کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژه‌ی آخرِ هفته‌ی «مردم‌سالاری آنلاین»

سریالهای برترِ تاریخ (۲)

16 اسفند 1397 ساعت 14:49

روزهای پایانیِ هفته، زمانی خوب است برای دیدنِ سریالهایی خوب. سریالها اگر درست برگزیده شوند، می‌توانند سخنهایی بسیار برای گفتن داشته باشند.


روزهای پایانیِ هفته، زمانی خوب است برای دیدنِ سریالهایی خوب. سریالها اگر درست برگزیده شوند، می‌توانند سخنهایی بسیار برای گفتن داشته باشند.
در هفته‌ی گذشته، در «مردم‌سالاری آنلاین»، پایگاهِ اینترنتیِ داده‌ی فیلم را معرفی کردیم و بر پایه‌ی داده‌های این پایگاه پنج سریالِ برترِ تاریخ: سیاره‌ی زمین ۲، دسته‌ی برادران، بازیِ تاج‌وتخت، سیاره‌ی زمین ۱ و افسارگسیخته را شناساندیم. اینک به رده‌های ششم تا دهمِ این فهرست می‌نگریم:

 
۶. سیم (The Wire)
برخی از منتقدان «سیم» را، با داستانی ژرف و تأثیرگذار و کارگردانیِ هنرمندانه و خلاق، بزرگ‌ترین سریالِ تاریخِ تلویزیون در همه‌ی زمانها و مکانها دانسته‌اند.
این سریال در بالتیمورِ مریلندِ امریکا می‌گذرد و هر فصلش به جنبه‌هایی از زندگی در این شهر، همچون دادوستدِ غیرِ قانونیِ موادِ مخدر، فسادِ دستگاههای اداری و قضایی، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و ...، می‌پردازد.
این سریالِ جنایی ـ درام را نویسنده و خبرنگارِ پیشینِ پلیس «دیوید سایمون» نوشته است. سایمون خود سالها در بالتیمور زندگی کرده و به علتِ شغلی که داشته نه تنها از نزدیک با فعالیتهای گروههای تباهکار و دلالانِ موادِ مخدر در این شهر آشنا بوده که از دیوان‌سالاری و ساختارهای دولتی نیز شناختی درخور داشته است.
این سریال را شبکه‌ی HBO ساخته و پخش آن از سالِ ۲۰۰۲ آغاز و در سالِ ۲۰۰۸، پس از پخشِ پنج فصل و ۶۰ قسمت، پایان یافته است.
۷. کیهان: سفری ماجراجویانه به جای‌زمان (Cosmos: A Spacetime Odyssey)
«کیهان: سفری ماجراجویانه به جای‌زمان» سریالی بی‌مانند برای مشتاقانِ دانشِ کیهان‌شناسی و کسانی است که در پی فهمِ این جهانِ بزرگ و دیرینه و سازوکارهای آن‌ هستند.
مجریِ این مستندِ علمی «نیل دگراس تایسون»، اخترفیزیکدانِ امریکایی، است.
مهم‌ترین خرده‌ای که بر این مستند می‌توان وارد کرد، نگاهِ غرب‌محورانه‌ و مبنتی بر این اندیشه‌ی نادرست است که دانش از غرب آغازیده و در غرب به انتهای خود رسیده است. برای نمونه، در بخشهایی از این سریال که به تاریخِ علم پرداخته می‌شود، نه تنها به نقشِ دانشمندانِ ایرانی اشاره‌ای سطحی و گذرا می‌شود که از آنان صرفا با نامِ دانشمندانِ مسلمان یاد می‌شود، در حالی که از دانشمندانِ غربی نه با لقبِ دانشمندانِ مسیحی که با ذکرِ ملیتِ آنان: امریکایی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ... یاد می‌شود.
این سریال از شبکه‌ی تلویزیونیِ فاکس در سالِ ۲۰۱۴ در یک فصلِ ۱۳ قسمته پخش شده است و فصلِ دوم آن نیز از فاکس و نشنال جئوگرافیک در بهارِ سالِ آینده پخش خواهد شد.
 
۸. سیاره‌ی آبیِ ۲ (Blue Planet II)
«سیاره‌ی آبیِ ۲» مجموعه‌ مستندی از طبیعت است که تمرکزش بر زندگیِ دریایی است.
فیلمبرداریِ این مجموعه بیش از چهار سال به درازا کشیده است و ۱۲۵ منطقه از ۳۹ کشورِ جهان را در برمی‌گیرد و دستاوردِ ۶۰۰۰ ساعت فیلم از ۴۰۰۰ غواص در زیرِ آب است.
این مستند در یک فصلِ هشت قسمته در سالِ ۲۰۱۷ از بی‌بی‌سی پخش شده است.
 
۹. ریک و مورتی (Rick and Morty)
«ریک و مورتی» سریالی پیچیده و طنزپایه با شگردِ پویانمایی است که  روایتگرِ داستانهای دانشمندِ نابغه و دیوانه‌ای به نامِ ریک، و نوه‌ای خام و پریشان به نامِ مورتی، است که بیشترِ آن هم در جهانهای موازی سپری می‌شود و سرشار از شوخیهای بامزه و پرمعنا است.
این سریال بیننده را به فکر کردن به مسائلی پیشِ پا افتاده که به ندرت به آنها می‌اندیشد وادار می‌کند و با تخیلی قوی به او می‌فهماند که تا چه اندازه در این جهان کوچک و ناچیز است.
پخش ریک و مورتی از سالِ ۲۰۱۳ آغاز شده است و تا کنون سه فصلِ آن پخش شده است. زمانِ پخشِ فصلِ تازه‌ی آن نیز روشن نیست.
 
۱۰. کیهان (Cosmos)
«کیهان» ساخته‌ی ستاره‌شناسِ نامدار کارل سیگن است که بیننده را به یک گردشِ علمیِ جذاب برپایه‌ی نظریه‌های دانشمندانِ کیهان‌شناس دعوت می‌کند.
«کیهان: سفری ماجراجویانه به جای‌زمان» که در این فهرست در رده‌ی هفتم جای دارد، در واقع، تقلیدی پیروزمند از این مستندِ «کیهانِ» سیگن است.
کیهان در سالِ ۱۹۸۰ در قالبِ یک فصلِ ۱۳ قسمته پخش شده است.
 


کد مطلب: 104153

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/104153/سریالهای-برتر-تاریخ-۲

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir