۰
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
گزارش «مردم سالاری» از روز دوم بررسی لايحه بودجه در صحن مجلس

مخالفت دولت با مصوبات بودجه‌ای مجلس

دومين روز جلسات علني مجلس شوراي اسلامي براي رسيدگي به گزارش کميسيون تلفيق در خصوص لايحه بودجه 1403 کل کشور تشکيل شد. بررسي لايحه بودجه 1403 از (يکشنبه) اول بهمن 1402 در مجلس آغاز شده و نمايندگان در سه نوبت کاري به بررسي اين لايحه مي‌پردازند.
مخالفت دولت با مصوبات بودجه‌ای مجلس
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: دومين روز جلسات علني مجلس شوراي اسلامي براي رسيدگي به گزارش کميسيون تلفيق در خصوص لايحه بودجه 1403 کل کشور تشکيل شد.
بررسي لايحه بودجه 1403 از (يکشنبه) اول بهمن 1402 در مجلس آغاز شده و نمايندگان در سه نوبت کاري به بررسي اين لايحه مي‌پردازند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،قرار است با اتمام بررسي بودجه، مجلس شوراي اسلامي وارد رسيدگي به ايرادات شوراي نگهبان در لايحه برنامه هفتم توسعه ‌شود. اما در جريان بررسي لايحه بودجه نامه اعتراضي رييس سازمان برنامه و بودجه به رييس مجلس منتشر شد که در آن گفته شده دولت بار مالي جديد به بودجه را تاييد نمي‌کند. محمد تقي نقدعلي در گفت وگو با ايرنا گفت: رئيس مجلس مدعي است که اعمال تغييرات در لايحه بودجه 1403 در کميسيون تلفيق با هماهنگي مجلس و دولت انجام شده است.
نماينده مردم خميني شهر در مجلس اظهار داشت: اين گفته رئيس مجلس در حالي است که سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده که ما طي نامه اي خطاب به رئيس مجلس اعمال تغييرات در لايحه بودجه 1403 در کميسيون تلفيق که مورد تأييد دولت نبوده و دولت نسبت به آنها اعتراض داشته را به اطلاع قاليباف رسانده است.
وي افزود: دولت با انتشار متني عنوان کرده که در زمان بررسي لايحه بودجه 1403 در کميسيون تلفيق بيش از 647 همت بار مالي و تعهدات جديد به بودجه و دولت تحميل شده است که حدود 320 همت آن افزايش بار مالي و حدود 300 همت نيز ايجاد تعهد جديد بوده است.
خودروهاي بالاتر 3.5 ميليارد مشمول ماليات شدند
در جريان بررسي بودجه سال 1403 در دومين روز، نمايندگان مجلس موارد زير را به تصويب رساندند.
نمايندگان با تصويب بندالحاقي 2 تبصره 5 بخش درآمدي لايحه بودجه 1403، يک درصد از عوارض خريد و فروش خودروها و موتورسيکلت‌هاي داخلي و وارداتي براي خريد آمبولانس اختصاص مي‌يابد.
همچنين با تصويب بند ب تبصره 6 بخش درآمدي لايحه بودجه 1403، معافيت مالياتي ناظر بر درآمد ابرازي شرکت‌ها و اشخاص حقوقي در سال 1403 را به ازاي هر 40 درصد افزايش درآمد ابرازي تعيين کردند. در بند پ همين ماده نيز آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌هاي ايراني طرف قرارداد با شرکت‌هاي خارجي که کالا و خدمات مورد نياز شرکت‌هاي پيمانکاري خارجي را در طرح‌هاي مورد تعهد طرف خارجي، تأمين مي‌کند از پرداخت ماليات و عوارض معاف شدند.نمايندگان در بند ت تبصره 6 نيز واردات خودروي آمبولانس را در صورت عدم امکان تأمين از محل توليد داخل از پرداخت حقوق ورودي و عوارض گمرکي در سال 1403 معاف کردند. در بند د نماينمدگان مصوب کردند که خودروهايي که قيمت روز آنان بيش از 3 ميليارد و 500 ميليون تومان باشد، مشمول ماليات خواهند شد.
در بند ح تبصره 6 نيز مراکز درماني مکلف شدند ماهيانه 10 درصد از حق‌الزحمه و حق‌العمل پزشکان را به عنوان ماليات علي‌الحساب کسر کنند. با تصويب بندهاي (ر) و (ز) تبصره 6 بخش درآمدي لايحه بودجه 1403، يارانه پرداختي دولت به شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران بابت جبران زيان ناشي از فروش کالاهاي اساسي به قيمت مصوب، مشمول ماليات به نرخ صفر خواهد بود.همچنين در جزء 1 بند ژ تبصره 6 ماليات زمين‌ها، واحدهاي مسکوني و باغ‌ويلاهاي لوکس در سال 1403 تعيين شد و نمايندگان با تصويب اجزاي 4 و 5 بند ژ تبصره 6 اشخاص حقيقي و حقوقي را مکلف به پرداخت ماليات سالانه مربوط به هر يک از واحدهاي مسکوني و باغ ويلاهاي تحت تملک خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل حداکثر تا پايان بهمن ماه سال 1403 کردند.
مواد ارجاع شده به کميسيون تلفيق
در ادامه بررسي جزييات لايحه بودجه 1403 در بخش درآمدي، با تصميم رئيس مجلس بند ث تبصره 6 از لايحه بودجه به کميسيون تلفيق ارجاع شد که در آن مسدود شدن حساب بدهکاران مالياتي آمده است.
همچنين با تصميم مجلس، بند چ تبصره 6 اين لايحه براي بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع شد که در آن سازوکاري براي اخذ ماليات بر ارزش افزوده از فراريان مالياتي مشخص شده است. پس از بررسي بند ذ تبصره 6 لايحه بودجه 1403، که به معافيت مالياتي مستغلات افراد فاقد درآمد و ميزان ماليات بر درآمد مشاغل باز مي‌گشت، نمايندگان آن را به کميسيون تلفيق ارجاع دادند.
تذکرات نمايندگان مجلس
رئيس سازمان امور مالياتي کشور در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه سال 1403 کل کشور توضيح داد که رويکرد کلي دولت در تبصره‌هاي مالياتي لايحه بودجه سال آتي اين است که فشار مالياتي را از توده مردم، اصناف، مشاغل و موديان خود کاهش دهد و تمرکز بر روي شرکت‌هاي بزرگ، هلدينگ‌ها و موديان درشت مالياتي باشد.
سيد محمد هادي سبحانيان درباره پيشنهاد حذف بند مربوط به افزايش يک درصدي ماليات بر ارزش افزوده از لايحه بودجه سال آينده هم گفت: ما براي مخارج کشور بايد منابع پايدار ايجاد کنيم. افزايش يک واحد درصدي ماليات بر ارزش افزوده فشاري بر مردم عادي وارد نمي‌کند بلکه مشمول ثروتمندان و پرمصرف‌هاي جامعه مي‌شود.
در همين ارتباط رئيس کميسيون تلفيق بودجه سال 1403 تاکيد کرد: اگر اين موضوع از لايحه حذف شود نمي‌توانيم منابع پاداش بازنشستگان و افزايش حقوق آنها را تامين کنيم. از سوي ديگر ما افزايش حقوق کارمندان در سال آينده را 20 درصد پيش‌بيني کرده‌ايم. اين‌که گفته مي‌شود از محل فروش اموال تامين گردد امکان‌پذير نيست. همچنين در جريان بررسي بند ک تبصره 6 لايحه بودجه سال 1403 مربوط به اخذ ماليات بر ارزش افزوده از فراريان مالياتي، محمد باقر قاليباف گفت: از کساني که رقم‌هاي درشتي فرار مالياتي داشتند بايد جريمه گرفته شود و مي‌توان کسب‌وکارهاي خرد را جريمه نکرد.
در جلسه علني،‌ ليستي از ميزان بار تحميلي به لايحه بودجه 1403 طبق مصوبات کميسيون تلفيق بين نمايندگان توزيع شده است که قاليباف اطلاعات اين ليست را نادرست خواند. همچنين محمدرضا پورابراهيمي با اشاره به شهادت پنج سرباز در استان کرمان که عصر يکشنبه اتفاق افتاد، افزود: از فرماندار کرمان و دستگاه‌هاي مرتبط انتظار مي‌رود اين موضوع را پيگيري کرده و گزارش نهايي را در اين خصوص به مردم کرمان ارائه کنند. اميدوارم شاهد تکرار چنين حوادث تلخي در حوزه ماموريتي خود نباشيد.
در همين ارتباط شهباز حسن‌پور هم خطاب به رئيس مجلس بيان کرد: تقاضا دارم به کميسيون امنيت ملي ماموريت دهيد تا حادثه‌اي که عصر روز گذشته در کرمان رخ داد و منجر به کشته شدن پنج سرباز شده است را پيگيري کنند. مردم کرمان در دو هفته گذشته آسيب‌هاي روحي و رواني زيادي را متحمل شده‌اند. انتظار داريم اين موضوع به صورت جدي دنبال شود.
قاليباف در پاسخ به حسن پور گفت: بايد بگويم که پيگيري لازم انجام شده و فرد مورد نظر دستگير شده است؛ اين حادثه هيچ ارتباطي با مسائل تروريستي و بحث‌هايي که قبلا در کرمان اتفاق افتاده ندارد.
مهدي سعادتي در تذکري شفاهي خطاب به وزير آموزش و پرورش بيان کرد: طرح مربوط به رتبه‌بندي معلمان نهايي شده و بخشي از آن اجرايي شده است. اکثر افراد حقوق خود را دريافت کرده‌اند اما به 6 هزار نفر از فرهنگيان هنوز حقوق پرداخت نشده است. علي اصغر باقرزاده در تذکري ديگر خطاب به وزير آموزش و پرورش بيان کرد: پاداش پايان خدمت بازنشستگان فرهنگي که بيش از يک‌سال از بازنشستگي آنها گذشته است هنوز پرداخت نشده است و انتظار مي‌رود در پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان تسريع شود.
تعطيلي جلسه عصر مجلس
جلسه نوبت عصر مجلس شوراي اسلامي براي بررسي لايحه بودجه 1403 روز دوشنبه به دليل به حد نصاب نرسيدن نمايندگان نيمه تمام ماند و تعطيل شد. پس از قرائت تذکرات نمايندگان در صحن علني و پس از يک ساعت عبدالرضا مصري، نائب رئيس مجلس گفت: تعدادي از مواد لايحه بودجه به کميسيون تلفيق ارجاع شده است و اکنون جلسه کميسيون تلفيق تشکيل مي‌شود و اعلام تنفس مي‌شود. وي افزود: جلسه بعدي بررسي لايحه بودجه 1403 در نوبت سوم و بعد از نماز مغرب و عشا تشکيل خواهد شد.
کد مطلب: 210367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *