۰
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲

مروری بر سرمقاله های روزنامه ها

قانون_ یادداشت:نیروهای عقل گرا و اعتدالی در پارلمان، اکثریت قاطع را در دست دارند و یک اتحاد نانوشته شکل گرفته است که این اتحاد حول محور عقلانیت و اعتدال قرار گرفت و تعداد انگشت شمار تندروهای راه یافته آنچنان اندک است که برخلاف ادوار گذشته حتی به صورت نمایشی هم حاضر به رقابت نیستند.  درواقع عدم حضور تندروها در صحنه رقابت برای انتخاب رئیس مجلس، انتخاب مبارکی است نه اینکه کدام یک از فرزندان اعتدال رئیس بشوند. نیروهای عقل‌گرا باید مراقبت نمايند که تندروها به دلیل تعداد اندک، لباس اصولگرایی به تن نکنند و از تریبون اصولگرایی برای تخطئه دولت و ایجاد شکاف بین دولت و مجلس بهره نگیرند...

تولید بنجل یا خرید بنجل؟

شهروند_ یادداشت:...مشكل اينجاست كه چيني‌ها انواع و اقسام كيفيت‌ها را توليد مي‌كنند؛ بعضي‌ها معتقدند كه براي كيفيت كالاهاي خودشان ٤ گريد يا رده دارند. ما مثل همه كشورهاي ديگر مي‌توانيم كالاهايی باكيفيت مورد نظر را بخريم. غربي‌ها كالاهایي با بالاترين كيفيت را مي‌خرند كه گران‌تر است و ما هم پايين‌ترين كيفيت يا همان اجناس بنجل را مي‌خريم. اين مشكل چه ربطي به چيني‌ها دارد؟ اگر ما نمي‌توانيم سازوكار درستي براي واردات خود تعريف كنيم، چرا توپ را به زمين چيني‌ها مي‌اندازيم؟ اگر جنس بنجل از چين نخريم يا استاندارد كالاي وارداتي را رعايت نكنيم، آيا چيني‌ها به زور به ما كالا خواهند فروخت؟

نمایندگان پاسخ امید مردم را می دهند

 وقایع اتفاقیه_ یرمقاله:...نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازتاب پیروزی اصلاح‌طلبان و لیست امید بوده است و نمایندگان مردمی که به تغییر اکثریت مجلس رأی دادند، با انتخابی که تداوم امید است اولین پیام خود را برای مردم خواهند فرستاد. نمایندگان فهرست امید با انتخاب فردی که بیشترین اقبال عمومی را کسب کرد در اولین پیامی که برای مردم می‌فرستند این همراهی خود با خواست موکلان را باید نشان دهند. انتخاب کسی که بالاترین میزان اعتماد افکار عمومی را به‌دست‌آورد، احترام و توجه به خواست مردم است. در مجلس دهم فضای بسیار مناسبی برای فعالیت و کار وجود دارد و همدلی و همراهی نمایندگان از جناح‌های مختلف موجب کارآمدی بیشتر مجلس می‌شود.

سگ ها را گشوده اند، سنگ ها را نبندید!

 کیهان_ یادداشت:چرا آمریکا با لگدمال کردن تمامی موازین شناخته شده و ضوابط تعریف شده در حقوق بین‌الملل که همه کشورهای عضو سازمان ملل- از جمله آمریکا- ملزم به رعایت آن هستند، 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به آسانی آب خوردن می‌بلعد و مطابق گزارش‌های موثقی که در دست است، برای نزدیک به 50 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های مسدود شده کشورمان نیز از دادگاه‌های آمریکا حکم مصادره گرفته و یا مصادره آن را در دستور کار دارد؟! آیا تنها راه مقابله با این غارتگری مراجعه به دیوان داوری لاهه و یا استمداد از سازمان ملل و سایر سازمان‌ها و مراکز بین‌الملل است؟

فقط یک راه حل دارد

 اعتماد_ سرمقاله:بحث اعتبارنامه خانم مينو خالقي منتخب مردم اصفهان به مراحل حساسي رسيده است. برخي مثل آقاي حدادعادل معتقدند كه بايد از نظر شوراي نگهبان تبعيت كرد. برخي نيز معتقدند وزارت كشور بايد اعتبارنامه وي را صادر كند و تصميم‌گيري را به عهده مجلس بگذارد. دليل اين گروه روشن است. زيرا وي تاييد صلاحيت شده و در انتخابات نيز راي آورده و انتخابات هم تاييد شده است و ديگر جايي براي رد دوباره آرا يا صلاحيت وي وجود نداشته است. در اين ميان برخي افراد به مسبوق به سابقه بودن چنين اقدامي اشاره دارند و به همين دليل آن را موجه مي‌دانند، و برخي ديگر بي‌سابقه بودن آن را دليل غيرقانوني بودن مي‌دانند. در حالي كه نه مسبوق به سابقه بودن آن مي‌تواند اين كار را موجه و قانوني كند و نه بي‌سابقه بودنش، آن را غيرقانوني خواهد كرد. هر فعلي بايد قابليت دفاع حقوقي داشته باشد.

 

 

  امنیت در پناه نقد و نقادی

شرق_ سرمقاله:وقتی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری از فضای نقد و نقادی ناراضی هستند، باید به این مهم پرداخته شود که فضای موجود، فضایی مقبول و پذیرفته‌شده نیست و امنیت در همه زمینه‌های آن آسیب‌پذیر است. به مهم‌ترین بازوی نقد و نقادی مردم یعنی روزنامه‌ها توجه کنید؛ آیا «رکن چهارم دموکراسی»، یعنی مطبوعات، در شرایط بسته‌بودن فضای نقد و نقادی -که مورد تأیید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری محترم هم نیست- توانسته است به رسالت تاریخی خود بپردازد؟...

 

کد مطلب: 55513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *