۰
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با «مردم سالاری» تشريح کرد

دستاورد حداقلی، حاصل کار مجلس يازدهم

علائم جدی از تحقق منويات رهبری در تاييد صلاحيت‌ها نمی بينيم
نتايج بررسي صلاحيت‌ها از سوي هيات‌هاي نظارت نيز اعلام شد و بوي بهبود ز اوضاع به مشام نرسيد، نه تنها تعداد اصلاح طلبان تاييد صلاحيت شده بيشتر نشد، بلکه کساني که شک و گماني به اصلاح طلبيشان بود نيز رد صلاحيت شدند.
دستاورد حداقلی، حاصل کار مجلس يازدهم
گروه سياسي- خاطره ميرزا: نتايج بررسي صلاحيت‌ها از سوي هيات‌هاي نظارت نيز اعلام شد و بوي بهبود ز اوضاع به مشام نرسيد، نه تنها تعداد اصلاح طلبان تاييد صلاحيت شده بيشتر نشد، بلکه کساني که شک و گماني به اصلاح طلبيشان بود نيز رد صلاحيت شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،تنها 7 هفته به دوازدهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌باقي مانده است، اما نه خبري از رقابت هست و نه شور انتخاباتي؛ منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با مردم سالاري معتقد است از دل اين ريزش‌هاي حداکثري رقابتي توليد نمي‌شود تا بر پايه آن رقابت، شور انتخاباتي حادث شود.
وي همچنين با تاکيد بر حاصل کار حداقلي مجلس يازدهم، از عملکرد دولت نيز انتقاد کرده و تنها راه برون رفت از وضع موجود را تغيير در حوزه تقنين و اجرا مي‌داند. در ادامه مشروح گفت‌وگو با اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي‌را مي‌خوانيد:  منصور حقيقت‌پور، نماينده ادوار مجلس در گفت‌وگو با مردم سالاري با اشاره به تاکيدات رهبر انقلاب بر ايجاد رقابت در انتخابات گفت: ما علائم جدي براي تحقق منويات مقام معظم رهبري در تاييد صلاحيت‌ها نمي‌بينيم. از دل اين ريزش‌هاي حداکثري رقابتي توليد نمي‌شود تا بر پايه آن رقابت، شور انتخاباتي حادث شود. حقيقت‌پور با اشاره به اينکه کسي نمانده است که بخواهد رقابت کند، افزود: رقابت درون خانواده اصولگرايان تند است، آنها باهم رقابت خواهند کرد، اين رقابت هم شور ايجاد نمي‌کند.
چون مردم نقشي در آن ندارند. يکسري از طرفداران اين جريان با جريان مقابل درون يک خانواده باهم رقابت خواهند کرد.
اين نماينده ادوار مجلس با اشاره به اينکه در ماه رمضان سال گذشته رهبري 4 اصل  امنيت، سلامت، پرشوري و رقابت را مطرح کردند افزود: در همان سخنراني حضرت آقا فرمودند مقامات و مسئولين کشور راهبردهاي تحقق اين 4اصل را بنويسند؛ سوال من اين است که آيا کسي اين راهبردها را نوشته است؟ اصلا نوشتن اين راهبردها مسئوليت چه کسي بود؟
وي خاطر نشان کرد: با اين موضع گيري‌هاي که اخيرا مقام معظم رهبري داشتند، چه در صحبت‌هايشان با شوراي نگهبان چه بعد از آن، بنظر مي‌رسد قسمتي از اين مسئوليت با شوراي نگهبان بوده است.
وقتي رقابتي صورت نگيرد
انتخابات پورشور نخواهد بود
حقيقت پور با تاکيد بر اينکه اينطور که بنظر مي‌رسد راهبرد براي اجراي منويات رهبري نوشته نشده است، گفت: در بررسي صلاحيت‌ها 28 درصد هيات‌هاي اجرايي و 38 درصد هيات‌هاي نظارت حذف کردند، طوري که يک جريان سياسي در کشور 5 نفر کانديدا براي رقابت ندارد.
وي خاطر نشان کرد: وقتي يک جريان فکري 5 نفر کانديدا ندارد که رقابت کند، رقابتي صورت نمي‌گيرد و وقتي رقابتي صورت نگيرد انتخابات پورشور نخواهد بود.
حقيقت پور با اشاره به ادعاي وزير کشور مبني بر اينکه از همه جريان‌هاي سياسي در انتخابات حضور دارند، گفت: فضا به هيچ وجه رقابتي نيست و نمايندگان جريان‌هاي فکري در انتخابات حضور ندارند؛ از نمايندگان ادوار نيز تعداد قابل توجهي حذف شده است.
وي افزود: افرادي که داراي تجربه بودند و مي‌توانستند در کنار جوانان نسبت به پرثمر بودن مجلس دوازدهم نقش ايفا کنند حذف شدند.
مجلس دوازدهم يک مجلس
 تک ضلعي خواهد بود
حقيقت پور در پاسخ به اين سوال که چه ترکيبي را براي مجلس دوازدهم پيش بيني مي‌کنيد، گفت: ما مجلس دوازدهم را يک مجلس تک ضلعي مي‌بينيم، دقيقا مانند وضع موجود، و اين يعني استمرار وضع موجود.
اين نماينده ادوار مجلس در ادامه گفت‌وگو با مردم سالاري به دلسردي مردم براي مشارکت در انتخابات اشاره و بيان کرد: ترکيبي از عوامل باعث شده است که مردم بي‌ميل شوند، ما دوست داريم که بيشترين رقم شرکت کننده را در انتخابات داشته باشيم، اما اين درشرايطي است که مردم بدانند که کانديداي مورد علاقه آنها که مي‌تواند حرفشان را بزند و گوش شنواي آنها باشد در انتخابات حضور داشته باشد؛ اينطور مردم احساس مي‌کنند که مي‌توانند افراد خود را در مجلس ببينند و حرفشان را از تريبون مجلس به گوش مقامات برسانند، اما اين اتفاق نيوفتاده است.
به گفته وي از طرف ديگر مردم تحت فشارهاي اقتصادي هستند، اين فشارهاي اقتصادي مردم را در تنگنايي قرار داده که از دست ما مجريان ناراحتند، اي کاش راه علاجي براي اينها مي‌شد. ما نه مي‌توانيم مشکلات اقتصادي مردم را حل کنيم نه اجازه مي‌دهيم کانديداهاي آنها در انتخابات حضور داشته باشند.
پيشبيني خوبي
از نتايج انتخابات ندارم
اين نماينده ادوار مجلس با اشاره به اينکه سلسله عوامل باعث دلسردي مردم شده است، گفت: مشکلات ساختاري، مشکلات معاش و آتيه مردم، بحث عدم تاييد صلاحيت‌هاي که دست به دست هم مي‌دهد، باعث مي‌شود ما پيش بيني خوبي از نتايج انتخابات نداشته باشيم.  وي در ادامه ابراز اميدواري کرد که شرايط در 7 هفته باقي مانده به سمتي گرايش پيدا کند که مردم با صندوق‌ها آشتي کنند، حقيقت پور افزود: با توجه به اهميتي که رهبري فرمودند و تاکيد کردند که هرکس طرفدار دين و اسلام هست، هر کس طرفدار انقلاب است در انتخابات شرکت کند، خدا کند که رغبت جدي از مردم براي مشارکت ببينيم.
رقابت بين جريان آقاي قاليباف
و پايداريها است
وي در ادامه با اشاره به اينکه جريان پايداري با 98 نفر در امورات جاري کشور حاکم است، گفت: اين جريان در مجلس هم تقريبا هم منسجم عمل مي‌کنند و هم فشار وارد مي‌کنند.  به گفته حقيقت‌پور بنظر مي‌رسد يک رقابت جدي بين جريان آقاي قاليباف و پايداري‌ها رخ خواهد داد و احتمالا اکثريت مجلس آينده را نيز همين دو جريان شکل خواهند داد.  حقيقت‌پور خاطر نشان کرد: فکر مي‌کنم آينده کشور با اين ترکيب مجلس استمرار وضع موجود باشد و ناکارآمدي در رفع مشکلات مردم ادامه يابد. وي با بيان اينکه مجلس يازدهم که حاصل يک انتخابات حداقلي بود، دستاورد حداقلي نيز داشت افزود: مجلس يازدهم دستاورد جدي نداشت و تنها 7 درصد خروجي‌هاي مجلس، خروجي‌هاي در رابطه با اقتصاد و معيشت مردم بوده است. درصورتي که امروز معيشت و حل مشکل اقتصادي در اولويت مسائل مردم قرار دارد.
دولت حرفي
براي حل مشکلات مردم نداشت
حقيقت‌پور همچنين معتقد است دولت نيز حرف قابل قبولي براي حل مشکلات مردم در صحنه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياست خارجي حتي امنيتي نداشته است و خودش را دولتي کارآمد نشان نداده است.  اين نماينده ادوار مجلس با اشاره به موضع انفعالي دولت در خصوص موضع گيري روسيه نسبت به جزاير سه گانه گفت: فکر مي‌کنم دولت فريب لبخندهاي روسيه را مي‌خورد و جدي نمي‌گيرد، در صورتي که مسائل امنيت ملي ما و منافع ملي ما مسائل غير قابل گذشت است و ما بايد محکم روي آن ايستادگي کنيم.
روسها در مقاطع مختلف
بدهکار ما هستند
وي افزود: چيني‌هاي يکبار اين موضع گيري را داشتند و ما جدي نگرفتيم و حالا نوبت روسيه است.  در حالي که روس‌ها در مقاطع مختلف بدهکار ما هستند و بايد ممنون دار اقدامات ما مي‌بودند، اما اين اقدام زشت را بر عليه تماميت ارضي ما نشان دادند. حقيقت‌پور تغيير در حوزه تقنين و اجرا را تنها راه برون رفت از مشکلات دانست و تاکيد کرد: درغير اين صورت با اين سازکاري که اين دولت و مجلس دارد، ما چشم انداز روشني براي حل مشکلات مردم نداريم.
کد مطلب: 209837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *