۷
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۲
نگاهی به اظهارات جدید آیت الله علم الهدی

از مردم سالاری فصلی تا رای توده های بی دین

علم الهدی گفته برخی در انتخابات به دنبال رای توده های بی دین هستند
علم الهدی گفته برخی در انتخابات به دنبال رای توده های بی دین هستند
آیت‌الله سید احمد علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد، در دیدار با نماینده ولی فقیه و مسوولان عقیدتی سیاسی سپاه امام رضا(ع) که در دفتر امام جمعه صورت گرفت، گفته است: با گذشت انقلاب، شخصیت‌های فکری و فرهنگی نظام توسعه پیدا می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، وی انتخابات را دروازه وسیع مردم سالاری دینی دانست و افزود: در زمان انتخابات یک فضای کاملا باز سیاسی شکل می‌گیرد و در این فضا جریان‌های ضد ارزشی مشغول به فعالیت می‌شوند. او با بیان اینکه به هر کس که در فتنه ۸۸ بوده است یا سکوت کرده است، نباید رای داد، فتنه ۸۸ را معیار دانست و افزود: آنهایی که در فتنه ۸۸ حضور داشتند، سرباز دشمن بودند و افرادی که سکوت کردند جایی در مسئولیت اجرایی کشور ندارند. علم‌الهدی با بیان اینکه برخی از کاندیداها به دنبال رای خریدن هستند، تصریح کرد: در کشور یک بدنه لائیک، لامذهب و بی‌دین وجود دارد و آنها به فکر رای توده‌های بی‌دین هستند. وی ادامه داد: این افراد در گفتمان خود از عناصر بی‌دین استفاده می‌کنند تا بخش بی‌دین جامعه را به طرف خودشان جلب کنند و به این افراد که سابقه فکریشان معلوم است نباید رای داد.
طی سال های گذشته آیت الله علم الهدی از جمله پرشورترین طرفداران اصولگرایان و مخالفان اصلاح طلبان بوده است، که هر از گاهی سخنان جنجال برانگیزی را به زبان آورده است. وی را می توان از آن دسته از روحانیون سنت گرایی به حساب آورد که همواره تیغ را در مقابل کسانی که خواسته اند سخنی مستقل از انحصارطلبان به زبان بیاورند از رو بسته اند. در صحبت های اخیر وی نیز همچنان همین ادبیات دیده می شود، هرچند نکات نسبتا جدیدی نیز می توان در آن یافت. حداقل در یک سال گذشته بارها از شخصیت های مختلف سیاسی در کشور شنیده شد که می بایست آزادی سیاسی در کشور تامین شود، آنچه که مشاجرات زیادی را به همراه داشت و بسیاری از جناح حاکم با محکوم کردن چنین صحبت هایی آنرا را نشانی از خصومت و مسموم کردن فضا تلقی کردند. اما اکنون علم الهدی از فضای باز سیاسی در آستانه انتخابات صحبت به میان می آورد. اگر وی به طور ضمنی بر این مسئله تاکید نمی کند که چنین فضایی صرفا در آستانه انتخابات ها ایجاد می شود و در باقی اوقات با فضایی بسته و گاه امنیتی مواجه هستیم، باید به این سوال پاسخ دهد که دقیقا منظورش از این گفته و اینکه برخی جریان ها از این فضا استفاده می کنند (که احتمالا در زمان های دیگر توان چنین کاری را ندارند) چیست؟
علم الهدی حرف از مردم سالاری می زند. آنچه که باز چندان با ادبیات این گروه سازگاری ندارد . به عنوان نمونه آیت الله مصباح یزدی بارها صراحتا اعلام کرده است که در حکومت اسلامی، خواست و اراده مردم جایگاهی ندارد و مردم صرفا موجد فضای فیزیکی برای موضوعیت یافتن حکومت اسلامی هستند. گرچه دعوای رابطه جمهوریت و اسلامیت در حکومت ایران، دعوایی به طول عمر جمهوری اسلامی است، اما آنچه که همواره مشهود بوده است، تلاش این طیف از روحانیون برای هر چه بیشتر کم رنگ نشان دادن رای مردم در حکومت بوده است. با این وجود در آستانه هر انتخاباتی ایشان نیز از اهمیت رای مردم و مردم سالاری صحبت به میان می آورند.
از فتنه گران تا ساکتین فتنه
نکته بعدی اظهار نظر وی در مورد کسانی که وی فتنه گر و ساکتین در برابر فتنه می خواند است. در اینکه کسانی که فتنه گر خوانده شده اند، جایگاهی در بدنه نظام نخواهند داشت، تقریبا میان تمام اصولگران اتفاق نظر وجود دارد. اما اینکه ساکتین هم چنین حقی نخواهند داشت موضوعی مورد مناقشه است. به احتمال قوی روی نظر علم الهدی را باید به سمت هاشمی رفسنجانی دانست. زیرا از بین کسانی که به عنوان ساکتین یا به قولی خواص بی بصیرت نام برده می شوند، بیش از همه نام رفسنجانی است که برای حضور در انتخابات شنیده می شود. بنابراین می توان این برداشت را داشت که علم الهدی به مردم توصیه می کند که در صورت حضور رفسنجانی به وی رای ندهند و با گفتن اینکه ساکتین در بدنه نظام جایی ندارند به رفسنجانی این پیام را می دهد که خود را برای عبور از فیلتر های انتخاباتی یا بازگشت به قدرت به هر نحو دیگری خسته نکند.
توده های بی دین چه کسانی هستند؟
نکته آخر اینکه می گوید عده ای در میان توده های بی دین به دنبال رای می گردند. اینکه این افراد چه کسانی هستند که در بین این بخش از جامعه به دنبال رای هستند چیزیست که خود وی باید پاسخ دهد. اما آنچیزی که از لابلای صحبت علم الهدی به بیرون می ترواد تناقضی آشکار است که چنین صحبتی با ادبیات رایج در میان سیاست مداران کشور دارد. در ادبیات رسمی سیاسی و حتی عمده ادبیات غیر رسمی در ایران همواره تلاش می شود تا ملت ایران یک دست معرفی شود. ملتی که مطلقا دین دار، حامی ولایت و حامی نظام است. اگر هم به کسانی اشاره شده است که خارج از این دایره بوده اند، جمعیت بسیار قلیلی بوده اند، که یا مزدور بیگانه اند و یا فریب خورده. در واقع تکثر در جامعه ایران هیچگاه به رسمیت شناخته نشده است. حال علم الهدی از جمعیتی بی دین صحبت می کند، که اگر به حرف های خود وی استناد شود، باید آنقدر قابل توجه باشند که عده ای برای پیروزی در انتخابات می توانند روی رای آنها حساب کنند.
گزارش : جواد قربانی
کد مطلب: 28839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *