۰
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۹

مروری بر سرمقاله های روزنامه ها

جرم سیاسی همچنان در هاله ای از ابهام

 قانون_ یادداشت: در حالي كه جرم سياسي تعريف سهل و ممتنعي دارد چرا قانونگذار به اين نكته مهم توجه نكرده و صرفا  در شش ماده به صورت ناقص، قانون  جرم سياسي را تصويب كرده است؟ ضمن آنكه اگر تشخيص جرم سياسي برعهده قضات گذاشته شود، تبعات منفي آن طبيعتا پيدا خواهد شد.  آنچه كه مشخص است نقد كننده حكومت يا  اساسا اظهار نظر و نقد سياست و حكومت، از مظاهر حقوق مدني هر شهروندي است، او حق دارد در چهارچوب رعايت احترام و اخلاق، عملكرد مسئولان مملكت را به بوته نقد بگذارد. طبيعتا اين‌گونه افراد هرگز در مطالب انتقادي خود، مبادرت به توهين و افترا  نسبت به مسئولان مملكت نمي‌كنند كه اگر اينگونه باشد قانونگذاردر قوانين مختلف از جمله قانون مجازات اسلامي تكليف اين اشخاص را مشخص كرده و نيازي به وضع قانون جديد نبود.

چشم دانشگاهیان به ترکیب کمیسیون آموزش

  همدلی_ سرمقاله: ... باید اذعان داشت کمیسیون آموزش و تحقیقات همواره یکی از کمیسیون­های مهم تلقی می‌شده است، چراکه اساسا حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها چه به لحاظ حساسیتی که دارد و چه به دلیل تاثیری که می‌تواند در جامعه داشته باشد و از همه مهم‌تر مسائل علمی را در بر می‌گیرد متعاقبا قوانینی که مرتبط با آنها به تصویب می‌رسد، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و طبیعتا می‌تواند در حوزه آموزش عالی کشور بسیار تعیین‌کننده باشد نباید فراموش کرد که در مجلس نهم بی‌توجهی‌هایی به کمیسیون آموزش و تحقیقات نشان داده شد که همین عامل مشکلاتی را برای حوزه آموزش عالی به دنبال داشت. هنوز موانعی که در دوره قبل بر سر راه دولت در راستای آموزش عالی و وزارت علوم قرار گرفت فراموش نشده است، که نمونه بارز آن مربوط به چالش­هایی است که نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر سرراه دولت و وزارت علوم ایجاد کردند.

آسیب ها در مقام توصیف نمانند

 وقایع اتفاقیه_ سرمقاله:موضوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی نباید در مرحله توضیح و توصیف باقی بمانند و داشتن اطلاعات کافی نسبت به شرایط موجود، لازم و ضروری است. البته داشتن اطلاعات درباره آسیب‌های اجتماعی فقط در قالب برنامه کافی نیست، بلکه باید به‌طور‌مشخص با زمان‌بندی مناسب به دنبال گام‌های بعدی حل آنها باشیم. بنابراین به‌طور‌مشخص باید درباره آسیب‌های اجتماعی حساس باشیم و با طرح آسیب‌هایی که در صحن علنی مجلس بیان شد، بگوییم که قصد داریم از این سطح از آسیب‌های اجتماعی به فلان سطح آنها را کاهش دهیم.

تاریخ امریکا ورق می خورد

 جهان صنعت_ سرمقاله: نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر 2016 به سود هر کدام از دو حزب کلاسیک این کشور تمام شود، بدون تردید برگ تازه‌ای را به تاریخ ایالات متحده اضافه خواهد کرد. همچنان که در انتخابات 2008 با راهیابی یک سیاهپوست از خانواده‌ای نیمه‌آفریقایی، نیمه‌آمریکایی، تابوی رنگین‌پوست بودن برای حضور در کاخ سفید شکسته شد، این‌بار نیز در صورت پیروزی هیلاری کلینتون برای نخستین بار یک زن، روی صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد نشست. از طرفی با آنچه در حزب جمهوریخواه گذشت و می‌گذرد برای نخستین بار- دست کم در چند دهه اخیر- فردی به عنوان نامزد انتخابات برگزیده شد که نه‌تنها عضو حزب نیست بلکه هیچ سابقه سیاسی و اجرایی در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود..

احیای وزارت رفاه وتامین اجتماعی برای مقابله با آسیب ها

 ایران_ یادداشت:متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشور در شرایطی روند روبه رشدی را در پیش گرفته که هنوز زیرساخت‌های کشور برای مقابله با آنها آماده نشده است. اعتیاد هم اکنون یکی از اصلی‌ترین آسب‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود اما زنانه شدن آن با توجه به ماهیت جنس زن و قدرت باروری و تولید مثلی که دارد آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. امروز در حالی باید به بحث زنانه شدن اعتیاد با اولویت مادران معتاد باردار و کودکان شیرخوارشان پرداخت که همچنان خلأ جدی در حوزه قوانین و زیرساخت‌های لازم وجود دارد و این مسأله مهم هنوز در دستور کار جدی دستگاه ها قرار نگرفته است.

 

کد مطلب: 56724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *