۰
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۵
«آلکسي ناوالني» در زندان درگذشت

مرگ مخالف سرسخت پوتين

ملاقات با فرشته مرگ سرنوشت اغلب مخالفان «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه است. رسانه‌هاي روسيه خبر داده‌اند که «آلکسي ناوالني» اصلي‌ترين رهبر اپوزيسيون روسيه درگذشته‌است ‌؛ اين خبر توسط سرويس مجازات فدرال در منطقه خودمختار يامالو-ننتس گزارش شده است.
مرگ مخالف سرسخت پوتين
گروه بينالملل - علي ودايع:منابع خبري به شبکه خبري راشاتودي گزارش دادند که او بر اثر لخته شدن خون درگذشت. ناوالني 47 ساله در حال گذراندن دوران محکوميت 19 ساله خود به اتهام داشتن يک بنياد ضد فساد بود که دستگاه قضايي روسيه آن را يک «سازمان افراطي» خوانده و فعاليتش را غيرقانوني اعلام کرد. وي در ماه دسامبر گذشته از زنداني در منطقه ولاديمير در مرکز روسيه به يک منطقه دور افتاده در قطب شمال روسيه منتقل شد. اين منطقه دور افتاده با نام خارپ به‌دليل زمستان‌هاي طولاني و طاقت‌فرسا معروف است. خارپ حدود 100 کيلومتر از ورکوتا فاصله دارد که معادن زغال سنگ آن بخشي از سيستم اردوگاه زندان گولاگ شوروي بود.
روزنامه کومرسانت نوشته که پوتين از مرگ ناوالني مطلع شده‌است.پيش از اين، سرويس زندان روسيه اعلام کرد که ناوالني در زندان درگذشت و آنها در حال بررسي دلايل مرگ او هستند.
سرويس تعزيرات فدرال روسيه مي‌گويد که «ناوالني پس از پياده روي در زندان احساس ناخوشي کرده و تقريباً بلافاصله بيهوش شده‌ است.»  اين سرويس خاطرنشان کرد تمام اقدامات لازم براي احياي ناوالني انجام شد، اما روند احيا بي‌فايده بود و در نهايت او درگذشت. طبق روال تعيين شده توسط قانون، مجموعه‌اي از اقدامات تحقيقاتي و عملياتي با هدف تعيين تکليف در اين باره در حال انجام است. اين سرويس در بيانيه‌اي اعلام کرد که همه شرايط درباره اين حادثه مطرح است. «ديميتري پسکوف» سخنگوي کرملين نيز اعلام کرد: تا آنجا که ما مي‌دانيم، در حال حاضر مطابق با تمام قوانين فعلي، سرويس تعزيرات فدرال درگير تمام بازرسي‌ها، شفاف سازي‌ها و غيره است. يعني ديگر هيچ دستورالعملي لازم نيست، زيرا مجموعه قوانين خاصي در اين زمينه وجود دارد که در حال حاضر سرويس تعزيرات فدرال بر اساس آن عمل مي‌کند.
تاسف دشمنان پوتين
از مرگ ناوالني
«کرا يارميش» سخنگوي ناوالني در شبکه ايکس نوشت: «وکيل الکسي اکنون به خارپ پرواز مي‌کند. به محض اينکه اطلاعاتي کسب کنيم آن را گزارش خواهيم کرد.» در همين حال «لئونيد ولکوف» رئيس دفتر وي، اعلاميه زندان را به‌عنوان «اعتراف به کشته شدن» ناوالني در زندان توصيف کرد اما هشدار داد که آن‌ها هنوز تاييدي دريافت نکرده‌اند. «بوريس آکونين» نويسنده معروف روس که در تبعيد خودخواسته به سر مي‌برد؛ گفت: «ناوالني جاودانه شد.» «زلنسکي» رئيس‌جمهوري اوکراين هم در رابطه با مرگ منتقد اصلي پوتين مدعي شد: «ناوالني مشخصا به دست پوتين کشته شده است.» در اين باره، نخست وزير ليتواني با «رژيم قاتل» خواندن دولت روسيه از مرگ ناوالني ابراز تاسف کرد. «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم در موضعي مشابه گفت که «ناوالني با جانش بهاي شجاعتش را پرداخت.»  ينس استولتنبرگ، دبيرکل ناتو گفت که تمام حقايق مربوط به مرگ الکسي ناوالني بايد ثابت شود و روسيه بايد به سوالات جدي پاسخ دهد.
در همين حال، ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفت: واکنش فوري رهبران ناتو به کشته شدن ناوالني در قالب اتهامات مستقيم عليه روسيه، شخصي است. وي افزود: هنوز هيچ بررسي پزشکي قانوني وجود ندارد، اما نتايج غرب از قبل آماده شده‌ است. الکسي ناوالني 47 ساله که دشمن شماره يک ولاديمير پوتين محسوب مي‌شد به 19 سال زندان به اتهام داشتن يک بنياد ضدفساد محکوم شده و در حال گذران اين مدت حبس بود.
ناوالني در ژانويه 2021 ميلادي به محض بازگشت از آلمان به روسيه دستگير شد. او در سپتامبر سال 2020 ميلادي هنگام سفر از سيبري به سمت مسکو، در داخل هواپيما به کما رفت و در نهايت براي درمان به آلمان منتقل شد. آزمايش‌هاي انجام شده در بيمارستان آلمان نشان داد که او به سم اعصاب نوويچوک مسموم شده است.
منتقدان حکومت ولاديمير پوتين مدعي هستند که مسموميت او به دستور رئيس‌جمهوري روسيه انجام شده است، با اين وجود کرملين هرگونه نقش داشتن در اين ماجرا را رد مي‌کند.حالا بايد منتظر ماند و ديد که موج واکنشي مخالفان پوتين به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد اما آنچه که مسلم است اين که اپوزيسيون روسيه و مخالفان داخلي پوتين رهبر اصلي خود را از دست دادند.
 
کد مطلب: 211759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *