۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۴

مروری بر سرمقاله های امروز روزنامه ها

شهروند_ یادداشت:متاسفانه در بحث فساد و مبارزه با آن ذهن‌هاي ساده متوجه پاکی یا ناپاکی افراد و كارگزاران مي‌شود. گويي كه مشكل فساد لزوما ناشي از وجود افراد غيرمتعهد و دنيادوست است و اگر مديران و مسئولان از افراد پاك‌دست انتخاب شوند، مسأله فساد حل مي‌شود. اين ايده بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند موجب نهادينه شدن فساد شود. البته منظور اين نيست كه افراد پاك‌دست عهده‌دار امور نشوند؛ قطعا چنين برداشتي نادرست است. منظور اين است كه منشاء اصلي بروز فساد در نظام اداري و مقررات و ساختارهاي اجتماعي است. با معيوب و ناكارآمد بودن این موارد، هنگامی که پاك‌ترين افراد نيز عهده‌دار امور شوند، در مبارزه با فساد شكست خواهند خورد و پس از مدتي خودشان نيز به نحوي آلوده و فاسد خواهند شد

دو و نیم خرداد

 همدلی_ سرمقاله:ماه خرداد با جمهوری اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد و اگر قرار باشد که یکی از ماه‌های سال را به عنوان تاریخی‌ترین ماه جمهوری اسلامی برشمرد، بدون تردید خرداد خود را به تاریخ تحمیل خواهد کرد. آغاز حرکت رهبر انقلاب از 15خرداد42 و پایان حضور مادی ایشان در 14خرداد1368، برگزاری 6 دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ماه و سرانجام آزادسازی قطعه‌ای مهم از خاک میهن در روز سوم همین ماه از سال 1361 به این ماه تشخصی تاریخی داده‌ است.( اگرچه رویدادهای تلخ پس از انتخابات 22خرداد88 هم در این میانه جای خود دارد)

تصورات نادرست درباره فاینانس

 دنیای اقتصاد_ سرمقاله: در ایران به‌دلیل شرایط سال‌های گذشته و وجود واسطه‌ها و دور زدن تحریم‌ها، پول‌های هنگفتی توسط افراد حقیقی جابه‌جا شده است. بنابراین تصور این است که ارقام چند ده میلیون دلاری به نوعی پول توجیبی شمرده می‌شوند و می‌توان آن را از بانک‌های خارجی قرض گرفت. اما واقعیت این است که این ارقام در دنیای مالی اگر قرار باشد به‌صورت وجه نقد باشد ارقام بزرگی محسوب می‌شوند و کاملا به دور از ذهن است که بانکی حاضر باشد این مبالغ را به‌صورت پول نقد در اختیار متقاضی قرار دهد، بلکه با شبکه تامین‌کنندگان و فروشندگان مواجه خواهد شد. برای تامین مالی طرح‌های بزرگ‌تر نیز معمولا یک بانک به تنهایی وارد نمی‌شود و از سازوکار سندیکایی استفاده می‌شود.بنابراین واقعیت این است که نمی‌توان همه جنبه‌های طرح شامل مجری و تامین‌کننده و... را تعیین کرد و در انتها به‌دنبال فاینانسور گشت!

فاتحان فروتن فردا

ابتکار_ سرمقاله:سوم خرداد پس از سی و چند سال هنوز حرف هایی برای گفتن دارد و هنوز قصه ها در سینه دارد که روایت کند. می خواهد تمام نشود. و تمام نمی شود. راویان قصه های شاد و شیرین آن روزگار هم انگار با تاریخ مغازله می کنند. هربار که روایتش می کنند در گرماگرم روایتشان می شنوی که حرفی و سخنی و خبری ناگفته رخ می کند گویی خرمشهر، قصه اش را برای هر نسل می گوید و برای هر کدام،‌حرف های تازه ای دارد. برای امروزیان قصه ای، ساز می کند و برای فرداییان قصه ای دیگر. چندان که راویان آن قصه دلربا، آن روز که اسلحه در دست رو به لنزها لبخند می زدند انگار می دانستند که در چشم های تاریخ خیره مانده اند. .

 

عراق به کجا می رود

 جهان صنعت_ یادداشت:آنچه امروز در عراق می‌گذرد، صد‌البته‌ فقط به تصمیمات شتاب‌زده و در مواردی اشتباه غرب و در راس آنها آمریکا برنمی‌گردد، اما حمله به عراق به دلیلی که هیچ‌گاه درستی و قاطعیت آن هرگز به اثبات نرسید، اگرچه سایه شوم دیکتاتور را از سر مردم این کشور برداشت اما با در هم شکسته شدن ارتش که بسیاری از اعضای آن با وجود وفاداری اجباری به حزب بعث، در زمره میهن‌پرستان و آزادیخواهان کشور به حساب می‌آمدند، راه برای ایجاد هرج و مرج‌های آینده به خودی خود باز شد ضمن اینکه حضور گروهی از بعثی‌های پرنفوذ که به لطف دیکتاتوری صدام، بر قدرت سوار بودند و به فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی دامن می‌زدند، هیچ‌گاه تمام و کمال از صحنه سیاست عراق حذف نشدند‌ و با تشکیل باندهای مخفی به خرابکاری و آدم‌کشی و عملیات تروریستی دست زده و می‌زنند.

کد مطلب: 56121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *