۰
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
تقابل با سوريه در يک‌هشتم نهايی

جام ملت‌ها تازه برای ايران شروع می شود

مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا شامگاه پنجشنبه به پايان رسيد و تيم‌هاي راه يافته به مرحله يک شانزدهم مشخص شدند.
جام ملت‌ها تازه برای ايران شروع می شود
گروه ورزشي- محمدحسين يزدي: مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا شامگاه پنجشنبه به پايان رسيد و تيم‌هاي راه يافته به مرحله يک شانزدهم مشخص شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين رقابت‌ها به ميزباني قطر با حضور 24 تيم و از روز جمعه 22 دي ماه با برگزاري ديدار قطر و لبنان آغاز شد. قطر، تاجيکستان، استراليا، ازبکستان، سوريه، ايران، امارات، فلسطين، عراق، ژاپن، اندونزي، کره جنوبي، بحرين، اردن، عربستان و تايلند؛ 16 تيم راه يافته به مرحله يک‌هشتم اين مسابقات هستند.با پايان مرحله گروهي، آمار و ارقام جالبي در اين مرحله ثبت شد.
تيم‌هاي بدون باخت مرحله گروهي: قطر، استراليا، ازبکستان،‌ ايران، عراق، کره جنوبي، عربستان و تايلند
تيم‌هاي 9 امتيازي و رکورد صد در صد برد: قطر، عراق و ايران؛ تيم‌هاي صفر امتيازي و رکورد صد در صد باخت: هند، هنگ کنگ و ويتنام؛ تيم‌هايي که بدون گل زده از رقابت‌ها حذف شدند: چين و هند؛ تيم‌هاي بدون گل خورده: قطر و تايلند، پرگل‌ترين بازي‌ها: ژاپن 4 - ويتنام 2 و کره 3 - مالزي 3؛ بهترين برد: اردن 4 - مالزي صفر؛ بهترين گلزن: ايمن حسين از عراق (5 گل)
ايران بهترين تيم مرحله گروهي
تنها سه تيم ايران، قطر ميزبان و تيم ملي عراق توانستند در پايان دور گروهي رکورد صددرصد پيروزي را در هجدمين دوره جام ملت‌هاي آسيا به دست آوردند. ايران به دليل گل زده بيشتر نسبت به قطر و تفاضل بهتر نسبت به عراق، بهترين تيم مرحله گروهي شد.
موضوع جالب توجه اين است که تيم ملي ايران در جدول کلي اين رقابت‌ها در بين 24 تيم حاضر در جام ملت‌هاي آسيا با کسب 9 امتياز، هفت گل زده و با تفاضل گل مثبت پنج در صدر جدول قرار گرفته است.بعد از ايران دو تيم قطر و عراق نيز با 9 امتياز در رتبه‌هاي بعدي اين جدول جاي گرفتند. استراليا و عربستان نيز هر کدام با 7 امتياز در رده چهارم و پنجم اين جدول قرار گرفته‌اند و بعد از آنها نيز تيم ملي ژاپن با 6 امتياز در رده ششم است.
بحرين با 6، ازبکستان، کره‌جنوبي و تايلند با 5 امتياز در جايگاه‌هاي هفتم تا دهم ايستادند.
بازي ايران با سوريه در مرحله حذفي
تيم ملي ايران در مرحله حذفي رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا بايد به مصاف يک حريف قديمي برود که در طول حدود 50 سال سي مسابقه با آن برگزار کرده است.
روز چهارشنبه يازدهم بهمن، تيم ملي ايران در ورزشگاه عبدالله بن خليفه و از مرحله يک هشتم نهايي جام ملت‌هاي آسيا بايد به مصاف تيم ملي سوريه برود. حريفي که طي نيم قرن گذشته سي بار تيم ملي ايران با آن ديدار کرده و تنها در يک مسابقه شکست خورده است.
تنها باخت ايران
فوتبال ايران در برابر سوريه فقط يک باخت را تجربه کرده است. اين شکست مربوط به دومين بازي دوتيم در ارديبهشت 1352 و در بازي دوم مقدماتي جام جهاني 1978 رقم خورد. در اين مسابقه که در ورزشگاه امجديه برگزار شد سوريه با تک گل تاتيش در دقيقه 12 ايران را شکست داد. در حالي که يک هفته قبل از آن ايران موفق شده بود با گل اکبرکارگرجم که در دقيقه 83 به ثمر رسيد حريف را شکست بدهد. به غير از شکست در بازي دوم، تيم ملي ايران در 18 مسابقه برنده شده و در يازده بازي دو تيم به نتيجه مساوي رسيده اند. تيم ايران در 5 بازي آخرش با تيم ملي سوريه 4 برد و يک تساوي به دست آورده است.
پرگل ترينها
پرگل ترين برد ايران برابر سوريه در تيرماه 1383 و در رقابت‌هاي غرب آسيا در ورزشگاه آزادي رقم خورد. در اين بازي تيم ملي ايران با نتيجه 7، يک به برتري رسيد. در همين دوره بازي‌هاي غرب آسيا ايران يک بار ديگر با سوريه ديدار کرد و اين بار با نتيجه 4، حريفش را مغلوب کرد. آخرين بردپرگل ايران برابر سوريه در يک بازي دوستانه در ورزشگاه آزادي و در ارديبهشت سال 98 رقم خورد که در آن بازي مهدي طارمي ستاره حال حاضر تيم ملي هت تريک کرد. روز دهم فروردين 1400 نيز تيم ايران يک بازي دوستانه ديگر با سوريه در ورزشگاه آزادي برگزار کرد که نتيجه اين مسابقه نيز با گل‌هاي کنعاني زادگان،آزمون و انصاري فرد با سه گل به سود ايران به پايان رسيد.
آخرين برد پرگل ايران برابر سوريه در مقدماتي جام جهاني 2022 و در ورزشگاه ملک عبدالله دوم عمان برگزار شد. تيم ايران در اين مسابقه نيز با گل‌هاي سردارآزمون، علي قلي زاده و احسان حاج صفي به پيروزي رسيد. علي دايي و سردار آزمون هرکدام با 4 گل زده بهترين گلزنان ايران در برابر سوريه بوده اند. مهدي طارمي که زوج خط حمله تيم ملي ايران را به همراه سردار تشکيل مي‌دهند، با زدن سه گل يکي از بهترين‌هاي ايران درتقابل‌هاي رودرو با سوريه بوده است.
سابقه تقابلها
تيم‌هاي ايران و سوريه در طول نيم قرن جدال رودررو، دوبار در بازي‌هاي دوستانه به مصاف هم رفته اند که هر دو ديدار در سال‌هاي اخير برگزار شده است. شش مسابقه دو تيم از رقابت‌هاي غرب آسيا بوده است. همچنين ايران و سوريه در چهارده مسابقه مقدماتي جام جهاني با هم ديدار کرده اند. در مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا 7 بازي اما در مرحله نهايي جام ملت‌هاي آسيا تنها يک بار و در جام ملت‌هاي 1980 که در کويت برگزار مي‌شد دو تيم به مصاف هم رفته اند که اين بازي بدون گل به پايان رسيد. بازي روز چهارشنبه از مرحله يک هشتم نهايي جام ملت‌هاي آسيا دومين ديدار دو تيم در اين تورنمنت و اولين مسابقه شان در مرحله حذفي جام ملت‌هاي آسيا است.
خط دفاعي ترديد بزرگ امير
بازگشت شجاع خليل‌زاده به ترکيب تيم ملي در بازي با امارات، اتفاق خوبي براي اميرقلعه‌نويي و کادرفني تيم ملي بود چرا که در غيراين صورت و با توجه به مصدوميت مجيد حسيني خط دفاعي با کمبود بازيکن در اين خط مواجه مي‌شد. اما ترکيب دفاعي تيم ملي برابر امارات در سومين ديدار مرحله گروهي، مصدوم و محروم‌هاي جديدي را به اين خط تحميل کرد. صادق محرمي با مصدوميت جدي صادق محرمي دفاع راست تيم همراه بود. مدافع لژيونر ايراني که در ديناموزاگرب بازي مي‌کند با توجه به آسيب ديدگي اش جام ملت‌ها را از دست خواهد داد. هرچند در اين پست تيم ملي رامين رضائيان را در اختيار دارد که يکي از آماده ترين بازيکنان ليگ باشگاهي ايران در فصل اخير بوده است. اما شايد بيشترين مشکل در قلب خط دفاعي باشد؛ جايي که محمدحسين کنعاني زادگان در بازي با امارات و با دريافت کارت زرد از حضور در بازي بعدي برابر سوريه محروم شد. با وجود مصدوميت مجيد حسيني و اينکه حضورش در بازي بعدي تيم ملي قطعي نيست، قلعه نويي و کادرفني اش بايد براي بازي مرحله يک هشتم دست به تغييراتي بزنند.
اگر مجيد حسيني به بازي بعدي نرسد، قلعه نويي تنها دو گزينه ديگر براي حضور در اين پست خواهد داشت: روزبه چشمي که کارلوس کي روش او را يک مدافع وسط مدرن مي‌دانست مي‌تواند از خط مياني به خط دفاع منتقل شود ضمن اينکه سامان فلاح جوان ديگر گزينه اي است که تخصص بازي در دفاع وسط را دارد. با اين وجود به نظر مي‌رسد چهره خط دفاعي تيم ملي دربازي مرحله حذفي برابر سوريه کاملا متفاوت باشد چرا که يک يا دو بازيکن در اين خط تغيير خواهند کرد.
البته کنعاني‌زادگان بعد از طي محروميتش مي‌تواند از بازي مرحله يک چهارم نهايي به ترکيب تيم اضافه شود اما اين شرايط مي‌تواند موجب احتياط و استرس در بازي شود چرا که شجاع و ديگر بازيکنان خط دفاعي بايد حسابي مراقب باشند که دچار محروميت يا مصدوميت نشوند چون تيم ملي در صورت صعود حضور در مرحله بعدي احتمالا با يکي از رقيبان مدعي اش روبرو مي‌شود و حضور يا عدم حضور بازيکنان مهم خط دفاعي مي‌تواند تاثيرگذار باشد.
کد مطلب: 210549
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *