۰
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۱
نگاهی به یک تاکید

درگيري را در مجلس دهم کم کنيد

«تشنج در مجلس با نطق علي مطهري »، «تشنج در مجلس در پي نطق پزشکيان»، «درگيري لفظي و تشنج در مجلس» «اظهارات جنجالي کوچک‌زاده که صحن مجلس را متشنج کرد» «تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحي».
درگيري را در مجلس دهم کم کنيد

«تشنج در مجلس با نطق علي مطهري »، «تشنج در مجلس در پي نطق پزشکيان»، «درگيري لفظي و تشنج در مجلس» «اظهارات جنجالي کوچک‌زاده که صحن مجلس را متشنج کرد» «تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحي».
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مجلس نهم پر بود از اين اخبار. مجلسي که قرار بود جايي براي رسيدگي به مشکلات مردم باشد شايد بتوان گفت دو سوم زمانش به درگيري و حاشيه گذشت. آنقدر که حتي تجربه مجلس ششم را واقعا با تاريخ پيوند داد! مجلس نهم بعد از چهار سال فعاليت در نهايت توانست لقب پرحاشيه‌ترين مجلس را براي هميشه به نام خود کند. آنقدر که حتي رهبر صبور را به حرف آورد! ايشان روز يکشنبه در ديدار با نمايندگان مجلس دهم گفته اند: «در مجلس بايد آرامش حکمفرما باشد و اين آرامش، قطعا به جامعه نيز منتقل خواهد شد. ايجاد تشنج در مجلس موجب سرريز شدن آن به جامعه و بروز تنش و آثار رواني منفي در جامعه است.» سوال اين است که اين آرامش چطور پديدار مي‌شود و منظور رهبري دقيقا از اين آرامش چه بود؟

آرامش در کلام رهبري

آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي‌صبح روز يکشنبه در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم با تأکيد بر لزوم حفظ اقتدار، هيبت و جايگاه در رأس امور بودن مجلس شوراي اسلامي، به الزامات قانونگذاري خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولويت‌هاي کاري مجلس در عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي، فرهنگ و سياستهاي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي، گفتند: مجلس شوراي اسلامي‌بايد ضمن دميدن روح آرامش در کشور، «انقلابي» باشد و در قانونگذاري انقلابي عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه آمريکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سياستهاي استکبار ايستادگي کند. ايشان ادامه داده اند: نماينده مجلس مي‌تواند طبق بينش و نگاه سياسي خود رأي بدهد و در موافقت يا مخالفت با موضوعي، اظهارنظر يا انتقاد کند اما به هيچ‌وجه نبايد همچون برخي مقاطع در دوره‌هاي قبلي مجلس کار به اختلاف، کشمکش زباني، يقه‌گيري و تشنج کشيده شود.

مجلس نهم و تمام تنشهايش

درگيري‌هاي لفظي، دو دو کردن‌ها، دست به يقه شدن در صحن علني، تذکرهاي مدام رئيس مجلس براي نشستن نمايندگان روي صندليهايشان، تذکر او براي کساني که بيش از زمانشان صحبت مي‌کردند و نظم جلسه را به هم مي‌زدند، حمله به مطهري در حين قرائت نطق، کارتهاي زرد پياپي به وزراي کابينه دولت يازدهم و کارهايي از اين، تنها نمونه‌هاي کوچکي از تنشهاي موجود در مجلس نهم هستند. همان مجلسي که دنباله روي مجلس هشتم و هفتم بود و آنقدر اين جنجالها را ادامه داد تا اينکه مردم به ستوه آمده و عزمشان را جزم کردند تا تکاني اساسي به مجلس دهم بدهند. همين شد که بيش از هفتاد درصد مجلس نهم تغيير کرد و تنها نزديک به 70 نفر از نماينده‌هاي مجلس نهم توانستند بر صندلي‌هاي مجلس دهم جلوس کنند. درگيري‌هاي لفظي و فيزيکي حميد رسايي و کوچک زاده که شهره آفاق است. اصلا يکي از تفريح‌هاي داخل تاکسي‌اي اين بود که مردم به صداي صحن علني که از راديو پخش مي‌شد گوش مي‌کردند و به همه حواشي و سر و صداهايش مي‌خنديدند. جمله اي که گاها از بطن جامعه شنيده مي‌شد اين بود «وقتي نماينده‌ها به جان هم مي‌افتند چرا ما نيفتيم؟» نکته اين است که مجلس در راس امور است. مجلسي که رهبري دوباره بر راس امور بودن آن تاکيد کردند. اين مجلس محل قانون گذاري است و مردم در واقع به جمعي مي‌خنديدند که قانون‌هاي کشور را وضع مي‌کنند و اين جز ابراز تاسف، واکنش ديگري را به دنبال ندارد.

روحيات تشنج‌آفرين مجلس ششم در مجلس نهم زنده شد

«بعضي روحيات تشنج‌آفرين که در گذشته در مجلس ششم رخ مي‌داد، در مجلس نهم نيز رخ داد و اين به بطن جامعه کشيده مي‌شد. در صورتي که نبايد چنين اتفاقي مي‌افتاد. مجلس بايد فضاي آرامش را براي جامعه ايجاد کند. به نظر من منظور حضرت آقا اين است که اين تنشها از بين برود.» غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي با بيان اين حرفها در پاسخ به اين سوال که منظور رهبري از آرامش در مجلس چه است؟ به «مردم‌سالاري»، ادامه مي‌دهد: «الحمدلله مي‌بينيد که روال در مجلس دهم خوب است. کساني آمده اند که از همه آن جنجال‌ها خسته شده اند.» اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهد: «حضرت آقا حتي گفتند تحقيق و تفحص کنيد ولي در آرامش، بدون بوق و کرنا و بدون شلوغ کاري. نکات اخلاقي خيلي درستي است که نماينده‌هاي مجلس بايد به آنها عمل کنند.» عزت‌الله يوسفيان ملا، ديگر نماينده مجلس نيز در واکنش به اين صحبت رهبري مي‌‌گويد: «من فکر مي‌کنم بيشتر منظور نظر آقا آرامش در مذاکرات و صحبتهاست. اينکه توهين نشود، حرف کسي قطع نشود و به کسي لطمه سياسي وارد نشود تا نماينده‌ها بتوانند کارشان را انجام دهند. با اين توصيف بايد آرايش ظاهري در صحن علني مجلس حفظ شود تا نماينده‌ها بتوانند در آرامش قوانين بهتري را تصويب کنند.» محمد قسيم عثماني، عضو هيئت رئيسه مجلس نيز به مردم سالاري مي‌گويد: «اين آرامش قابل توضيح است. منظور ايشان اين نبود که اين آرامش از سکون مجلس بيايد و تضارب افکار در مجلس وجود نداشته باشد. بايد تضارب افکار باشد، ديدگاه‌هاي مختلف، رويکردهاي مختلف باشند اما در عين مطرح شدن رويکردهاي مختلف بايد فضاي آرام براي بيان، تحليل و مقايسه اين آرا وجود داشته باشد که در حالت غلبه احساس بر عقل و منطق براي تصميم گيري در مجلس اتفاق نيفتد.» او درباره مختصات مجلس نهم در اين زمينه مي‌گويد: «دور قبل خوب بود ولي چند نفري بودند که شلوغ مي‌کردند. يکي از ابعاد صحبتهاي ايشان اين بود که اين حاشيه سازي‌ها در مجلس رخ ندهد و مجلس به اصل مشکلات کشور بپردازد. متن را فداي حاشيه‌ها نکنيم. آن متن مجلس که مشکلات اقتصادي و کاري مردم است به آنها پرداخته شود نه به حاشيه‌هايي که نه براي کشور اولويت دارد و نه دردي از مردم دوا مي‌کند.»

کد مطلب: 56769
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *