۰
پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۹

مروری بر سرمقاله های روزنامه ها

گذار به  دموکراسی

 قانون_ یادداشت:جامعه امروز ما همچون اکثر کشورهای جهان سوم در حال گذار از وضعیت موجود به سمت دموکراسی و تقویت قانونمداری و عملکرد سیستمی و حزبی است. قشر نخبگان فکری به عنوان آوانگاردهای تغییرات اجتماعی در این پروسه نقش بسزایی دارند و می توانند این روند را تسریع و هدایت کنند یا برعکس . لذا  نباید فقط ناظر این روند و تحولات باشند بلکه بایدفعالانه نقش مثبت خود را به عنوان یک رسالت ذاتی ایفا کنند تا اصلاحات نه فقط به معنای سیاسی آن بلکه به معنای اجتماعی و فرهنگی آن اتفاق افتاده و منجر به تقویت پایه های فکری مردم و شکل گیری اندیشه منسجم اکثریتی که خواهان اصلاحات هستند شود.

عربستان در مسیر تقابل منطقه ای

شرق_ یادداشت:سیاست خارجی عربستان از آغاز روی‌کارآمدن ملک‌سلمان دستخوش تغییرات راهبردی شده است. این تغییرات را در یک جمله می‌توان به این شکل توصیف کرد که ریاض به‌سرعت از راهبرد تعامل بر پایه نفوذ معنوی روی هم‌پیمانان محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به راهبرد تقابل بر پایه اعمال قدرت تغییر مسیر داده است. این پرسش در همین دوره کوتاه روی‌کارآمدن ملک‌سلمان از سوی بسیاری از ناظران و کارشناسان امور عربستان سعودی مطرح شده که آیا این تغییر ناگهانی به دلیل تغییر کادر فوقانی قدرت (به علت درگذشت ملک‌عبدالله) صورت گرفته یا اینکه این کشور در دوره قبل از روی‌کارآمدن ملک‌سلمان نیز آماده این تحول بوده و راهبرد دوره ملک‌عبدالله امکان تداوم نداشت...

رفاقت بعد از رقابت

 ابتکار_سرمقاله_ : خوشبختانه عارف و لاریجانی در اظهار نظرهای گذشته خود بر رفاقت و تعامل بعد از رقابت تاکید داشته‌اند و انتظار می رود جناح های سیاسی و رسانه‌ها نیز از این امر تاسی کنند. بدترین اتفاقی که ممکن است برای فضای سیاسی امروز کشور رخ دهد، ادامه کشمکش ها بر سر انتخاب ریاست مجلس و جدال میان جناح های سیاسی بعد از مشخص شدن رئیس قوه مقننه  وبه دنبال مقصر بودن است که می تواند جرقه ای برای شروع اختلافات بیشتر در مجلس اتی باشد

نعل وارونه به اقتصاد مقاومتی

جوان_ یادداشت:اين جمله که «بايد سرمايه خارجي جذب شود تا اقتصاد مقاومتي شکل بگيرد»، ناشي از درک غلط از مفهوم اقتصاد مقاومتي بوده و به منزله اجتماع نقيضين است که امري محال است. اساساً پيش‌فرض اقتصاد مقاومتي قبول و باور به تلاش دشمن براي به زانو در آوردن نظام بوده و نظام اسلامي نيز تلاش مي‌کند تا با مقاوم‌سازي اقتصادي و از بين بردن تکيه‌گاه‌هاي اقتصاد ايران به اهرم‌هاي اقتصادي دشمن، آثار تحريم‌ها را از بين برده يا کم‌اثر کند. اقتصاد مقاومتي فرض را بر آن مي‌گيرد که دشمن همچنان دشمني مي‌کند و حتي از سرمايه‌گذاري در ايران نيز بيش از سودجويي مادي به دنبال کشف راه‌هاي جديد براي نفوذ، اختلال اقتصادي، دشمني و مقابله با نظام اسلامي ايران است.

آزمون وخطا تا کی؟

فرهیختگان_ یادداشت:دختربچه‌ای پنج ساله به همراه مادرش به پارک رفته بود که به‌دلایل نامعلومی داخل حوض افتاده و توسط پمپ مخصوص آبشار مصنوعی به داخل پمپ کشیده شده و جانش را از دست می‌دهد؛ بار دیگر شاهد مرگی دلخراش بر اثر سهل‌انگاری و بی‌تفاوتـــی‌ها بوده‌ایم. نخستین‌بار نیست که شاهد این دست حوادث دلخراش در کشور هستیم و به عبارتی باید بگویم که آمار این‌گونه رخدادها بسیار بالاست، همواره پس از این اتفاق‌هاست که همه می‌پرسند مسئول چه کسی یا ارگانی است و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟ 

 

 

.

کد مطلب: 56249
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *