۰
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۶

مروری بر سرمقاله های امروز روزنامه ها

قانون_ یادداشت:روند سیاسی دو سه سال گذشته دولت بسیاردرست و مناسب بوده است. در حال حاضر به خاطر مزاحمت‌های بیرونی آمریکا و همچنین سیاه‌نمایی‌های داخلی روند پیشرفت کارها در دولت تا حدی کند شده است و دولتمردان باید برای جبران کندی این روند تلاش‌ کنند. با توجه به این که بخش عمده موانع کسب و کار ریشه در ساختارهای ضدتوسعه‌ای و غیرتوسعه‌ای موجود در کشور دارد که خارج از حیطه وظایف دولت است، چنانچه دولت بتواند روی موانع کسب و کار تا آن‌جایی که در حیطه مسئولیت اوست، کار کند می‌تواند تا حدودی از فشار رکود در جامعه بکاهد و زمینه اشتغال را نیز فراهم کند.

وجوه نرم خشونت را فراموش نکنیم

 شهروند_ یادداشت:وقتي كه با تيتر و عنوان «وجوه نرم خشونت» مواجه مي‌شويم، به طور طبيعي دچار يك نوع تناقض مي‌گرديم. دو كلمه نرم و خشونت با يكديگر تناسبي ندارند، ولي واقعياتي در زندگي اجتماعي ما وجود دارد كه به مراتب از خشونت جسمي و سخت بدتر است. يك دليل بدتر بودن آنها اين است كه كسي آن را خشونت نمي‌داند. اگر كسي به دليل چهره، لهجه، جنسيت، دين و... از سوي بخشی از جامعه يا از سوي صاحبان قدرت مورد تبعيض قرار گيرد، و اين تبعيض نيز طبيعي جلوه داده شود يا به چشم نيايد، بدترين نوع خشونت را متحمل شده است. وقتي كه از برده‌داري صحبت مي‌كنيم، در ابتدا ذهن ما متوجه تنبيه بردگان يا استثمار آنان مي‌شود، در حالي كه اگر يك نفر برده باشد و تنبيه هم نشود، بدترين نوع خشونت را متحمل شده است. متأسفانه در جامعه ما توجه اصلي به خشونت‌هاي فيزيكي و جسمي است، و كمتر به ساير خشونت‌ها توجه مي‌كنيم.

«خیزِ برد» برای سمت های مجلس

 شرق_ سرمقاله:رأی اصلاح‌طلبان در این انتخابات، رأی ترجیحی بود و حتی برخی افراد در فهرست «خبرگان ملت» قرار گرفتند که مواضعی علیه اصلاح‌طلبان دارند؛ اما همه می‌دانند رأی ترجیحی ما و مردم به این افراد، از بهترین تصمیم‌هاي سیاسی سال‌های پس از انقلاب است. مجلس دهم مجلس پرابهامی است و احتمال‌ها درباره اعضای هیأت‌رئیسه و چینش فراکسیون‌ها، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. حتی برخی نمایندگان هنوز تصمیم خود را مبنی بر اتخاذ یک موضع سیاسی روشن نگرفته‌اند؛ به‌هر‌حال بعد از چند رأی‌گیری سرنوشت‌ساز ممکن است تکلیف روشن‌تر شود و در اوایل این دوره، احتمال اینکه تعداد آرای ممتنع زیاد باشد یا چرخش آرا رخ دهد بسیار است

سرمایه گزاری خارجی مکمل نه جایگزین

فرهیختگان_ سرمقاله:... ابهام در تعریف حقوق مالکیت و رعایت آنها در کشورهای مختلف بوده و هست. اولین نگرانی سرمایه‌گذاران خصوصی و حقیقی، چه بومی و چه خارجی، تهدیداتی است که متوجه سرمایه‌گذاری و دارایی‌های آنهاست. این تهدیدات در آشوب‌های سیاسی به شکل مصادره انقلابی ظاهر می‌شوند و در دوران ثبات، تحت‌تاثیر فساد اداری به شکل دسیسه‌هایی با ظاهر قانونی به وجود می‌آیند. کشورهای در حال توسعه‌ای که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده‌اند، کشورهایی بوده‌اند که حدود حقوق مالکیت را به روشنی تعریف کرده‌اند. در این کشورها، دستگاه قضایی کمر به دفاع از این حقوق بسته است و کمبودهای قانونی را که برای تعرض به این حقوق مورد استفاده قرار می‌گیرند، برطرف کرده است.

چند می گیری بخندانی؟

  ابتکار_ سرمقاله:از همان روزی که برنامه خندوانه رامبد جوان پا گرفت و به مدد این برنامه پرمخاطب و عروسک جناب خان، شبکه کمتر شناخته شده نسیم جان گرفت و احتمالا به سوددهی رسید، به ناگهان در جام جم موجی تازه از علاقه به کپی کاری و برنامه سازی به شیوه تکرار تجربه‌های داخلی و خارجی به وجود آمد. به طرفه العینی رقابت بین مدیران شبکه های سراسری سیما برای دعوت از مجریان جنجالی تلویزیون و جُنگ سازی‌های تقلیدی داغ شد. ... و به همین میزان تولید برنامه‌های جدی‌تر ... غیرتقلیدی و خلاقانه به حاشیه رفت... به طور کلی مواد اصلی لازم برای ساخت تمامی این برنامه ها یکسان بوده و عبارت است از: کپی سناریو از یک برنامه تلویزیونی مشهور خارجی به عنوان طرح (یک عدد)، مجری مشهور (یک نفر)، مهمان برنامه (یک یا چندنفر)، تماشاچیان حاضر در استودیو (به تعداد کافی). تنها تفاوت در نوع و میزان افزودنی‌ها و مزه‌ها، فضا و لوکیشن برنامه و حجم لودگی و بداخلاقی و نحوه نمک‌پاشی مجریان کمی تا قسمتی محترم این برنامه‌ها است.

کد مطلب: 55627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *