا به اذعان، «ولوديمير زلنسکي» رئيس جمهوري اوکراين اذعان کرد که پيشرفت ضدحمله عليه نيروهاي روسيه «آهسته‌تر از حد انتظار» است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در همين راستا، سي‌ان‌ان به نقل از دو مقام غربي و يک مقام ارشد پنتاگون گفته که «ضد حمله اوکراين عليه روسيه کمتر از انتظار بوده و نيروهاي ارتش روسيه توانايي هاي از خود نشان داده اند که فراتر از ارزيابي‌هاي غربي بوده است.» نشريه آمريکايي «نيويورک تايمز» در گزارشي تکان‌دهنده از تلفات بالاي ضدحملات اوکراين مي‌نويسد که «در شهر لويو، يکي از شهرهاي نزديک به جبهه درگيري‌ها در اين کشور، ورود اجساد سربازان کشته شده به حدي بالا رفته که گورکن‌ها آنها را در گورهاي قديمي دفن مي‌کنند چون قبرستان‌ها پر شده است.»
نکته ناخوشايند براي متحدين غربي اين است که ضدحملات اوکراين هيچ کدام از اهداف مورد نظر ناتو را برآورده نکرده‌است. «نيکلاي پاتروشف» دبير شوراي امنيت ملي روسيه در نشست اعضاي اين شورا با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور اين کشور اعلام کرد که از تاريخ 4 ژوئن (آغاز ضدحملات اوکراين) تا روز چهارشنبه 21 ژوئن،  کي‌يف 246 تانک از جمله 13 تانک کشورهاي غربي، 595 واحد خودروي زرهي نظامي و خودروي زرهي، و 279 توپخانه ميداني منهدم شده است. 42 سامانه موشکي چندمنظوره و سامانه موشکي ضدهوايي و 10 جنگنده تاکتيکي، 4 بالگرد، و 264 پهپاد ارتش اوکراين نيز منهدم شدند. در همين بازه زماني و در جريان ضدحملات بيش از 13 هزار نظامي را نيز از دست داد.
تا اينجاي کار، ارتش روسيه توانسته به شکل غيرقابل نفوذي خطوط دفاعي تشکيل داده‌است. در همين حال، روسيه توانايي جديدي از انهدام تجهيزات زرهي توسط موشک و مين را نمايش گذاشته‌است. جالب‌تر اينجاست که ارتش سرخ توانايي استفاده از جنگنده‌هاي خود را به شکل موثري بهبود بخشيده‌است.يکي از مقامات غربي گفت که نيروهاي اوکراين در برابر ميدان‌هاي مين « آسيب پذير» بوده اند و نظاميان روسيه در عمليات‌هاي دفاعي‌شان «توانمند» بوده‌اند.
از طرف ديگر، شايد بتوان گفت که هنوز لحظه‌اي فرا نرسيده که بتوان به صراحت اعلام کرد که آيا ضد حمله شکست خورده است يا خير. زلنسکي و برخي حاميان کي‌يف اميدوارانه مي‌گويند که ضدحملات در مراحل اوليه است و با گذشت زمان آنها به موفقيت‌هاي بزرگي دست‌خواهند يافت. براساس همين استراتژي، اردوگاه غرب چشم انتظار پايان ماه‌جولاي است تا به يک ارزيابي صحيح از موفقيت ضدحملات اوکراين و قابليت‌هاي جديد روسيه دست پيدا کنند.
مي‌توان گفت که نتيجه تقابل ارتش آبي و ارتش سرخ در حقيقت معادله نهايي جنگ اوکراين را مشخص خواهد کرد.  روزنامه بيلد آلمان مي‌نويسد که «سناريوي وحشتناکي که پشت درهاي بسته در اوکراين نيز مورد بحث قرار مي‌گيرد،  اين واقعيت است که اگر عمليات تهاجمي با سلاح‌هاي غربي شکست بخورد، ممکن است فشارهاي ايالات متحده بر کي‌يف براي شروع گفتگو درباره صلح افزايش يابد.»
زمزمه صلح اجباري اوکراين
ظاهرا جبهه غرب از هر ابزاري استفاده مي کند تا تنور جنگ اوکراين گرم بماند اما اين وضعيت در بلند مدت براي آنها نيز هزينه‌ساز است. «هنري کيسينجر» وزيرخارجه نيکسون و پدرخوانده سياست خارجي واشنگتن در 6 راهبرد تاکنون نسخه پايان جنگ را نوشته‌است ؛ مبتني بر ديدگاه کيسينجر طرف غربي بايد در نهايت سيطره روسيه بر اوکراين‌شرقي را بپذيرد تا با الگو برداري از ديوار برلين سطح جنگ به مرحله برخورد هسته‌اي نرسد.
ناکامي ضدحملات بهاره بحث و نظريه کيسينجر را پررنگ کرده‌است. در همين رابطه، «ويليام گالستون» در يادداشتي براي وال استريت ژورنال مي‌نويسد که اوکراين ممکن است پس از انجام ضدحمله خود مجبور به پذيرش صلح اجباري شود.
کارشناس ارشد انديشکده آمريکايي بروکينگز مواکدا مي‌نويسد که حمايت پيمان آتلانتيک شمالي از اوکراين تا زماني که کي‌يف به يک پيشروي حداکثري در ضدحملات دست‌پيدا کند  ادامه پيدا خواهد کرد اما مساله اينجاست که ناتو با خواست کي‌يف براي بازگشت به مرزهاي 1991 همخواني ندارد.
نگراني ژنرال‌هاي ناتو اين است که شايد ارتش سرخ در جريان ضدحملات اوکراين به يک پيشروي ناگهاني به سمت غرب دست‌بزند. به عقيده گالستون به همين دليل است که ناتو در حال آماده‌سازي توافقنامه‌هايي در مورد تضمين‌هاي امنيتي براي اوکراين است.
از سوي ديگر، انتخابات الکترال 2024 و بازگشت جمهوري‌خواهان به کاخ‌سفيد موضوعي است که چشم‌انداز حاميان کي‌يف را تهديد مي‌کند. محافظه‌کاران آمريکا منتقدان جدي هزينه‌هاي سرسآم آور جنگ اوکراين هستند.  وال‌استريت ژورنال تاکيد مي‌کند که اگر زلنسکي نمي‌خواهد آينده کشورش را به هوس راي‌دهندگان آمريکايي بسپارد، بايد به‌طور جدي به بهترين معامله‌اي که مي‌تواند با حمايت متحدانش با روسيه انجام دهد، تا زماني که اين حمايت همچنان قوي است، فکر کند.
کد مطلب: 197993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *