۰
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۸

مروری بر سرمقاله های روزنامه ها

آرمان_یادداشت: مدتی است در عرصه سیاسی کشور به ویژه در میان حامیان و هواداران دولت یازدهم از ضرورت تغییر و تحول در کابینه دولت یازدهم سخن به میان می‌آید. در این راستا دکتر روحانی باید برای برون‌رفت از شرایط موجود و ارائه کارنامه موفق در سال۹۶ چاره‌ای بیندیشد. اگر تدبیر لازم صورت نگیرد، مجلس دهم برای نشان دادن استقلال و عدم وابستگی به دولت ساکت نخواهد بود و این احتمال وجود دارد برخی از اعضای کابینه با استیضاح نمایندگان مجلس برکنار شوند. اگر دولت نخواهد تغییراتی در کابینه ایجاد کند نتیجه چنین خواهد شد که دست آقای روحانی و تیم تدبیر و امید برای اقدامات اثرگذار و مطلوب در یکسال باقیمانده بسته خواهد شد و از سوی دیگر اقبال به روحانی در انتخابات ۹۶ هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

طرح مجلس، گرفتاری های بیشتر برای دولت ایران

 اعتماد_ یادداشت:موضوع پيگيري غرامت خسارت‌هاي وارده ناشي از اقدامات امريكا به كشورمان پيش از هر چيز موضوعي است كه جزو وظايف ذاتي دولت محسوب مي‌شود و نياز به تصويب قانون ندارد. دولت ايران به شكل طبيعي موظف است تا اين دست مسائل را پيگيري حقوقي كند. اما جداي از اين طرح اخير نمايندگان داراي نقاط ضعف جدي است كه مي‌تواند موضوع دريافت غرامت از طرف كشورمان را پيچيده‌تر و حتي غيرممكن كند. متاسفانه دولت ايران امكانات و اموالي را در خاك امريكا دارد كه به اين كشور اجازه مي‌دهد احكام دادگاه‌هاي خود عليه ما را به اجرا بگذارد. حال آنكه ما در ايران چنين موقعيتي را نداريم. متن تهيه‌شده توسط نمايندگان مجلس مي‌تواند در مقام مطالبه و يك آرزوي سياسي بسيار متين و قابل تامل باشد اما از منظر حقوقي نخواهد توانست ما را به سمت گرفتن حقوق‌مان پيش ببرد...

مجلس دهم، یار دولت دوازدهم!

 همدلی_ سرمقاله:محدودیت‌های روحانی در برخی وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت کشور بی‌تردید متاثر از فضای مجلس نهم و البته تا حدودی تمرکز دولت روی سیاست خارجی و التفاط اندک به سیاست داخلی بود که باعث شد برخی کارشناسان در این رابطه هشدارهایی را مطرح کنند. حال قریب به یک سال از عمر دولت یازدهم باقی مانده و اگر روحانی می‌خواهد به برخی دیگر از برنامه‌های خود در داخل جامه عمل بپوشاند و به چهارساله دوم ریاست جمهوری‌اش بیندیشد، باید با تدبیر و حساسیت بیشتری از شرایط موجود استفاده کند. درواقع تشکیل مجلس دهم و ورود اکثریت نمایندگان همسو با دولت بهترین فرصت را برای دکتر روحانی به وجود آورده تا برخی تغییرات و برنامه‌هایی را که با وجود مجلس نهم قابلیت اجرا نداشت عملیاتی کند.

طرح های ناپخته برای نظام بانکی

 دنیای اقتصاد_ سرمقاله:وجود نقص در قوانین بانکی هم کشف جدیدی نیست. تنها تفاوت، ایجاد وفاق ملی بر وجود مشکل در عرصه بانکداری و نیاز به حل این مشکلات است که امر مبارک و تازه‌ای است. با این حال، به‌نظر می‌رسد هم طرحی که مجلس شورای اسلامی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کرده و هم لایحه‌ای که از سوی سیاست‌گذاران این حوزه تهیه شده، بیشتر به شاخ‌‌وبرگ امور پرداخته‌اند. به نظر می‌رسد هر دو تدبیر اتخاذ شده برای بازنگری ریشه‌ای در صنعت بانکداری به عنوان یک ضرورت اصلی پاسخ مناسبی ندارند.

ضرورت سرمایه گذاری در بخش سلامت

 فرهیختگان_ یادداشت: بخش سلامت علاوه‌بر نکاتی که موردنظر وزارت بهداشت است، در نگاه اول در بعد ارتقای کیفیت بهداشت در کشور دارای اهمیت است و در نگاهی دیگر می‌توان این اهمیت را از منظر وزارتخانه‌هایی ماننــــد اقتصـــــاد، وزارت‌خارجه و سایر وزارتخانه‌هایی که مستقیما با وزارت بهداشت ارتباطی نداشته‌اند، بررسی کرد؛ زیرا این بخش از یک سو در شاکله اقتصادی کشور و از سوی دیگر در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند. بنابراین غیر از بخش بهداشت که برای ما ضرورت دارد و دارای اهمیت است، سرمایه‌گذاری‌ها و تامین منابع مالی برای ارتقای کیفیت بهداشتی کشور در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

کد مطلب: 55825
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *