۰
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۳
پیشروی ارتش عراق در جنگ با داعش ادامه دارد

مقاومت بغداد مقابل آنکارا برای موصل

پیشروی ارتش عراق با همراهی نیروهای مردمی حشدالشعبی و حشدالعشایر ادامه دارد.
مقاومت بغداد مقابل آنکارا برای موصل
پیشروی ارتش عراق با همراهی نیروهای مردمی حشدالشعبی و حشدالعشایر ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در میان پیشروی‌های خوب، سازمان ملل نسبت به احتمال سوء‌استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در شهر موصل و یا قتل آنها ابراز نگرانی کرد. تروریست‌ها هفته گذشته حدود ۲۰۰ خانواده را مجبور کردند مسافت میان روستای السمالیه تا موصل را با پای پیاده طی کنند. همچنین طبق گزارش دفتر حقوق بشر ۳۵۰ خانواده دیگر را نیز مجبور کردند از النجفیه به موصل بروند و این مهاجرت‌های اجباری بخشی از سیاست داعش در ممانعت از فرار غیرنظامیان به مناطق تحت کنترل نیروهای امنیتی عراق است.
در این میان، شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که تروریست‌های تکفیری داعش ۲۸۴ مرد و نوجوان پسر از روستاهای نزدیک موصل را در سه نوبت به قتل رسانده‌اند.
داعش که هنوز شهر موصل را در کنترل خود دارد، پیش‌تر از کشته‌شدگان به عنوان «سپر انسانی» استفاده کرده بود. این جنایت در محوطه مدرسه عالی کشاورزی موصل رخ داده و پیکرهای قربانیان توسط بلدوزر در یک گور جمعی دفن‌شده‌اند. شبکه خبری العالم می‌نویسد که حدود ۱۵۰ تن از این افراد غروب پنجشنبه به قتل رسیده‌اند.
درهمین حال، یک منبع سیاسی عراقی فاش کرد، ابوبکر بغدادی ۵۹ تن از مهمترین سرکرده‌های داعش را به دلیل مذاکره برای عقب‌نشینی از موصل در قبال «خروج امن» از مرزهای عراق اعدام کرد. این مساله نشان دهنده عمیق بودن میزان اختلافات میان داعشی‌ها است و رهبران سیاسی و نظامی عراقی باید از این فرصت برای اداره هرچه بهتر جنگ استفاده کنند.
نکته جالب اینجاست که تانجو بیلتش، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جواب این سؤال که آیا منظور از طرف سوم ترکیه بوده یا خیر گفت که وزارت خارجه ترکیه معمولا به مسائلی که دارای ویژگی عملیاتی هستند، واکنشی نشان نمی‌دهد. اما منابع دیپلماتیک ترکیه‌ای میانجیگری این کشور برای مذاکره با داعش را تکذیب کردند.
در خلال پیشروی‌های خوب عملیات موصل، اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده در سفری غیرمنتظره وارد شهر بغداد شد.
وزیر دفاع آمریکا که پیش‌تر در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرده بود با عبادی بر سر حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل گفت‌وگو کرد. اشتون کارتر در آنکارا تاکید کرد که ترکیه نه تنها در حمله به موصل شرکت خواهد کرد بلکه در آزادسازی شهر رقه در سوریه نیز نقش خواهد داشت. عصر دیروز نخست وزیر عراق پیشنهاد ترکیه مبنی بر کمک در نبرد بازپس‌گیری شهر موصل را رد کرد. وی در مصاحبه با خبرنگارانی که با کارتر سفر کرده‌اند، گفت که می‌داند که ترک‌ها خوهان مشارکت در این نبرد هستند، اما وی به آنها می‌گوید «ممنونم».
یک مقام بلندپایه پنتاگون گفته است که آمریکا و ترکیه در این زمینه «یک سری گزینه‌های نظامی و غیرنظامی» را مدنظر قرار داده‌اند.
کد مطلب: 62318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *