۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۰

خودکشی سیاسی مجلسیون

رفتار نادرستی که امروز در مجلس رخ می‌دهد، اعتماد بی‌جای برخی از همکاران به هم است. متأسفانه در مجلس، افرادی احساسی شروع به جمع‌آوری امضا می‌کنند و برخی دیگر به دلیل بعضی رفاقت‌ها، رودربایستی‌ها و برخی در اثر بعضی فشار‌ها و گا‌ه «به برخی معاملات، یکسری امضا جمع کرده و دوباره به دلیل برخی ساخت‌و‌پاخت‌ها و معاملات پشت پرده، شروع به بازپس‌گیری امضا از نمایندگان می‌کنند.
به گزارش «تابناک»، مهدی دواتگری، نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش تابناک درباره کارآمدی ابزارهای نظارتی مجلس گفت: آیین نامه داخلی و قانون اساسی، ظرفیت‌هایی را برای قوه مقننه در نظر گرفته، ولی نکته مهم در این بحث، این است که نمایندگان چه میزان در استفاده از این ابزار‌ها می‌کوشند. صریح می‌گویم رفتاری که همکاران نماینده ما درباره استیضاح‌ها از خود نشان دادند، کارنامه خوبی برای مجلس نهم رقم نزد و در واقع، این رفتار‌ها، یک خودکشی سیاسی برای مجلس بود.

وی افزود: رفتار نادرستی که امروز در مجلس رخ می‌دهد، اعتماد بیجای برخی از همکاران به هم است. متأسفانه در مجلس، افرادی به صورت احساسی شروع به جمع‌آوری امضا می‌کنند و برخی دیگر به دلیل بعضی رفاقت‌ها، رودربایستی‌ها و برخی در اثر بعضی فشار‌ها و گا‌ه «به برخی معاملات، یکسری امضا جمع کرده و دوباره به دلیل برخی ساخت‌و‌پاخت‌ها و معاملات پشت پرده، شروع به بازپس‌گیری امضا از نمایندگان می‌کنند.

بنا بر این گزارش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: باعث تأسف است که این رفتار‌ها از سوی کسانی در مجلس انجام می‌گیرد که بیش از هر کس دیگری ادعای حفظ حقوق مردم و صیانت از نظام اسلامی را دارند، ولی در عمل، آبرو و اعتبار مجلس را مخدوش می‌کنند.

نماینده مردم مراغه در مورد موضوع پرسش از رئیس جمهور گفت: پرسش حق نماینده است؛ برای نمونه، همه درآمدها و هزینه‌های دولت، باید‌ بنا بر اصل ۵۲ قانون اساسی باشد و دولت در این زمینه کم کاری کرده است؛ اجازه بالا بردن یک‌شبه نرخ ارز را نداشته و نمی‌تواند وجوه مازاد را نگه داشته و از واریز آن به خزانه خودداری کند و به مصارف خاصی برساند!

اینها پرسش‌هایی است که برای ملت و نمایندگان ملت مطرح است و مجلس جدا پیگیر این آنهاست؛ هرچند فشارهایی برای بازگرداندن امضای نمایندگان وجود دارد و یکسری دلالانی هستند که پیگیر این گونه کار‌هایند.

وی افزود: این گونه دلال‌بازی‌ها در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و مجلس نیست. ما که ادعا داریم، گفته‌ها و نوشته‌های ما بر پایه موازین اسلامی است، آیا کارکرد و رفتار ما نیز آن را نشان می‌دهد؟ ویترین زیبا و قشنگی داریم، ولی رخدادهای پشت آن، تناسبی با ویرترین زیبای ما ندارد.

دواتگری گفت: وقتی نماینده‌ای طرح استیضاح و یا سؤالی را امضا می‌کند، در شدید‌ترین فشار‌ها قرار می‌گیرد و حتی تهدید می‌شود، به اینکه اگر امضای خود را پس نگیرید، دست‌کم حوزه انتخابیه را از برخی امکانات محروم خواهد کرد.

وی گفت: پرسش من این است که آیا یک شهروند ایرانی، این دسترسی را دارد که خود شخصا از رئیس‌جمهور و یا یک وزیر ـ برای نمونه ـ درباره واریز نشدن ده‌ها ملیار دلار درآمدی حاصل از فروش نفت به خزانه بپرسد؟ این وظیفه نماینده است که این کار را انجام دهد؛ چه بسا پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع کننده باشد و رفع ابهام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: بحث سؤال تقابل با دولت و مغایر با وحدت نظام نیست و نباید ما این اشتباه را بکنیم. پرسش تنها برای شفافیت موضوع است و دولت نباید نگرانی در این باره داشته باشد. اگر در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی نمایندگان سکوت نمی‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد. مگر آقای خاوری در دوران تصدی بانک سپه مشکل نداشت؟ مگر مفتضحانه کنار گذاشته نشد؟ پس چرا دوباره از این فرد در بانک ملی استفاده شد؟ اگر نمایندگان در مجلس هشتم به وظیفه خود کار می‌کردند، امروز ما شاهد این اختلاس با این حجم نبودیم. همه باید بدانند که مردم و نمایندگان آن‌ها نا‌محرم نیستند و تمام مواضع باید شفاف شود.
کد مطلب: 12339
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *