۰
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۰

مروری بر سرمقاله های امروز روزنامه ها

 

گسترش روابط بدون چالش

 فرهیختگان_ سرمقاله: وزارت امور خارجه با سفر محمدجواد ظریف به کشورهای اروپایی به‌ویژه دور سفر جدید خود نشان داد که فضای تنفسی جدیدی را فراهم آورده تا بتواند کارکرد و ماموریت خود را در پسابرجام به انجام رساند. بی‌تردید چارچوب‌های ناشی از سیاست‌زدگی برخی گرو‌ه‌های سیاسی در ایران  و فشارهای سیاسی ناشی از برخورد قدرت‌های بزرگ با جمهوری اسلامی در گذشته فضای عملکرد وزارت امور خارجه را به سمت و سوی ایجاد یک کارکرد معنادار در موضع‌گیری سیاسی در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داده بود...ایران اکنون کانون آرامش منطقه است. ایران فضای تنفسی دیپلماتیک و سیاسی را تجربه می‌کند که محصول خردورزی سیاسی ناشی از عقلانیت دیپلماتیکی است که در مساله برجام در حوزه سیاست خارجی و نه‌تنها در حوزه وزارت امور خارجه بلکه در دیگر نهادها و ارکان قدرت به وجود آمد.

اهتمام جدی برای تغییر

 وقایع اتفاقیه_ سرمقاله:انتخابات هیئت‌رئیسه در مجلس دهم اتفاق خوشایندی برای اصلاح طلبان و به طور کلی لیست امید بود. انتخاب اکثریت اعضای هیئت‌رئیسه از اصلاح طلبان رخدادی است که پس از سال‌ها رخ می دهد، بنابراین، این امر را باید مهم و با اهمیت تلقی کنیم. با وجود اینکه به دلایل مختلف ریاست مجلس را حق محمد‌رضا عارف می‌دانستیم اما از طرف دیگر نیز باید گفت علی لاریجانی مدیری قوی است که در لیست امید نیز حضور داشته است. وی دارای درایت و کفایت سیاسی است و می تواند با خرد جمعی عمل کند،به طوری که هماهنگ با دیگر اعضای هیئت‌رئیسه به پیشبرد منویات ملی کمک کند...

شفاف سازی پیام 7 اسفند

 وطن امروز_ یادداشت:...اکنون روشن شده است لیست امید در مجلس لزوما مساوی فراکسیون امید نیست. عضویت در لیست امید در انتخابات 7 اسفند بیشتر یک روش برای رای‌آوری بوده تا اینکه شاخصی باشد از گرایش‌های سیاسی واقعی انتخاب‌شوندگان. به این نتیجه‌گیری، یک مطلب دیگر را هم می‌توان اضافه کرد و آن اینکه فراکسیون امید هم لزوما مساوی اصلاح‌طلبی خالص نیست. شکاف میان اولویت‌ها، مواضع و تحلیل‌های سیاسی محمدرضا عارف با سران اصلاحات در بیرون مجلس امری نیست که کسی بتواند آن را انکار کند.

تثبیت پیروزی مردم در مجلس

 ایران_ یادداشت:انتخابات درون پارلمانی از جهات مختلفی قابل بررسی است. از منظر جهت گیری‌های سیاسی و ائتلاف‌های انتخاباتی پر واضح است که فهرست امید پیروزی قاطع خود را هم در انتخابات مجلس و هم در انتخاب هیأت رئیسه تثبیت کرده است. اکثریت تندرو و مخالف دولت و برجام درمجلس نهم جای خود را به اکثریتی داده که با شعار اعتدال و حمایت از دولت و برجام وارد مجلس شده‌اند.از آن اکثریت تندرو جز اقلیتی ضعیف چیزی باقی نمانده است. ترکیب هیأت رئیسه مجلس از منظر فهرست امید ترکیبی ارزشمند است و به هیچ وجه قابل مقایسه با مجالس پیشین نیست...

عبور دوباره از نا امیدی به امید

 اعتماد_ یادداشت: تركيب هيات‌رييسه مجلس به واضح‌ترين شكل ممكن فضاي سياسي حاكم بر كشور در چارچوب فعاليت‌هاي «ممكن» را ترسيم مي‌كند. پر بيراه نيست اگر بگوييم انتخابات داخلي مجلس درس بزرگ ديگري از سياست‌ورزي براي اصلاح‌طلبان بود؛ طيفي كه نبايد از ياد ببريم براي رسيدن به بهارستان از چه دالان‌ها و كوره راه‌هاي سختي گذشت. درس اصلي را بايد در «ماندن» در مسير و «كنار نكشيدن» ديد. در قدم‌هاي ابتدايي اين راه، خارج كردن نامزدهاي اصلي اصلاح‌طلبان نه تنها هيچگاه باعث توقف آنها نشد بلكه اين جريان توانست نتيجه‌اي تاريخي را با توجه به وضعيت و توازن حاكم بر ميدان رقابت رقم بزند. اين پايداري حضور دوباره خود را به شكل ديگري در انتخابات هيات رييسه مجلس نشان داد؛ آنجا كه نتيجه انتخابات روز يكشنبه نه تنها اصلاح‌طلبان را نا اميد نكرد بلكه آنها را بر آن داشت تا خود را جدي‌تر براي انتخابات ديروز وارد صحنه كنند.

کد مطلب: 56536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *