; ?>; ?> بزرگترین موفقیت شیطان از دید احمدی‌نژاد - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۷

بزرگترین موفقیت شیطان از دید احمدی‌نژاد

رییس جمهور با اشاره به غفلت تاریخی انسان گفت: بزرگترین موفقیت شیطان ایجاد غفلت در انسان با وجود مجاهدت پیامبران و اولیاء خداست.
به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی با تشکر از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره گفت: صحبت از علوم انسانی در محضر اساتید و دانشمندان این عرصه کار آسانی نیست، من در این جا تنها ابراز اراداتی خواهم داشت به ساحت مقدس علم و اندیشه و کسانی که در این حوزه فعال هستند.

وی با اشاره به واژه تولید علم و گسترش علوم اظهار داشت: شاید برای کار علمی، تولید علم واژه مناسبی نباشد چرا که به نوعی ذهن را به سمت اقتصاد و کار سرمایه داری می‌برد شاید بهتر باشد ما از واژه دریافت علمی و یا نیل به مرتبه بالاتر به جای واژه تولید علم استفاده کنیم چرا که می‌تواند مفهوم را بهتر برساند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه علم در عالم هستی و در نهاد تک تک انسان‌ها موجود است، تصریح کرد: ما با تلاش و کار به علم دست پیدا می‌کنیم و معرفت در علوم مختلف با تلاش دانشمندان حاصل می‌شود ، البته اصل علم و کشف علم و سیر علمی یک مسیر نامحدود است و هیچ کس در هیچ مقطعی نمی‌تواند بگوید که من عالم بی‌نهایت هستم.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کار علمی و رسیدن به قله‌های علم هیچ محدودیتی ندارد، گفت: نمی‌توان هیچ سطحی از دسترسی به علوم مختلف را کافی دانست و یا آن را تامین کننده تمام نیازهای انسان دانست چرا که کار علمی یک کار بی‌پایان است و دریافت علمی می‌تواند تا بی‌نهایت پیش رود.

وی با بیان اینکه بهتر است علوم انسانی را در یک دایره وسیع تر تعریف کنیم اظهار داشت: امروز علوم انسانی به واژه‌هایی اطلاق می‌شود که با آن بتوانیم رفتار جامعه انسانی را مدیریت کنیم؛ علوم مدیریت، جامعه شناسی و روانشناسی همه بر پایه مدیریت و پیش بینی رفتار جامعه است و به عقیده من علوم انسانی علومی است که مسیر حرکت انسانی را به سمت قله‌های تعالی تسهیل می کند و اصولا تمام علوم به نوعی مختص انسان است چرا که برای سایر موجودات حرکت علمی هیچ معنا و مفهومی ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: برای نباتات، جمادات و حیوانات علم معنا و مفهومی ندارد. تاثیری بر زندگی آنها ندارد و تنها موجودی که علم مختص اوست انسان است.

احمدی‌نژاد گفت‌: انسان مهمترین موجود جهان هستی است و هیچ موجودی مهمتر از انسان نیست، تمام عالم خلق شده تا در خدمت انسان باشد، بدون انسان این جهان معنایی ندارد و انسان به تمام عالم معنا و مفهوم می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند بالاترین ظرف رسیدن به کمال را در وجود انسان قرار داده است و انسان می‌تواند تجلی همه صفات و اسماء الهی شود گفت: خداوند انسان را در پایین‌ترین مرتبه وجودی قرار داده است اما برای وی یک ماموریت مهم تعریف کرده است و آن ماموریت این است که انسان با تلاش خود و کمک خداوند از اسارت جماد و زندگی نباتی بیرون بیاید و پای خود را از دایره حیوانی فراتر نهاده و استعداد الهی خود را به کمال برساند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه خداوند این استعداد را در انسان قرار داده است که تجلی خدا شود اما این انسان پیچیده شده در حصارها، بندها و غرایض است تاکید کرد: تقدیر ما این است که حصارها و تعصبات را بشکنیم و به درجه خدایی برسیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وظیفه اصلی علوم انسانی کمک به انسان برای خروج از دایره حیوانی به دایره انسانیت است، گفت: عبور از مرحله جماد بسیار آسان است و انسان به سرعت از این مرحله عبور می‌کند اما عبور از دایره حیوانیت به انسانیت بسیار سخت‌ است چرا که در این مرحله انسان باید تمام غرایض و گرایش‌های حیوانی را کنار بگذارد.

وی با تاکید بر این مطلب که در این مسیر عبور انسان باید از تمام تعصبات، هویت‌های جعلی، غرایض و شهوات عبور کند اظهار داشت: علوم انسانی علومی است که راه را برای عبور انسان از مرحله حیوانی به مرحله ملکوتی و انسانی بگشاید، هر علمی که دست انسان را برای حرکت به سمت کمال بگیرد، علوم انسانی است و هر علمی که انسان را پایین ببرد و در دایره حیوانیت قرار بدهد جهل است و علم نیست

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: ما در طول تاریخ از این صعودها و سقوط‌ها موارد بسیاری را سراغ داریم. برخی‌ها را می شود با یک حیوان وحشی مقایسه کرد، یک پلنگ و یک گرگ چند انسان و چند حیوان را می‌تواند بدرد اما آدمی که تصمیم به استفاده از بمب اتم می‌گیرد بیش از ۲۵۰ هزار انسان و چندین نسل پپاپی را نابود می‌کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به حمله آمریکا به عراق و افغانستان گفت: چه تعداد انسان در این دو کشور کشته شدند و جالب است که به مسببان چنین جنایاتی جایزه هم می‌دهند، به طور حتم چنین فردی پایین‌تر از حیوان است و از انسانیت ساقط شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علوم انسانی باید راه کمال را به انسان نشان بدهند، افزود: هر علمی که این کار را انجام دهد، علم الهی است و به نظر من ما علم اسلامی و غیر اسلامی نداریم و هر علمی که راه را برای کمال حقیقی انسان باز کند، علم اسلامی و دینی است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان با تاکید بر این مطلب که ما نمی‌توانیم به طور کامل خدا را بشناسیم چرا که ما محاط در خداوند هستیم و خداوند محیط بر ماست اظهار داشت: برای شناخت خدا باید انسان و حقیقت انسان را بشناسیم.

مبدا و مقصد باید شناخته شود ، راه باید شناخته شود اما این کار به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و باید خداوند را از روی تجلیات آن بشناسیم. همه موجودات عالم تجلی خداوند هستند.

وی با بیان اینکه برای شناخت خداوند باید به دنبال موجودی باشیم که تجلی کامل خداوند باشد ادامه داد: تجلی کامل خداوند انسان کامل است.

انسان کامل کسی است که تمام اسما و صفات خداوند را در خودش متجلی کرده است. تمام پیامبران اولی العزم انسان کامل هستند در هر عصری باید انسان کامل حضور داشته باشد وگرنه خداوند شناخته نخواهد شد.

احمدی‌نژاد گفت: برای شناخت حقیقت انسان هم نیازمند شناخت انسان کامل هستیم چرا که انسان کامل کسی است که تمام استعدادهای الهی در آن بروز کرده است.

انسان کامل راه را برای شناختن خداوند و انسان باز کرده و بدون انسان کامل راه دیگری برای شناخت خدا وجود ندارد.

خداوند در هر عصری نمونه و شاخصی را به انسان معرفی کرده است و این نمونه و شاخص تنها به یک قبیله، طایفه و نژاد و جغرافیا تعلق ندارد بلکه مشترک بین همه انسان‌هاست.

وی افزود: یکی از معیارهای عبور از دایره حیوانیت کنار گذاشتن مرزهای جغرافیایی، نژادی، نشانه‌های ظاهری و عدم گرایش به باندهای قدرت و ثروت است.

انسان کامل بهترین راه و شاخص است و علوم انسانی علومی است که انسان را به فهم، شناخت و چرایی انسان کامل نزدیک کند.

هر علمی که انسان را از انسان کامل دور کند، جزو علوم انسانی نیست و علمی که انسان را به خودخواهی، ضلالت، شهوانیت و تجاوز نزدیک کند، علم نیست بلکه جهل کامل است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با انتقاد از کسانی که با استفاده ابزاری از علم به دنبال پر کردن جیب‌های خود و انحراف جامعه هستند، تصریح کرد: آیات الهی نیز بر این نکته تاکید دارد که چنین مسیری انتهایش گمراهی است، برخی تورات و انجیل را می‌خوانند اما روز به روز گمراه‌تر می‌شوند چرا که به دنبال چیز دیگری هستند و تعالی و کمال نقشی در زندگی آنان ندارد.

احمدی‌نژاد گفت: اگر ما در راه رسیدن به کمال به جامعه و فعالیت های سیاسی نگاه کنیم، به طور حتم تحول بزرگی به وجود می‌آید ، شخصی که در راس حکومت است باید حالات، رفتار و آرزوهای خود را با انسان کامل مقایسه کند و ببیند که به ویژگی‌های او نزدیک می‌شود و یا دور و اگر دور شدن خود را از چنین معیاری ملاحظه کند مشخص نیست که بعد از چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: یک معلم ، یک عالم علوم انسانی و یا کشیش اگر به دنبال کمال نباشد، چگونه دیگران را می‌تواند به سمت کمال هدایت کند. ما برای طی کردن مسیر صعودی نیازمند معنویت و معرفت هستیم. فصل مشترک تمام انسان‌ها نزدیک کردن دل‌ها و گسترش مهربانی و حذف مرزهای جعلی است.

باید تمام تفاخرها و تفاوت‌هایی که بین انسان‌ها وجود دارد از بین برود و تنها راه چنین مسئله‌ای توجه به معیار انسان کامل است.

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من بزرگترین موفقیت شیطان در طول تاریخ این بوده که علی رغم مجاهدت پیامبران و اولیای خدا توانسته است یک غفلت بزرگ را بر انسان تحمیل کند.

چقدر متون به ظاهر علمی تولید می‌شود که محتوای اصلی آن نژاد پرستی است و چقدر تلاش برای گسترش سلطه گری و تحقیر انسان‌ها انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد به ذکر خاطره‌ای از دیدار با رهبر یکی از کشورهای هسته‌ای و بزرگ دنیا گفت: من در آن دیدار گفتم چقدر خوب است این هزینه صرف مردم مستضعف وفقیر در جهان شود اما او گفت کشور رقیب ما امروز سلاح‌های بی‌سابقه‌ای را ساخته است که بسیار کشنده‌تر از سلاح‌های فعلی است و تا زمانی که ما این سلاح‌ها را به دست نیاوریم باید بمب هسته‌ای را در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: تا کی می‌خواهید این مسیر را ادامه دهید باید نگاه‌ها به انسان عوض شود. باید نگاه‌ها در مسیر عشق به انسان‌، فداکاری در راه جامعه، سوختن برای ساختن و فداکاری برای خدمت به جامعه باشد.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: ما در دنیا چیزی به جز علوم انسانی برای پیشرفت نداریم و حتی علوم دیگری که برای سالم بودن انسان است، به این دلیل وجود دارد که انسان را برای طی کردن مسیر کمال آماده کند.

احمدی‌نژاد در پایان با تقدیر از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره گفت: خوب است که چنین فضایی بیش از پیش گسترش پیدا کند تا اندیشمندان و عالمان بتوانند در فضایی باز با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

آنچه که در دل ملت ایران است با آنچه که در قلب مردم اروپا و آمریکا است، تفاوتی ندارد و حقیقت مطالبه انسان‌ها یکی است.

پیش از سخنرانی رئیس جمهور فرهاد دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از برگزاری این جشنواره و دستاوردهای آن پرداخت.
کد مطلب: 12009
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *