۰
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
رئيس فرهنگستان علوم پزشکی کشور عنوان کرد

سلامت معنوی، يکی از ابعاد چهارگانه سلامت

نشست خبري هشتمين همايش سلامت معنوي با حضور سيد عليرضا مرندي، رئيس فرهنگستان علوم پزشکي کشور و حسن ابوالقاسمي رئيس دانشگاه بقيه الله (عج) در فرهنگستان علوم پزشکي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
سلامت معنوی، يکی از ابعاد چهارگانه سلامت
گروه اجتماعي- سعيد تهراني: نشست خبري هشتمين همايش سلامت معنوي با حضور سيد عليرضا مرندي، رئيس فرهنگستان علوم پزشکي کشور و حسن ابوالقاسمي رئيس دانشگاه بقيه الله (عج) در فرهنگستان علوم پزشکي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سيدعليرضا مرندي، رئيس فرهنگستان علوم پزشکي کشور با اشاره به اينکه سلامت معنوي، يکي از ابعاد چهارگانه سلامت (جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي) است، گفت: پس از آنکه نروژ به عنوان يکي از توسعه‌يافته‌ترين کشورها از سازمان جهاني بهداشت در دهه 1980 ميلادي درخواست کرد اين بُعد سلامت را نيز در کنار 3 بعد جسماني،‌ رواني و اجتماعي به رسميت بشناسد؛ سازمان جهاني بهداشت مصوب کرد هرکشوري متناسب با ارزش‌هاي بنيادين و ساختار نظام سلامت خود به توسعه اين مفهوم بپردازد. وي افزود: هم‌اکنون بسياري از کشورها به اين بُعد از ابعاد سلامت، توجه کرده و آن را در عرصه‌هاي آموزش، پژوهش و مراقبت‌ها و خدمات بهداشتي- درماني وارد نموده‌اند، با اين حال، در کشور ما اين بُعد مهم از ابعاد سلامت، تاکنون چندان‌که شايسته و بايسته است مورد التفات و توجه جدي و دقيق قرار نگرفته است. اين در حالي است ‌که بعد معنويت، از منظر دين مبين اسلام، عميق‌ترين بعد از ابعاد سلامت است و بر ديگر ابعاد سلامت (جسم، روان و اجتماع)، بيش‌ترين و گسترده‌ترين تأثيرات را دارد.
ابوالقاسمي رئيس گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشکي و دبير علمي اين همايش نيز در سخناني با مرور تاريخچه شکل‌گيري گروه سلامت معنوي در فرهنگستان علوم پزشکي؛ دکتر مرندي و دکتر عزيزي را نخستين بنيانگذاران اين گروه معرفي کرد و با ارائه گزارشي از روند فعاليت‌هاي صورت گرفته در فرهنگستان علوم پزشکي و نيز همايش‌هاي گذشته از حدود 12 سال پيش تاکيد کرد: انتشار آثار علمي و تدوين کتاب سلامت معنوي اسلامي با رويکرد علمي براي مطالعات دانشگاهي از مهمترين دستاوردهايي است که زمينه ترويج سلامت معنوي اسلامي را فراهم آورده است. تدوين و ابلاغ سند سلامت معنوي اسلامي نيز از جمله اقداماتي است که اکنون در مراحل نهايي است و به‌زودي افقي تازه را براي علاقمندان به مطالعه و فرهنگسازي در اين حوزه خواهد گشود.
عباس زاده رئيس کميته علمي همايش و محقق پژوهشگاه فرهنگ وانديشه اسلامي نيز در ابتداي اين نشست در باره هدف از برگزاري اين همايش گفت: آشنايي مخاطبان با سلامت معنوي در قرآن، واکاوي مباني، مسائل و نتايج سلامت معنوي در قرآن، بررسي ارتباط سلامت معنوي قرآن‌بنياد با ابعاد مختلف سلامت جامعه، مطالعه راهکارهاي اجرايي و نهادينه‌سازي سلامت معنوي قرآن‌بنياد در سطح جامعه، استفاده از ظرفيت محيط‌هاي آموزشي و ارائه مراقبت‌هاي سلامت براي رشد و ارتقاء معنويت و اخلاق اسلامي در جامعه در افق برنامه‌ريزان اين همايش در اين دوره بوده است. وي افزود: در اين همايش محور‌هايي متعدد داشتيم که 80 مقاله داوري شده و 12 مقاله برگزيده را مطالعاتي در ذيل اين گروه‌ها مي‌توان دانست.
وي ادامه داد: محورهاي همايش سلامت معنوي 1402 عبارتند از: چيستي، مباني، شاخص‌ها، الگوها و روش‌شناسي سلامت معنوي در قرآن (همراه با نقد نظريه‌هاي رقيب و معارض)- ارتباط سلامت معنوي قرآن‌بنياد با ديگر ابعاد سلامت- سلامت معنوي قرآن‌بنياد و ابعاد تمدني، فرهنگي و هنري جامعه- سلامت معنوي قرآن‌بنياد، خانواده و فرزندپروري- سلامت معنوي قرآن‌بنياد و نظام تربيتي و آموزشي (با تأکيد بر نقش مسجد، مدرسه، حوزه‌ علميه و دانشگاه‌)- سلامت معنوي قرآن‌بنياد و ‌رسانه، فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي- سلامت معنوي قرآن‌بنياد و محيط‌هاي بهداشتي و درماني- راهکارهاي نهادينه‌سازي سلامت معنوي قرآن‌بنياد در سطح جامعه- سلامت معنوي قرآن‌بنياد و جوانان (ميزگرد دانشجويي).
هشتمين همايش سلامت معنوي اسلامي با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و حمايت ديگر نهادهاي همراه از دوم تا چهارم اسفند 1402 در سالن همايش‌‌هاي غدير دانشگاه علوم پزشکي قم که ميزباني همايش امسال را برعهده دارد برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 211944
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *