کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنان شمخانی؛ از ادعا تا واقعیت

پالس هایی برای پایان حصر

14 آبان 1396 ساعت 17:54

«واژه حصر واژه درستی نیست؛ این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند. آنها هرکسی را اراده کنند می‌توانند ببینند» ؛ این سخنان شمخانی در هفته گذشته عجیب ترین و پرواکنش ترین حرف در طول عمر شمخانی بود . سخنانی که علی رغم ظاهر شفافش برداشت های متفاوتی از آن شد .


«واژه حصر واژه درستی نیست؛ این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند. آنها هرکسی را اراده کنند می‌توانند ببینند» ؛ این سخنان شمخانی در هفته گذشته عجیب ترین و پرواکنش ترین حرف در طول عمر شمخانی بود . سخنانی که علی رغم ظاهر شفافش برداشت های متفاوتی از آن شد .
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شمخانی دلیل درستی سخنانش را دیدار اسماعیل دوستی با مهدی کروبی دانسته بود و شاید تنها کسی که سخنان شمخانی را تائید کرد نیز همان اسماعیل دوستی بود ! وی اعلام کرد :«گشایشی از سوی شورای امنیت ملی به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی درخصوص بحث حصر در حال وقوع است».
پیش از این و در طول سالهای حصر ، افراد مختلفی ادعاهایی درباره محصورین داشتند ؛ مثل اینکه آنها از غذاهای درجه یک استفاده می کنند، استخر و اسب سواری می روند و ادعاهایی از این قبیل ؛ اما کمتر کسی برای این قبیل سخنان ارزشی قائل بود ؛ جالب اینجا بود که گویندگان آن سخنان هیچ گاه منکر «حصر» نبودند اما سخنان شمخانی نمونه ای بی همتا در این خصوص بود.
بعد از انتشار این سخنان ، خانواده های موسوی و کروبی اعلام کردند که برخلاف سخنان شمخانی تغییری در وضعیت محصورین رخ نداده است ؛ از جمله حسین  کروبی اظهار کرد: در ارتباط با ملاقات آقای دوستی با آقای کروبی ، نیروهای امنیتی فرد ملاقات کننده را انتخاب کردند که پیش حاج آقا برود و همچنین در مورد اشخاص دیگر نیز به همین ترتیب است و خود آقای کروبی نگفته‌اند چه کسی به ملاقاتشان برود. دو تن  از خواهران مهندس موسوی هم اعلام کردند که سه ماه است نتوانسته برادرش را ببیند ؛ اما شنبه گذشته خبر آمد که خانواده موسوی جمعه  به ملاقات مهندس موسوی و خانم رهنورد  رفتند. همچنین دو خواهر میرحسین موسوی نیز که اعلام کرده بودند ماه‌هاست از دیدن برادر خود محرومند روز گذشته توانستند به دیدار موسوی و رهنورد بروند. سایتی که این خبر را برای اولین بار منتشر کرد ، نوشت که به خانواده موسوی اعلام شده است که آن‌ها روز جمعه هم می‌توانند با او و همسرش دیدار کنند ؛ و به این ترتیب می توان گفت که این گشایش در حصر موسوی و رهنورد پس از سخنان شمخانی دبیر امنیت ملی کشور به وجود آمده است.
پس از انتشار این خبر ، علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز در گفتگو با ایسنا  اظهار داشت: به نظر می‌رسد شرایط جدیدی برای آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌های اخیر با آنها نشان می‌دهد گشایشی در وضعیت آنها حاصل شده و بنا دارند قدری فضا را باز و شرایط جدیدی ایجاد کنند.
در طول هفت سال گذشته ، ادامه حصر باعث شده وضعیتی پیش بیاید که تصمیم گیری درباره پایان حصر ، برای آمران این اقدام چندان ساده نباشد و شاید تنها راه باقیمانده برای پایان حصر ، همین گشایش مختصر اما دنباله دار باشد تا به  مرور این داستان پایان یابد .
شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پایان حصر گفته بود: «مساله حصر زمانی حل می شود که دلیل وقوع آن حل شود، دلیل آن هم روشن است که پس از انتخابات ۸۸ رخ داده است». به این ترتیب و با توجه به گشایش های صورت گرفته ، سخنان شمخانی را می توان بخشی از پروسه طراحی شده برای پایان دادن به این موضوع تلقی کرد ، سخنانی که این پالس را برای تندروهای موافق حصر دارد که باید بپذیرند که داستان در حال تمام شدن است ، همچنان که حیات سیاسی احمدی نژاد تمام شده است. اما معنی این سخنان شمخانی برای مردم این است که «ان شاء الله در آینده ، حصر واژه درستی نخواهد بود».
 


کد مطلب: 76498

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/76498/پالس-هایی-پایان-حصر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir