۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۴
سخنان شمخانی؛ از ادعا تا واقعیت

پالس هایی برای پایان حصر

«واژه حصر واژه درستی نیست؛ این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند. آنها هرکسی را اراده کنند می‌توانند ببینند» ؛ این سخنان شمخانی در هفته گذشته عجیب ترین و پرواکنش ترین حرف در طول عمر شمخانی بود . سخنانی که علی رغم ظاهر شفافش برداشت های متفاوتی از آن شد .
پالس هایی برای پایان حصر
«واژه حصر واژه درستی نیست؛ این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند. آنها هرکسی را اراده کنند می‌توانند ببینند» ؛ این سخنان شمخانی در هفته گذشته عجیب ترین و پرواکنش ترین حرف در طول عمر شمخانی بود . سخنانی که علی رغم ظاهر شفافش برداشت های متفاوتی از آن شد .
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شمخانی دلیل درستی سخنانش را دیدار اسماعیل دوستی با مهدی کروبی دانسته بود و شاید تنها کسی که سخنان شمخانی را تائید کرد نیز همان اسماعیل دوستی بود ! وی اعلام کرد :«گشایشی از سوی شورای امنیت ملی به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی درخصوص بحث حصر در حال وقوع است».
پیش از این و در طول سالهای حصر ، افراد مختلفی ادعاهایی درباره محصورین داشتند ؛ مثل اینکه آنها از غذاهای درجه یک استفاده می کنند، استخر و اسب سواری می روند و ادعاهایی از این قبیل ؛ اما کمتر کسی برای این قبیل سخنان ارزشی قائل بود ؛ جالب اینجا بود که گویندگان آن سخنان هیچ گاه منکر «حصر» نبودند اما سخنان شمخانی نمونه ای بی همتا در این خصوص بود.
بعد از انتشار این سخنان ، خانواده های موسوی و کروبی اعلام کردند که برخلاف سخنان شمخانی تغییری در وضعیت محصورین رخ نداده است ؛ از جمله حسین  کروبی اظهار کرد: در ارتباط با ملاقات آقای دوستی با آقای کروبی ، نیروهای امنیتی فرد ملاقات کننده را انتخاب کردند که پیش حاج آقا برود و همچنین در مورد اشخاص دیگر نیز به همین ترتیب است و خود آقای کروبی نگفته‌اند چه کسی به ملاقاتشان برود. دو تن  از خواهران مهندس موسوی هم اعلام کردند که سه ماه است نتوانسته برادرش را ببیند ؛ اما شنبه گذشته خبر آمد که خانواده موسوی جمعه  به ملاقات مهندس موسوی و خانم رهنورد  رفتند. همچنین دو خواهر میرحسین موسوی نیز که اعلام کرده بودند ماه‌هاست از دیدن برادر خود محرومند روز گذشته توانستند به دیدار موسوی و رهنورد بروند. سایتی که این خبر را برای اولین بار منتشر کرد ، نوشت که به خانواده موسوی اعلام شده است که آن‌ها روز جمعه هم می‌توانند با او و همسرش دیدار کنند ؛ و به این ترتیب می توان گفت که این گشایش در حصر موسوی و رهنورد پس از سخنان شمخانی دبیر امنیت ملی کشور به وجود آمده است.
پس از انتشار این خبر ، علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز در گفتگو با ایسنا  اظهار داشت: به نظر می‌رسد شرایط جدیدی برای آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌های اخیر با آنها نشان می‌دهد گشایشی در وضعیت آنها حاصل شده و بنا دارند قدری فضا را باز و شرایط جدیدی ایجاد کنند.
در طول هفت سال گذشته ، ادامه حصر باعث شده وضعیتی پیش بیاید که تصمیم گیری درباره پایان حصر ، برای آمران این اقدام چندان ساده نباشد و شاید تنها راه باقیمانده برای پایان حصر ، همین گشایش مختصر اما دنباله دار باشد تا به  مرور این داستان پایان یابد .
شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پایان حصر گفته بود: «مساله حصر زمانی حل می شود که دلیل وقوع آن حل شود، دلیل آن هم روشن است که پس از انتخابات ۸۸ رخ داده است». به این ترتیب و با توجه به گشایش های صورت گرفته ، سخنان شمخانی را می توان بخشی از پروسه طراحی شده برای پایان دادن به این موضوع تلقی کرد ، سخنانی که این پالس را برای تندروهای موافق حصر دارد که باید بپذیرند که داستان در حال تمام شدن است ، همچنان که حیات سیاسی احمدی نژاد تمام شده است. اما معنی این سخنان شمخانی برای مردم این است که «ان شاء الله در آینده ، حصر واژه درستی نخواهد بود».
 
کد مطلب: 76498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *