۰
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
گزارش «مردم سالاری» از سومين روز بررسی لايحه بودجه 1403

از افزايش ماليات بر ارزش افزوده تا تعيين تکليف برای قير رايگان

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه نيز به بررسي بخش درآمدي گزارش کميسيون تلفيق درباره لايحه بودجه سال 1403 پرداختند و موادي را مصوب کردند.
از افزايش ماليات بر ارزش افزوده تا تعيين تکليف برای قير رايگان
 گروه سياسي- حسين قباديان: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه نيز به بررسي بخش درآمدي گزارش کميسيون تلفيق درباره لايحه بودجه سال 1403 پرداختند و موادي را مصوب کردند.
افزايش يک درصدي ماليات بر ارزش افزوده
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه با تصويب بند س تبصره 6 لايحه بودجهه با افزايش يک درصدي ماليات بر ارزش افزوده موافقت کردند همچنين سازمان اموال تمليکي را موظف کردند تا ماشين آلات و اقلام دپو شده مورد نياز بسيج سازندگي در گمرکات کشور را به صورت رايگان تا سقف 2 هزار ميليارد تومان براي امر سازندگي و محروميت‌زدايي با اولويت مناطق کم برخوردار، در اختيار سازمان بسيج سازندگي قرار دهد.
نمايندگان مجلس منابعي جهت اجراي قانون جهش توليد دانش‌بنيان تعيين کردند در ادامه نيز نمايندگان با تصويب بند ب تبصره 7 لايحه بودجه سال 1403 در بخش درآمدي، سازوکاري جهت اخذ عوارض از چاه‌هاي مجاز فاقد و داراي شمارشگر (کنتور) هوشمند توسط شرکت‌هاي آب منطقه‌اي استاني و سازمان آب و برق خوزستان تعيين کردند.
نمايندگان مجلس با تصويب بندهاي پ، ت و ث تبصره 7 لايحه بودجه سال 1403 در بخش درآمدي، سازمان انرژي اتمي را مکلف کردند مواد معدني و محصولات جانبي همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزينه‌ها و با پرداخت حقوق دولتي به حساب خاصي نزد خزانه داري کل کشور واريز کند. وکلاي ملت قيمت برق توليدي مازاد نيروگاه اتمي بوشهر را نيز تعيين کردند و به دولت اجازه دادند تا با استفاده از الگوي سرمايه‌گذاري خارجي، تأمين مالي خارجي (فاينانس) و داخلي، منابع عمومي و تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي نسبت به تأمين مالي طرح‌هاي نيروگاه‌هاي برق اتمي اقدام کند.
صاحبان کرسي در هرم سبز به شرکت دولتي تابعه ذيربط وزارت نفت اجازه دادند فرآورده‌هاي نفتي توليدي پالايشگاه آبادان را مازاد بر برنامه مصوب توليد تا سقف 230 ميليون يورو، به فروش برساند و همچنين در بند ديگري منابع مالي تامين قير رايگان در سال آينده را تعيين شد. همچنين وزارت نفت مکلف شد تا مابه‌التفاوت بهاي خوراک نفت خام، ال ‌ان ‌جي و ميعانات گازي پالايشگاه‌ها و شرکت‌هاي پتروشيمي را از طريق گشايش اعتبارات اسنادي دريافت و به‌حساب تعيين‌شده نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کنند.
نمايندگان مصوب کردند دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزي و بانک‌هاي تجاري بابت اصل و سود تسهيلات پرداختي به شرکت ملي نفت ايران را به مدت يک‌سال امهال کردند و همچنين تعرفه گاز مصرفي تأسيسات گردشگري و صنايع دستي و آبدرماني‌ها و هتل‌ها توسط نمايندگان مردم تعيين شد.
در ادامه افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي از پرداخت حق بيمه واحدهاي مسکوني در سال آينده معاف شدند ولي تعرفه برق و گاز واحدهاي مسکوني و تجاري را در سال آينده تعيين شد.
نمايندگان مجلس همچنين منابع اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها را تعيين کردند و بانک مرکزي موظف شد که براي پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندي يارانه‌ها تنخواه در اختيار سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها قرار دهد.
نمايندگان مجلس يازدهم همچنين مصوب کردند که سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها موظف به حذف يارانه خانوارهاي غيرمشمول و همچنين تجديدنظر درباره افرادي شد که يارانه آن‌ها قطع شده است.
همچنين مقرر شد که مابه‌التفاوت قيمت بنزين در سال 1398 مشمول عوارض و ماليات بر ارزش افزوده نمي شود، همچنين منابع حاصل از فروش داخلي و صادرات 6 فرآورده اصلي (بنزين، نفت گاز، نفت سفيد، نفت کوره، گاز مايع و سوخت هوايي) به حساب سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها واريز مي شود.
نمايندگان به دولت اجازه دادند تا حقوق گمرکي کليه ماشين‌آلات و تجهيزات، مواد اوليه و واسطه‌اي توليدي را به 2 درصد کاهش دهد و براي سال 1403 حقوق گمرکي واردات شيرخشک مخصوص اطفال و مواد اوليه آنها را به يک درصد کاهش دادند.
وکلاي ملت مصوب کردند که ارزش خريد مواد معدني براي واحدهاي فرآوري مواد معدني در صورت ارائه صورتحساب الکترونيکي هزينه قابل قبول مالياتي تلقي مي‌شود و واردات انواع خودروهاي سواري برقي نو و  کارکرده به داخل کشور را در سال 1403 مجاز دانستند.
همچنين نمايندگان دولت را مکلف کردند تا 15 درصد از حقوق دولتي معادن را در حساب خاصي نزد خزانه‌داري کل کشور منظور کند و سهم هر استان و شهرستان داراي معادن را به نسبت پرداختي هر استان و شهرستان را بر اساس قانون واريز کند و ماليات پروژه‌هاي مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر و واحدهاي احداثي موضوع قانون جهش توليد مسکن براي سال‌هاي 1398 تا 1403 مشخص شد. در جلسه مجلس شرکت‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل و نقل مکلف به واريز سود قابل تقسيم خود به صندوق توسعه حمل و نقل شدند و در ادامه تمام دستگاه‌هاي اجرايي را که از بودجه عمومي استفاده مي‌کنند، مکلف شدند تا حداقل نيم درصد از اعتبارات هزينه‌اي خود را به ارتقاي سطح امنيت شبکه‌ها و سامانه‌هاي خود اختصاص دهند.
کسب وکارهاي اشخاص حقيقي در سکوهاي داخلي مورد تأييد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات که تا پايان سال 1402 فاقد پرونده مالياتي بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالياتي مي‌شوند و 100 درصد وجوه اداره شده پرداختي از محل بازپرداخت وام‌هاي شهريه دانشجويي از سال 1385 تا سال 1402 به خزانه داري کل کشور واريز مي‌شود.
همچنين به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز داده شد تا فضاهاي فرهنگي و هنري در اختيار خود را به صورت رايگان در اختيار متقاضيان بگذارد.
نمايندگان شرکت‌هاي دولتي، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت را مکلف کردند که يک درصد (1%) از هزينه‌هاي خود را براي هم‌افزايي و ارتقاي فعاليت‌ها و توليدات فرهنگي، هنري و ورزشي از قبيل موضوعات قرآني، ازدواج و خانواده، جواني جمعيت، توانمندسازي بانوان و آسيب زدايي از زنان و خانواده، به حساب خاصي نزد خزانه داري کل کشور واريز کنند.
در ادامه نيز نمايندگان مجلس در سال 1403 وزارت راه و شهرسازي مکلف کردند تا يک قطعه زمين به صورت رايگان در قالب شرايط مندرج در قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت به خانواده‌هاي داراي چهار فرزند و بيشتر زير 20 سال اختصاص دهد.
نمايندگان صندوق تأمين خسارت‌هاي بدني را موظف کردند تا مبالغي جهت ديه محکومان معسر جرائم غيرعمد ناشي از تصادف با اولويت زنان معسر پرداخت کند، همچنين نمايندگان نحوه تسويه ديون ارزي داخلي و خارجي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در سال آتي را تعيين کردند.
کد مطلب: 210429
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *