۱
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۰
ترامپ از کلینتون عبور می‌کند

یورش گاوچران خشن

کمتر از یک هفته به انتخابات آمریکا باقی مانده است و «دونالد ترامپ» همانند یک گاوچران خشن سوار بر افشاگری‌های کشنده به سمت «هیلاری کلینتون» می‌تازد. انتخابات الکترال2016 به یک بلبشوی بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است.
یورش گاوچران خشن
کمتر از یک هفته به انتخابات آمریکا باقی مانده است و «دونالد ترامپ» همانند یک گاوچران خشن سوار بر افشاگری‌های کشنده به سمت «هیلاری کلینتون» می‌تازد. انتخابات الکترال2016 به یک بلبشوی بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که در یک انتخابات عادی، اگر یک نامزد حرف هایی را که ترامپ در مورد زنان زده بود بر زبان آورده بود، در این لحظه باید خانم کلینتون با اختلاف ۲۰ درصد از او جلو می بود. اما کارزاری که ترامپ براه انداخته به قدری نامتعارف است که همه معادلات قبلی را بهم ریخته است. از جمله پیش از این قابل تصور نبود که یک نامزد جمهوری‌خواه، نه تنها با دموکرات ها بلکه با رهبران جمهوری خواه هم در جریان مبارزات انتخاباتی خود درگیر شود.
اگرچه زد و خوردهای افشاگرانه کاندیدای دموکرات‌ها با چماق سخنان سخیف ترامپ درباره زنان و کاندیدای جمهوری خواهان با تیغ ایمیل‌های محرمانه هیلاری در رزمان وزارت خارجه در یک تعادل نسبی به سر می‌برد اما اف.بی.آی با ورود به پرونده ایمیل‌های «هماعابدین» (مشاورنزدیک هیلاری) توازن را برهم زده است.
دونالد ترامپ از علنی شدن تحقیقات اف‌بی‌آی استقبال کرده و امروز در میشیگان گفت: «هما متشکرم، هما متشکرم، کار تو عالی بود هما. آنتونی وینراز تو هم متشکرم.» پیشتر و در در ماه مارس سال ٢٠١٥ مشخص شد خانم کلینتون به دلیل استفاده از سرور شخصی برای ای‌میل‌های کاری در زمانی که وزیر خارجه آمریکا بود قانون فدرال آمریکا را نقض کرده است.
نیویورک تایمز گزارش داد که حرکت اف بی آی، ستاد انتخاباتی کلینتون را به لرزه درآورده است. بر اساس نظرسنجی ۳۰ اکتبر ای بی سی و واشنگتن پست (هر دو تشکیلات پشتیبان خانم کلینتون)، یک سوم حامیان خانم کلینتون گفتهاند که بر اثر تحولات جاری «کمتر احتمال» دارد که به وی رأی دهند.
زلزله دوم اردوگاه دموکرات
در میان بهت اردوگاه دموکرات‌ها، سایت افشاگر ویکی‌لیکس در دومین افشاگری کشنده علیه هیلاری فاش کرد که در مناظره میان «هیلاری کلینتون» و رقیب دموکراتش «برنی ‌سندرز»، سوالات مناظره از قبل در اختیار کلینتون قرار گرفته بوده است.بر اساس این افشاگری تحلیلگر برجسته سی‌ان‌ان، دونا برازیل، پیش از مناظره‌ای که سی‌ان‌ان برگزارکننده آن بود، سوالات را برای جان پودستا، رئیس تیم انتخاباتی کلینتون فرستاده است.

برازیل از چهره‌های شناخته‌شده حزب دموکرات است و از ماه ژوئیه مشاور ویژه رهبر این حزب شد، پس از آنکه مشاور قبلی به دلیل افشاگری‌های ویکی‌لیکس از سمتش استعفا کرد. مناظره کلینتون و سندرز در ماه مارس (۴ ماه پیش از آن) برگزار شده بود.

ویکی‌لیکس این خبر را از طریق هک کردن ایمیل‌های شخصی دونا برازیل به دست آورده است. این ایمیل‌ها نشان می‌دهند که برازیل با این کار به کلینتون این امکان را داده تا در مناظره برابر سندرز دست بالا را داشته باشد.
اعلام این خبر انزجار داخلی در میان بی اعتمادی دموکرات‌ها به هیلاری کلینتون را تشدید خواهد کرد.
سبقت در افکار عمومی
در یک بررسی تحلیلی می‌توان گفت که تاهمین دوهفته پیش همه نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که کاندیدای دموکرات‌ها یکه تاز رقابت‌های انتخاباتی الکترال 2016 بود؛ از میان کسانی که گفته بودند قصد شرکت در انتخابات را دارند، ۵۰ درصد از کلینتون و ۳۸ درصد از ترامپ حمایت کرده بودند. امروز بسیاری از گمانه زنی‌ها برهم خورده است زیرا در آخرین نظرسنجی‌ها نظرسنجی روز ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) ا، خبر از کاهش فاصله دو کاندیدا به ۱ درصد داد (کلینتون ۴۶ و ترامپ ۴۵ درصد). روزنامه لس آنجلس تایمز از این هم پا را فراتر گذاشته و از برتری 5 درصدی ترامپ سخن گفته است.
تکلیف بعضی از ایالات به دلیل اختلاف زیاد دو طرف در نظرسنجیها مشخص است، بعضی از آن ایالت‌ها قطعا به کلینتون و برخی به ترامپ رأی خواهند داد. اما در ایالات «صحنه نبرد» رقابت نزدیک و پیش بینی قطعی امکان‌ناپذیر است.این ۱۱ ایالت عبارتند از: کلرادو، فلوریدا، آیوا، میشیگان، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا و ویسکانسین براساس تحلیل بی بی سی، اگر بخواهیم نظرسنجی‌ها را تا این لحظه ترجمه کنیم، معنایش این است که شانس پیروز خانم کلینتون به مراتب بیشتر از ترامپ است (۷۷ درصد در مقابل ۲۳ درصد طبق برخی مدل‌های محاسباتی بر اساس نظرسنجی‌ها). اما همین مدلها تا یک هفته پیش شانس کلینتون را بالای ۹۰ درصد گزارش میکردند. به عبارت دیگر مجموعه نظرسنجیها نشان میدهد که ترامپ در حال کم کردن فاصله خود با رقیب است.
یک سیستم هوش مصنوعی که از سال ۲۰۰۴ ابداع شده با جمع‌آوری ۲۰ میلیون داده، از شبکه‌های عمومی‌ و اجتماعی، شامل گوگل، فیسبوک، توییتر و یوتیوب و تجزیه و تحلیل آنها توانسته نتیجه انتخابات را ظرف ۱۲ سال گذشته بدون خطا پیش‌بینی کند. این سیستم، از سال ۲۰۰۴، تمام نتایج انتخابات مقدماتی هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را را بدون اشتباه پیش بینی کرده است. منطق سیستم این است که کاندیدایی پیروز خواهد شد که بیشترین توجه را در این شبکه‌ها به خود جلب کرده باشد. بنا به گفته ابداع‌کننده این سیستم، ترامپ پیروز این انتخابات خواهد بود. سنجیو رای، خالق این سیستم می‌گوید که در صورت باخت ترامپ، برای اولین بار بعد از ۱۲ سال سیستم خطا کرده است.
در تحولی دیگر، به گزارش واشنگتن پست، آلن لیچمن، «استاد برجسته تاریخ از دانشگاه آمریکایی» (American University) که ظرف ۳۰ سال گذشته تمام نتایح انتخابات آمریکا را درست پیش‌بینی کرده، طبق مدلی که برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات تولید کرده، برخلاف نظرسنجی‌ها ادعا می‌کند که دموکرات‌ها قادر به حفظ کاخ سفید نخواهند بود.
اگر تا دیروز مضحک‌ترین گمانه‌زنی پیروزی ترامپ بود، امروز ترامپ خود را در قامت رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بیند. انتخاب ترامپ اتفاقی است که بسیاری از معادلات آمریکایی را برهم خواهد زد که رسانه‌های غول پیکر حامی‌ هیلاری کلینتون شکست خوردند و این شبکه‌های اجتماعی تحت نفوذ جمهوری‌خواهان است که به پیروزی رسیدند. ترامپ معتقد به انزوای رفتاری و تعامل با روسیه است که این مسئله قطعا تبعات خاص خود را دارد.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 62810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *