۰
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
«مردم سالاری» اعلام نتايج هيات‌ نظارت را بررسی می کند

رد صلاحيت داوطلبان شاخص مجلس دوازدهم

همانگونه که اعلام شده بود براساس قانون جديد انتخابات روز پنجشنبه از سوي هيات مرکزي نظارت بر انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نتايج بررسي صلاحيت‌هاي کانديداهاي اين دوره مجلس اعلام شد و روز جمعه از سوي فرمانداري‌ها اين اسلامي به افراد ثبت نام کننده اطلاع رساني شد.
رد صلاحيت داوطلبان شاخص مجلس دوازدهم
 گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: همانگونه که اعلام شده بود براساس قانون جديد انتخابات روز پنجشنبه از سوي هيات مرکزي نظارت بر انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نتايج بررسي صلاحيت‌هاي کانديداهاي اين دوره مجلس اعلام شد و روز جمعه از سوي فرمانداري‌ها اين اسلامي به افراد ثبت نام کننده اطلاع رساني شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در آنها افرادي بودند که از سوي هيات‌هاي اجرايي ردصلاحيت شده بودند که مانند دوره‌هاي گذشته شوراي نگهبان آنها را تاييد صلاحيت کرد و افرادي هم هستند که علارغم ردصلاحيت از سوي هيات‌هاي اجرايي و شکايت از عدم تاييد صلاحيت به هيات‌هاي نظارت بازهم ردصلاحيت شدند. محسن اسلامي سخنگوي ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اين پرسش که آيا داوطلبان که در اين مرحله تاييد صلاحيت شده باشند، داوطلب نهايي انتخابات خواهند بود و امکان رد صلاحيت آنان وجود ندارد؟ گفت: اين افراد داوطلب نهايي هستند مگر اينکه در فاصله روزهاي 14 دي تا 19 بهمن، موضوعي درباره آنان مطرح يا پيدا شود؛ چرا که قانون اين اجازه را به شوراي نگهبان داده که صلاحيت اين افراد را دوباره بررسي کند.
برخي رد صلاحيت شده که تاييد شدند و برخيها تاييد شده بودند که رد شدند
خبرگزاري‌ها از تاييد صلاحيت مسعود پزشکيان، علي مطهري، محمدباقر نوبخت، غلامرضا نوري قزلجه، غلامرضا تاجگردون، زهرا ساعي و علي اصغر يوسف نژاد خبر مي‌دهند.
اما افرادي هم هستند که نام آنها در ليست تاييد صلاحيت‌ها نيست مانند غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي نماينده پيشين رشت که دريادداشتي عنوان کرد: اصرارم بر رفتن به مجلس بعد از دو دوره نهم و دهم اين بود که مطمئن بودم در اين سنگر مي‌توانم سرباز خوبي براي نظام جمهوري اسلامي و هم ميهنان و همشهريانم باشم. حال که به هر دليل (که هيچگاه دليلش بر من مشخص نشد) نظر به ممانعت از ورود بنده به مجلس است ديگر هيچگاه اعتراض نخواهم کرد.
البته مسعود پزشکيان نماينده تبريز در مجلس، در واکنش به انتشار خبر تاييد صلاحيتش در برخي رسانه‌ها گفت: بنده هم خبر تاييد صلاحيتم را از طريق رسانه‌ها و برخي دوستان شنيدم و هنوز به شکل رسمي به من اعلام نشده است.
جليل رحيمي جهان آبادي نيز تاييد کرد که از سوي هيات‌هاي نظارت نيز مانند هيات‌هاي اجرايي ردصلاحيت شده است.
جلال رشيدي کوچي نماينده کنوني مرودشت در مجلس با تاييد خبر ردصلاحيتش گفت: رد صلاحيت شدم و علت آن را نمي‌دانم.
محمد فيضي نماينده مجلس دهم نيز در صفحات مجازي خود گفته که صلاحيتش تائيد نشده است.
معين‌الدين سعيدي درباره خبر رد صلاحيتش براي حضور در دوازدهمين دوره انتخابات مجلس گفت: به خود من اطلاع نداده‌اند و ظاهراً اين اتفاق افتاده ولي پيامکي براي من نيامده است.
وي در پاسخ به اينکه آيا به شوراي نگهبان در خصوص رد صلاحيتش اعتراض خواهد کرد، عنوان کرد: حتماً از ظرفيت‌هاي قانوني استفاده خواهم کرد.
براساس اخبار منتشر شده حدود 9 درصد از نمايندگان مجلس يازدهم براي حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس دوازدهم از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت نشدند.
به گفته سخنگوي شوراي نگهبان 11 هزار داوطلب تاييد صلاحيت شده و تنها فقط 26 نفر از نمايندگان فعلي مجلس رد صلاحيت شده‌اند.
برخي از رسانه‌ها نيز اسامي برخي نمايندگان ردصلاحيت شده را منتشر کردند که از استان‌هاي خوزستان، گلستان، فارس، خراسان رضوي، لرستان، کردستان، همدان، آذربايجان شرقي، مازندران، آذربايجان غربي حضور دارند.
همچنين گفته شده که صلاحيت 30‌ نماينده فعليِ تهران توسط هيات نظارت شوراي نگهبان براي دوازدهمين دوره مجلستاييد شده است.
 منصور حقيقت پور نيز از تاييد صلاحيت خود و رد صلاحيت افراد نزديک به علي لاريجاني خبر داد و گفت: آقايان جواد جهانگير زاده، حشمت الله فلاحت پيشه،  فريدون همتي، عزت الله يوسفيان ملا، نادر قاضي پور، جواد کوليوند و سيدهادي حسيني خبر داد.
احمدعليرضا بيگي نماينده نزديک به احمدي نژاد نيز در گفت وگويي درباره ردصلاحيت خود در پاسخ به اينکه پيش بيني مي‌کنيد علت ردصلاحيتتان چه بوده باشد، افزود: اطلاعي ندارم اما هيئت اجرايي صلاحيتم را براساس بند 4 ماده 33 که همان محکوميت اقدام عليه امنيت ملي است، رد کرد در صورتي که بنده چنين محکوميتي نداشتم و تنها محکوميتي که دارم رأي دادگاه بدوي به يک سال زندان آن هم به دليل شکايت فاطمي امين است که آن رأي هم هنوز قطعي نشده است.
همچنين ردصلاحيت بهروز نعمتي، غلامرضا کاتب، عبدالرضا عزيزي و سلمان خدادادي نيز تاييد شد.
اما از سوي ديگر حميد رسايي در پيامي در شبکه ايکس، نوشت:«امروز پيامک ‎تأييد صلاحيت را از طرف هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان دريافت کردم. پيش از اين فرمانداري تهران در نامه‌اي به استناد بند10 ماده33 قانون انتخابات، از طرف هيات اجرايي، «عدم احراز صلاحيت» را ابلاغ کرده بود! دراين باره نکات گفتني است که در آينده اشاره خواهم کرد.»
در حوزه انتخابيه رشت اسامي همچون حسن تاميني و محمدصادق حسني (نمايندگان ادوار مجلس از حوزه انتخابيه رشت)، اميرحسين علوي، فاطمه شيرزاد در جمع تأييدشدگان ديده نشده اما رامين مهمانپرست، مهدي فلاح، مصطفي بلورچي در جمع تأييد شدگان قرار گرفتند.
از نمايندگان فعلي مجلس نيز تنها نام احمد دنيامالي نماينده فعلي بندرانزلي در جمع اسامي تأييد صلاحيت شدگان قرار ندارد.
همچنين در اسامي تأييد شدگان اسامي‌همچون محمود شکري و بهمن محمدياري نمايندگان اسبق تالش، ماسال و رضوانشهر، ابوذر نديمي نماينده اسبق لاهيجان و سياهکل، محمدحسين قرباني و حسن شاخصي نمايندگان ادوار آستانه‌اشرفيه و بندرکياشهر، محمد مهدي افتخاري نمايده اسبق فومن و شفت، ديده نشده اما نام مهرداد لاهوتي نماينده سابق لنگرود،‌هادي حق شناس نماينده اسبق بندرانزلي، صمد مرعشي نماينده اسبق رودبار در جمع تأييد صلاحيت شدگان ديده مي‌شود.
در استان تهران تنها 47.31 درصد داوطلبان تاييد صلاحيت شدند
سيد عباس جوهري با اشاره به آمار نهايي تاييد صلاحيت‌هاي کانديداهاي انتخابات مجلس اظهار کرد: طي روزهاي جمعه و شنبه نتيجه تاييد صلاحيت‌ها از طريق فرمانداري‌هاي مراکز حوزه‌هاي انتخابيه به داوطلبان اعلام مي‌شود. وي با اشاره به تاييد صلاحيت 47.31 درصد داوطلبان اظهار کرد: براساس آنچه که هيات نظارت اعلام کرده، در سطح استان تهران از تعداد پنج هزار و 706 نفر که در اين هيات مورد بررسي قرار گرفتند، 2هزار و 700 نفر تاييد صلاحيت شدند.
معاون سياسي و اجتماعي استاندار تهران افزود: 2هزار و 104 نفر نيز صلاحيت شان تاييد نشده که حدود 36.87 درصد از مجموع داوطلبين در سطح استان تهران را به خود اختصاص دادند.
جوهري تاکيد کرد: علاوه بر اين 902 نفر نيز صلاحيت شان احراز نشده که 15.80 درصد را شامل مي‌شوند.
کد مطلب: 209371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *