۱
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۱
رفیق «بابک زنجانی» آزاد می‌شود

«رضا ضراب» سوژه معامله ترامپ با اردوغان

پرونده «رضاضراب» در آمریکا و ترکیه به اندازه پرونده «بابک زنجانی» در تهران جنجالی شده است. این دو رفیق قدیمی به معمایی غیرقابل حل تبدیل شده‌اند.
«رضا ضراب» سوژه معامله ترامپ با اردوغان
پرونده «رضاضراب» در آمریکا و ترکیه به اندازه پرونده «بابک زنجانی» در تهران جنجالی شده است. این دو رفیق قدیمی به معمایی غیرقابل حل تبدیل شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، «رودلف جولیانی» شهردار سابق نیویورک و مشاور حقوقی رضا ضراب می‌گوید مقام‌های ارشد دولت آمریکا حاضرند در ازای منافع امنیتی ایالات متحده، در این پرونده به نفع موکلش اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جولیانی به یک دادگاه فدرال در نیویورک گفت با توجه به ماهیت جرایمی که به آقای ضراب نسبت داده شده و با توجه به اهمیت مناسبات سیاسی دو کشور، مقامات ترکیه و آمریکا برای راه حل دیپلماتیک این مسئله «آماده» هستند. بتازگی سندی از حالت محرمانه خارج شده که نشان می دهد رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک رسما مامور شده تا در همکاری نزدیک با مقامات عالی‌رتبه آمریکا و ترکیه، راهی دیپلماتیک برای حل وفصل پرونده رضا ضراب، پیدا کند. آقای جولیانی، که از حامیان فعال کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» بود، در استشهادی که بتازگی مهر محرمانه آن برداشته شده، مدعی شد که حل و فصل این پرونده، به سود امنیت ملی ایالات متحده است.
متن استشهاد نامه ای که جولیانی به درخواست دادگاه نوشته و به دستور قاضی علنی شده نشان می دهد این حامی پروپا قرص دونالد ترامپ در این رابطه نه با دفتر دادستانی یا دادگاه نیویورک که با مقام‌های عالی رتبه دولت ترامپ مشورت کرده است.
بر این اساس دادستان کل آمریکا، «جف سشنز» پیشاپیش در جریان ملاقات رودی جولیانی و مایکل موکیزی با رییس جمهوری ترکیه قرار گرفته است.در عین حال دو نفر پیش از این دیدار با یکی از مقام‌های ارشد وزارت امورخارجه آمریکا در ترکیه هم ملاقات و گفتگو کرده‌اند.
در این استشهاد نامه آمده است که «مقام‌های ارشد دولت ترکیه و آمریکا مشتاق پیگیری توافقی در این پرونده هستند که هم امنیت آمریکا را حفظ کند و هم پرونده را حل کند.»
«جولیانی» که شهرت خود را مدیون دوره‌ای است که در مقام دادستان فدرال ناحیه جنوب ایالت نیویورک، علیه تبهکاری مالی مدیران شرکتهای «وال استریت» تلاش می‌کرد، در استشهاد خود یادآوری کرد که با آقای «اردوغان» در باره پرونده «ضراب» دیدار داشته و فعالیت خود برای تامین آزادی رضا ضراب را «قانونی» قلمداد کرد که بدون سابقه هم نیست.
اعتراض دادستان‌های آمریکایی
«پریت بارارا»دادستان سابق فدرال ناحیه جنوبی ایالت نیویورک، در واکنش به فاش شدن تلاش جولیانی به عنوان وکیل ضراب، در «توئیتر» نوشت: «امید انسان این است که قانون و اجرای مستقل مفاد آن، همچنان برای ایالات متحده و وزارت دادگستری آمریکا، مهم باشد.»اعتراض بارارا در حالی است که او یک ماه پیش با دستور دادگستری دولت ترامپ از سمت خود برکنار شد.
همزمان با این اعتراض‌، دادستان آمریکایی «دنیس لوکارد» نیز گفت با اینکه رضا ضراب متهم به «نقض جدی امنیت ملی» است، رودولف جولیانی، شهردار سابق نیویورک و مایکل موکازی، دادستان کل سابق آمریکا، تلاش کرده‌اند نشان دهند که میزان دخالت او در تبانی چندساله‌‌ای که به دولت ایران و دیگر سازمان‌ها اجازه می‌داده به نهادهای مالی آمریکا دسترسی داشته باشند، محدود بوده است.
به موازات پرونده رضاضراب، دادستانی آمریکا به خاطر اتهامات مشابه، علیه «محمد‌هاکان آتیلا» یکی از مدیران ارشد‌هالک بانک، یک بانک دولتی ترکیه، نیز اعلام جرم کرده است. هر دو نفر تا این مرحله از دادرسی اتهامات را رد کرده‌اند.این پرونده در سطوح عالی قدرت ترکیه نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. ماه گذشته «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بازداشت محمد‌هاکان آتیلا را «سیاسی» دانست و «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه نیز نهادهای مسئول در آمریکا را متهم کرد که برای محاکمه محمد ضراب «انگیزه‌های پنهانی» دارند.
رضا ضراب، که در تهران متولد شده و گفته می شود دارای تابعیت سه گانه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و احتمالا دارای گذرنامه مقدونیه است. رفیق گرمابه و گلستان بابک زنجانی ، فروردین ۱۳۹۵ هنگامی که در فلوریدا به سر می‌برد، به اتهام نقض قوانین و مقررات تحریم مالی جمهوری اسلامی در آمریکا، دستگیر شد. این اتفاق با واکنش تند و خشمگینانه اردوغان مواجه شد. ضراب در سال ۲۰۱۳ همراه با رئیس پیشین‌هالک بانک ترکیه و سه وزیر وقت این کشور در پرونده مشهور به «رشوه بزرگ» که منجر به جنگ اردوغان با فتح الله گولن گردید، بازداشت شده بود. نشریات ترکیه گزارش داده بودند که ضراب خود را یکی از کارمندان بابک زنجانی، ثروتمند ایرانی قلمداد کرده بود که هم اکنون در ایران زیر حکم اعدام است.


کد مطلب: 68956
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *