۰
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۸

مروری بر سرمقاله های پنجشنبه

شهروند_ یادداشت: نحوه و مدل حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول و مقایسه آن با حمله مشابه در فرودگاه بلژیک نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش رهبري اين حمله را بر عهده داشته است. اجرای این حمله تروریستی در آخرین روزهای ماه رمضان و در یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان و در یکی از توریستی‌ترین شهرهای جهان نشان می‌دهد که این حمله نه‌تنها ماهیت ضد دولتی داشته بلکه ماهیتی ضدغربی نیز داشته است.

کالبد شکافی یک حادثه غم انگیز

شرق_ یادداشت:در یک حادثه فراموش‌نشدنی، تعدادی از سربازان پاک و مظلوم که همگی از تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های کشور بودند، با ‌هزاران امید و آرزو، در‌حالی‌که خانواده‌های آنها بی‌صبرانه منتظر حضورشان بودند، بسیار مظلومانه و غریبانه در میان گریه‌ها و ضجه‌های خانواده و بستگانشان در آغوش خاک آرام گرفتند. شاید حق این بود که یک روز به احترام آنها عزای عمومی اعلام می‌شد؛ البته دلسوزی و حساسیت مسئولان نظام و مردم خوب و مهربان ایران در فضای مجازی شایسته تقدیر است.  بی‌شک آثار روانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی‌ای را که این حادثه برای خانواده‌های آنها، بستگانشان، مردم و جامعه در پی دارد، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان محاسبه کرد...

اعتراف امریکا به نقش سازنده ایران

آرمان_ یادداشت:وزیر امورخارجه آمریکا روز گذشته نقش ایران در مبارزه با داعش را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و اذعان داشت چنین همکاری‌هایی به نفع جامعه جهانی است. ایران بر اساس شاخص‌های تعریف شده در سیاست خارجی خود عمل می‌کند و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر یکی از ارکان آن است که تا به امروز، هیچ گاه برخلاف این موضوع رفتار نکرده و نخواهد کرد. به عبارت دیگر، امور داخلی هر کشور مربوط به همان کشور است.

سرنوشت اقتصاد ایران به کدام سو می رود؟

اعتماد_ یادداشت: سرنوشت اقتصاد ايران به كدام سو مي‌رود؟ اين پرسشي است كه اين روزها بسياري به دنبال پاسخي براي آن هستند. خوشبختانه دولت يازدهم طي اين سه سال گذشته توانست عملكرد خوبي را در حوزه اقتصاد در كارنامه خود به ثبت برساند. برخلاف اينكه در دولت قبل كشور درگير ركود و از طرفي شاهد نرخ رشد اقتصادي منفي بود، دولت يازدهم با تدبير مسوولان اقتصاد كشور را به سمت و سوي آرام كردن نرخ‌هاي بالاي ركود و تورم برد و تا حدودي رونق اقتصادي را به كشور بعد از حدود ١٠سال بازگرداند.  از سويي در دوره رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد، نرخ رشد به سطح بسيار نازلي و حدود منفي ٤درصد سقوط كرد، اما با چاره‌انديشي و تمهيدات خاص توانستيم به رشد مثبت ٣درصد برسيم كه اتفاق مباركي در اقتصاد ايران محسوب مي‌شود...

همه در خدمت توسعه ملی باشیم

فرهیختگان_ سرمقاله: باید آستین‌ها را بالا زد و با جدیت مسیر توسعه را هموار ساخت. چنین تحرکی نیاز به آن دارد که نه از تاریخ انتقام بگیریم و نه بخواهیم نیروهای موجود و روندهای فعلی را به دلیل سرپوش نهادن بر تاریخ رفتارها و کردارهای خود، با گرفتاری‌ها و مشکلات زیاد مواجه کنیم یا آنها را در چاله‌های کوچک و بزرگ بیندازیم. در چنین جامعه‌ای همه ترجیح می‌دهند کاسب باشند به جای آنکه تلاش کنند و چیزی به اسم تولید به‌عنوان زیربنای پیشرفت و توسعه ملی شکل بگیرد. در چنین فضایی، این ترجیح عمومی در همه طیف‌ها نیز دیده می‌شود. یعنی به شکل گسترده تولیدگریزی رخ می‌دهد و این اتفاق بدترین پدیده برای توسعه است.

کد مطلب: 57732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *