۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
تورم سالانه خوراکی همچنان بالاتر از 50 درصد اعلام شد

قفل تورم ایران در محدوده 45 درصد

مرکز آمار ایران جدیدترین نرخ تورم در کشور را اعلام کرد. بر اساس گزارش اعلامی ‌این مرکز هنوز نرخ تورم در ایران در محدوده 45درصد است. این رقم در حالی اعلام شد که با نرخ هدف‌گذاری شده بانک مرکزی فاصله معناداری دارد.
قفل تورم ایران در محدوده 45 درصد
گروه اقتصادی – شهرام صدوقی: مرکز آمار ایران جدیدترین نرخ تورم در کشور را اعلام کرد. بر اساس گزارش اعلامی ‌این مرکز هنوز نرخ تورم در ایران در محدوده 45درصد است. این رقم در حالی اعلام شد که با نرخ هدف‌گذاری شده بانک مرکزی فاصله معناداری دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، با نگاهی به نرخ‌های تورمی‌سه ماه گذشته متوجه می‌شویم که از مرداد ماه سال جاری  تاکنون کمتر از یک درصد در هر ماه از میزان نرخ تورم حاکم بر قیمت‌ها در ایران کاسته شده است. بر اساس این گزارش نرخ تورم در کشور در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر ماه به ترتیب 46.7، 46.1 و 45.5 درصد بوده است و در جدیدترین رقم تورمی ‌مربوط به آبانماه به نرخ 44.9درصد رسیده‌ است. اگر با همین فرمان آرام پیش برویم و اتفاق خاصی در قیمتها و بازار‌ها بوجود نیاید تا پایان سال نهایتا به محدوده تورمی‌43 درصد خواهیم رسید که با نرخ هدف گذاری شده دولت  یعنی رسیدن نرخ تورم تا پایان سال جاری به زیر 30درصد فاصله زیادی خواهیم داشت. 
تورم سالانه خوراکی‌ها بالاتر از 50 درصد
مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود آورده است تورم ماهانه کالاهای خوراکی از ۰.۵ درصد در ماه مهر به یک درصد در آبان رسیده است. همچنین آمار‌های رسمی‌نشان می‌دهد همچنان تورم سالانه خوراکی‌ها بالاتر از 50 درصد قرار دارد. طبق آخرین آمارهای منتشر شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ماه سال جاری، تورم سالانه کالاهای خوراکی از ۵۵ درصد در مهر امسال به ۵۲.۵ درصد در آبان ماه کاهش یافته است. به بیان دیگر میانگین تغییرات قیمت در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه سال جاری نسبت به میانگین تغییرات قیمت در مدت مشابه سال گذشته، ۵۲.۲ درصد افزایش داشته است.
همچنین طبق این آمارها تورم ماهانه کالاهای خوراکی از ۰.۵ درصد در مهر ماه سال جاری به یک درصد در آبان ماه امسال رسیده که ۱۰۰ درصد رشد را شاهد بوده است.
بعلاوه قیمت کالاهای خوراکی در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته ۳۶.۴ درصد رشد داشته است. که این عدد نسبت به مهر ماه سال جاری ۰.۲ واحد درصد رشد را شاهد بوده است. براساس آمارهای تورم در آبان ماه ۱۴۰۲، تورم سالانه در کالاهای غیرخوراکی از ۴۰.۹ درصد در مهر ماه سال جاری به ۴۱.۳ درصد در آبان ماه رسیده است. این تغییر نشان از افزایش ۰.۴ واحد درصدی در تورم آبان ماه نسبت به مهر ماه دارد.
از سوی دیگر در این ماه تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش را تجربه کرده است. تورم ماهانه در آبان ماه سال جاری به ۲.۷ درصد رسیده که نسبت به مهرماه با کاهش ۰.۶ واحد درصدی مواجه شده است.همچنین تورم نقطه به نقطه این کالاها در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش ۰.۲ واحد درصدی را تجربه کرده و به ۴۰.۷ درصد رسیده است.
اولین تصویر تورمی ‌از آبان ماه در مناطق شهری و روستایی
جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان 1402، تورم ماهانه و سالانه در مناطق شهری نسبت به مهر ماه کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه مناطق شهری از 2.4 درصد در مهر به 2.2 درصد در آبان رسیده است. تواتر سالانه این شاخص نیز با 0.5 واحد درصد کاهش نسبت به مهر، سطح 44.6 درصد را در آبان تجربه کرده است.این در حالی است که تورم نقطه به نقطه مناطق شهری مانند مهر ماه در سطح 39.3 درصد باقی مانده است. به بیان دیگر، در مهر امسال قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در مناطق شهری 39.3 درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش یافته بود. حال قیمت این سبد در آبان سال جاری نیز به همین میزان نسبت به آبان سال گذشته افزایش یافته است.البته این ارقام مربوط به مناطق شهری است و روستانشینان در میانه پاییز 1402 میزبان تورم متفاوتی بوده‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه مناطق روستایی در آبان سال جاری 0.1 واحد درصد نسبت به مهر کاهش یافته و به 19 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این مناطق نیز  کاهش یافته و برابر با 38.5 درصد ثبت شده است.همچنین، تورم سالانه روستانشینان در آبان امسال 46.8 درصد بوده که یک درصد کمتر از آمار مهر ماه است.
گوشت و روغن صدرنشین تورم سالانه
همچنین برای آبان ماه، نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵۲.۴ درصد و نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها ۵۲.۹ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است.در بین خوراکی‌ها نیز گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۰.۷ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها با ۸۷.۶ درصد و ماهی و صدف‌داران با ۵۷ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.
کمترین تورم سالانه نیز مربوط به محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر است که معادل ۳۰.۷ درصد اعلام شده است.گفتنی است تورم سالانه به معنی، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. اما تورم نقطه به نقطه نشان دهنده درصد تغییر شاخص قیمت در دو مقطع زمانی مختلف نسبت به یکدیگر است و مقاطع زمانی بین دو نقطه، نادیده گرفته می‌شوند.نکته قابل توجه هم این است که تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره امنیت غذایی نیز نشان می‌دهد که ایران در رده پنجم جدول تورم مواد غذایی در جهان قرار دارد.
همچنین در سال جاری موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی گزارشی تحت عنوان «تورم مواد غذایی و تجربه سیاست‌گذاری کشورها» منتشر کرده که نشان می‌دهد ایران جزو ۱۰ کشوری است که در فاصله زمانی مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بالاترین تورم اسمی‌و واقعی مواد غذایی را داشته است.
کد مطلب: 207129
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *